Dronninga blant Sunnhordlandsfjella – Melderskin

Onsdag kom månedens til da eneste sommerdag, og pappa og jeg tok turen til Melderskin – også kalt dronninga blant Sunnhordlandsfjella. Dette var en magisk fjelltur i nydelig vær som ikke kan måle seg med steinrøysen og gjørmestien til Ulvanosa. Jeg elsker Melderskin! Før var Malmangernuten min favoritt, nå har den fått eg en god konkurrent.

Melderskin har mange likheter med Malmangernuten. De første 800 metrene av turen er den omtrent identisk. Forskjellen er at her starter du på 160 meter, der starter du på 0. Ellers går det rett opp – først på skogssti, deretter gjennom granskog, så over i bjørkeskog før du kommer over tregrensen og inn på sherpatrappene.

Etter sherpatrappene er stien litt gjørmete (men ikke sånn at du blir våt i fjellsko) før du kommer opp til steinpartiet. Utsikten er hele veien fantastisk, fordi stigningen er så bratt. Fullt utsyn over Rosendal helt fra start.

256 sherpatrappetrinn er en fin avveksling på stien. Her kommer vi inn i nasjonalparken og fredet område.

Steinområdet var mye bedre her enn på Ulvanosa. Lavere, flatere steiner, mindre sprekker og lettere å komme seg frem. Anbefaler sko med god såle her for det blir lett litt hardt for undersiden av foten.

Vi hadde et par småpauser på veien opp. Pappa leser alltid alt han kommer over av skilt og informasjon 🙂 Så var det muligheter for å fylle opp vannflaskene i “Holo” – visstnok 1300 m.o.h (selv om vi diskuterte litt om det stemte).

Toppen kom fortere enn vi hadde trodd! Etter det første steinpartiet glattet det ut, og vi gikk en stund over et mosegrønt teppe med rennende vann. Veldig fint! Deretter var det en siste stor steinrøys å bekjempe før vi nådde toppen. Begge to forventet å se en ny steinrøys når vi kom til toppen av denne, så vi ble veldig positivt overrasket når varden plutselig stod rett foran oss! Ingen av oss var spesielt slitne – vi holdt et jevnt tempo hele veien. Svette var vi derimot! En magisk utsikt ventet oss 1426 m.o.h! 🙂

Ca. 2 timer og 50 minutter brukte vi til toppen – da inkludert noen småpauser og småstopp. Kunne nok gjerne klart det på 15-20 minutter kortere om tid var et mål. Solen strålte på toppen, og vi tok en times pause for å spise og nyte utsikten fra alle kanter.

Turen er ca. 10 km t/r for dere som måtte lure på det 🙂

Det verste med hele turen var returen. Den bratte veien ned er drepen for knærne. Både pappa og jeg sliter med det, og til tross for at vi begge var bandasjert med knebeskyttere så gikk vi som to gjess nedover. Noen ganger var det så vondt at du ikke visste hvordan du skulle klare å gå mer nedover! Helt utrolig!

Pappa har en kne-utstrekkingspause på vei ned igjen! 2 timer rett ned tar virkelig knekken på dårlige knær!

Her har jeg ca. 900 høydemeter igjen før jeg er på bakken.

Vi kom oss helskinnet ned, om enn med slitne knær 🙂 Veien videre ned til båten gikk som en lek, det var fantastisk å få strekke ut beina litt igjen! Turen til Melderskin går inn i boken som en av de fineste fjellturene jeg noengang har vært på – også den høyeste tror jeg?! Absolutt å anbefale, for alle som ikke har høydeskrekk 🙂 Tørt og fint, godt selskap, bra terreng og en majestetisk utsikt! 🙂

Mamma hadde disket opp med stekt laks og kålsalat når vi kom tilbake! Og is med norske bringebær til dessert 🙂 Gjett om det smakte magisk i solskinnet 🙂 Denne turen går jeg gjerne igjen!