Lussekatter i sunn og usunn variant

Åh i dag fikk jeg det til! Sunne, fanstiske gode lussekatter! Ikke like sunn som de jeg prøvde meg på i går som ikke så ut som noe som helst og ikke smakte lussekatter, men definitivt mye bedre for kroppen enn de vanlige. Og det viktigste..de smaker lussekatter, ser ut som lussekatter (litt mørkere) og er gode! jeg har kost meg med to stykker til lunsj i dag! Nam 🙂

Her er de vanlige som mamma og jeg bakte i går..legger ved oppskrift på dem også nederst 🙂

Ingredienser til sunne lussekatter (12 stk):

  • 1 dl rugmel
  • 1 dl havremel
  • 1 dl fullkornsmel
  • 1 dl sammalt hvetemel
  • 1 dl mandelmel
  • 1 dl havregryn
  • 1 pk tørrgjær
  • 1 dl sukrin
  • 1 ss kardemomme
  • 1 ss gurkemeie
  • 1/2 ts salt
  • 1 egg
  • 1/2 boks kesam
  • 3 ss olivenolje
  • 2 dl skummet melk

Fremgangsmåte:

Bland alt det tørre i en bolle.

Tilsett egg, olje og kesam og rør det inn i det tørre.

Varm melken og bland den inn til slutt. Det er ikke sikkert du trenger å bruke alt. Deigen skal være smidig.

Ha på litt mel og sett til heving i 45 minutter.

Del i emner og trill ut pølser. Form til lussekatter 🙂

Jeg har prøvd meg på masse ulike fasonger..moro 🙂 Hev dem i 30 minutter.

Pensle med egg og bruk hasselnøtter til pynt hvis du ikke liker rosiner som meg..

Stek ved 160 grader i 15-20 minutter (varmluft). Avkjøl på rist..

Ingredienser til de vanlige lussekattene (25 stk):

  • 13 dl hvetemel
  • 1 pk tørrgjær
  • 150 g sukker
  • 2 ts kardemomme
  • 1/2 ts salt
  • 1 ts gurkemeie
  • 150 g smør
  • 5 dl melk

 

Fremgangsmåte:

Bland alt det tørre i en bolle.

Smelt smør og melk sammen i mikroen og hell det i det tørre. Elt til en smidig deig 🙂 Hev deigen i 30 minutter under ett håndkle.

Del i emner.

Trill pølser.

Form til lussekatter og hev i 30 minutter 🙂

Pisk egg til å pensle dem med.

Pensle med egg og pynt med rosiner 🙂

Fine gule lussekatter 🙂

Velger du sunt eller usunt på Luciadagen? 🙂 Klem

 

 

 

8 kommentarer
    1. Lena Ludvigsen: Ja det er ikke alltid like enkelt å få det like fint med sunne varianter..prøvde meg men mandelmel, kokosmel og proteinpulver i går..ingen suksess 🙂 Gleder meg til å se dine!

    2. Det så vellykket ut 🙂 Hevet de grove lussekattene seg noe når de er såpass grove, eller kan jeg like greit droppe gjær? Eventuelt bruke bakepulver?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg