Rabdomyolyse

Vi husker jo alle når topptrente Vibeke Skofterud ble innlagt for rabdomyolyse i fjor. Det var da vi fikk øynene skikkelig opp for sykdommen. Bildet er lånt fra google.

Det har vært mye snakk om rabdomyolyse (muskelnedbrytning) i media det siste året. Spesielt etter crossfitbølgen. Dette er en farlig tilstand som i de fleste tilfeller lett kunne vært unngått. 

Hva er rabdomyolyse?

Det er en nedbrytning eller skade på muskelfibrene som resulterer i at innholdet i fibrene (myoglobin) slippes ut i blodbanen. Når mer enn 200 g muskulatur ødelegges oppstår tilstanden. Rabdomyolyse er livstruende fordi nyrene kan svikte på bakgrunn av at de ikke klarer å rense alt proteinet i blodet. Man kan i verste fall dø av nyresvikt, og det er viktig med rask behandling for å få normale blodverdier.

Hva kommer rabdomyolyse av?

Trening er generelt nedbrytende for kroppen. Det er restitusjonsfasen som gjør oss sterkere, vi kommer i superkompensasjon. Hvis treningsmengden blir for høy/stor oppnår vi ikke denne superkompensasjonen, og det skapes et enormt stress på kroppen. Dette kan oppstå i flere muskler, men vanligst er armmuskulatur fra f.eks pullups/chins der man ofte trener med høyt volum og tungt eksentrisk.

Risikofaktorer kan være:

  • Svært tøff trening av utrente? skaper for stort stress til at man klarer å restituere
  • Tøff eksentrisk trening – overbelastning av muskelgrupper
  • Høy varme ? fare for dehydrering

 

Symptomer på rabdomyolyse: 

  • Nedsatt bevegelse i armene
  • Mørk urin

 

Grunnen til at det har kommet flere rabdomyolysetilfeller fra crossfit enn andre treningsmiljøer er fordi de ofte trener med høyt volum og mange repetisjoner på kort tid. Men det kan også skje under andre treningsformer.

Man kan enkelt unngå tilstanden ved å være bevisst når man trener utrente mennesker. Nybegynnere trenger ikke et høyt volum, de vil få gode resultater uansett. Hvis man starter med 2-3 økter per uke og øker derfra så er risikoen for rabdomyolyse omtrent lik null.

Bruk hodet, og ikke bicepsen! J

En del av denne informasjon er fra Norges Idrettshøyskole ved Truls Raastad, noe er fra studiene mine ved AFPT i fjor.



 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Veldig interessant tema dette her. Lurer på om jeg fikk en mild form for dette i fjor. Jeg gikk fra utrent til opp kl 5 nesten hver morgen for å trene fat attack fra Silje Mariela… og etter 6 uker sa armene mine stopp. Jeg snakket i telefonen, og plutselig fikk jeg så sinnsyke kramper i den armen jeg brukte og har slitt med muskelbetennelse siden. Kan det ha skjedd meg? :O Jeg har brukt 1 år på å komme meg over dette..

    2. mariloken: huff det høres i overkant heftig ut å gå fra null til 6 økter per ikke, ikke måten å gjøre det på! mest sannsynlig ikke rabdomyolyse du har fått for det er livstruende og du må på sykehus med en gang for behandling ellers kan det faktisk være dødelig. Men det betyr ikke at du ikke bør sjekke det som har skjedd med deg! Kontakt lege eller osteopat/naprapat! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg