Advarsel om slankepiller/fatburners

Jeg har i grunn liten tro på kosttilskudd. Dette fordi jeg har prøvd så utrolig mye uten å få noe effekt av det. Det eneste jeg bruker og kommer til å fortsette med er omega 3, multivitamin, proteinpulver (og BCAA i forbindelse med trening). Kreatin tror jeg også fungerer for den som ønsker muskelvekst (og vektoppgang). Utenom dette så har jeg ikke tro på treningsbaserte kosttilskudd. Men jeg ønsker meg, i likhet med mange andre, en mirakelkur som gjør at man går ned i fettprosent. En pille som du tar om kvelden og våkner opp med drømmekroppen dagen etter. Hvis dette hadde funnes, så hadde nok verden vært litt annerledes enn den er nå 🙂

For å nevne noen av de jeg har prøvd: chili burn, 30 days, brenn fra tech nutrition, CLA, ulike typer fettforbrennere fra Proteinfabrikken, novaslim og easy living. Gang på gang blir man lovet resultater. Stort sett med et bra kosthold, noen ganger uten noen endringer i det hele tatt (da vet man at det er tull). Ingen av disse har gitt meg noen resultater som jeg ikke får ved å ha et bra kosthold og ha kvalitet over treningen. Man trenger ikke fettforbrenningstabletter for å brenne fett. Det er bare noe bransjen har funnet på for å tjene penger. Og gjett om de tjener. 100 millioner tjente de på slankepiller og fatburners i fjor. Snakk om å kaste pengene i do. Men jeg syns det er greit å ha prøvd. For da vet jeg at det ikke fungerer.

Når det er sagt så må jeg fortelle dere om en opplevelse jeg hadde for ikke lenge siden. Det var den som fikk meg til å bestemme meg for: aldri mer. Da jeg var i Miami var fokuset på helse og kropp stort i hele byen. Det var helsekost og vitaminshops over alt. Jeg gikk inn på en som rett og slett het Vitamin Shop. Der fikk jeg questbarer (som forøvrig smakte fysj og fy og er kastet i bosset for lengst), proteinpulver, og så ble jeg overtalt av han som jobbet der til å prøve en ny type fatburner (håpet om drømmekroppen og den magiske pillen lever alltid videre). Fettet bare rant av han sa han. Navnet var Synedrex. Når jeg kom hjem så tenkte jeg meg ikke om at den kunne være spesielt farlig så jeg tok en 30 minutter før frokost, som stod i anbefalingen. En per dag i 45 dager. Hadde googlet den på forhånd (det gjør jeg alltid), men fant ikke noe spesielt negativt. Alle produkter har bivirkninger, men stort sett slipper man å kjenne så mye til dem.

Jeg tror det er sånn det må være å være i heroinrus. Jeg trodde virkelig jeg skulle dø. Jeg ble sinnsykt kvalm, det samlet seg spytt i munnen hele tiden, det gikk helt rundt for meg og jeg så dobbelt. Hele kroppen begynte å riste ukontrollert, hjertet banket i vilden sky og det ble tungt å puste. Jeg skulle reise med fly til Oslo, og turte ikke å kjøre bil til flyplassen så jeg bestilte taxi. Hele turen er en eneste stor boble, og jeg hørte bare det taxisjåføren sa langt langt borte. Tårene trillet, jeg stod ute i kulden og skalv helt til flyet skulle gå. Etter 4 timer så begynte det å roe seg, men jeg følte meg helt utslått resten av dagen.

Så jeg vil bare advare dere om at dersom dere bruker noen sånne produkter..så kjøp dem i Norge. Eller best av alt…ha et sunt kosthold med nok proteiner, grønnsaker og omega 3-fett, og du slipper å bruke noe som helst av kosttilskudd. Sparer både penger og kroppen for påkjennelser som dette 🙂 Det er ikke til å anbefale.  

Prøv heller det nye mellommåltidsalternativet fra Tine. Cottage cheese med to ulike toppings, tre ulike typer gresk yoghurt, og to ulike typer havregrøt 🙂 Fantastisk at de kommer med sånne “oppfinnelser” i stedet for at det kommer en ny sjokolade på markedet 🙂

8 kommentarer
    1. Skummel den episoden med hjerterytmeforstyrrelser (?) Det tar jo gjerne litt lettere på dette med legemidler i USA. Håper du går for the real thing nå. Har selv erfaring med at kosten betyr mer enn treningen når det kommer til formen utseendesmessig. Men nå er jo jeg minst opptatt av den og mest opptatt av at kroppen skal fungere….

    2. lineinspirasjon: ja det var skikkelig skummelt Line! Det ble med den ene pillen, det kan jeg love deg. Helt enig i at det er kostholdet som gjelder for vekten sin del. Men treningen er bra for å få litt mer energi i hverdagen 🙂

    3. Hei :0)
      Dette innlegge er jo supert iht kosthold og hva som er viktig og riktig!!
      Stå på med treningen og kosthold og du fikser dette, Ha en fin dag!
      Klemmer til deg!

    4. Hei ! Bra blogg:) Takk for advarselen om pillene. Jeg lurte bare på en ting her. Jeg har prøvd chiliburner og spirosan på biovita sin nettbutikk. Opplevde at isteden for å gå ned i vekt så flyttet fette seg andre plasser på kroppen. Var den ene skuldra mi som spes fikk gjennomgå. Skuldra Gikk fra å være veltrent og tynn til og bli tykk og stor. Planen var bare å å ned litt i fettprosent.Jeg kan ikke forstå at noe sånn kan skje. Tenkte bare at enten så funker det eller så funker det ikke. Noen med erfaringer eller samme opplevelse fra dette? Håper på svar og tilbakemeldinger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg