Effektive intervaller

Følelsen etter en løpetur er alltid god. Etter maratonet har jeg ikke hatt en eneste løpeøkt – først pga kneet, deretter pga plantar fascitten, og nå operasjonen. Men jeg gleder meg virkelig til å begynne igjen i slutten av mnd. Da blir det intervaller! 🙂 

Tenkte jeg kunne dele to av favorittøktene mine med dere: 

1) Pyramideintervall 1-2-3-4-3-2-1

Her jobber du 1 minutt, tar 30 sek pause, jobber 2 min, tar 1 min pause, jobber 3 minutt, tar 1.5 min pause, jobber 4 minutt, tar 2 min pause. Sånn fortsetter du ned igjen. Ha et så høyt tempo som du klarer i dragene, og ta pause halvparten av tiden som et drag varer. Trenger du et minutt ekstra i begynnelsen så er det helt ok. Det vil også være naturlig å holde en høyere fart når du løper i 1 min enn i 4 min 🙂 Her lover jeg at du vil merke rask fremgang! 🙂 

2) Tabata-intervaller

Her er målet å kjøre seg på absolutt max de få sekundene du jobber. Dette kan hjelpe deg å øke oksygenopptaket. Du skal jobbe i 4 minutter der du løper i 20 sekunder, hopper av båndet  og tar pause i 10 sekunder. Deretter hopper du på igjen for 20 nye sekunder, og fortsetter til du har 8 runder. Så tar du 2-3 minutter pause med rask gange før du kjører en runde til. Start med en, når det føles greit så kan du øke til 2-3 runder per økt. Finn tempoet som gjør at du klarer å holde ut alle dragene – det er bedre å starte lavt og øke, enn å måtte redusere farten underveis. Da har du for høy hastighet. 

Det finnes tusen muligheter i intervallverden, det er derfor det aldri blir kjedelig! 🙂 Prøv deg frem og finn den som motiverer deg 🙂 Lykke til!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg