Rome by night

Det mest magiske med Roma er uten tvil kveldene. De siste dagene var jeg så lei av køståing, køgåing og store mengder turister at jeg hver morgen bare hadde lyst å dra. Men så kom kveldene….roligere i gatene, de lokale menneskene kommer ut, og alt er opplyst. Da ville jeg bare bo der. Tenk å kunne spasere rundt blant så mange fantastiske bygg og fontener hver kveld. Flere ganger gikk jeg bare rundt i gatene til klokken var 2 om natten. Magisk. 

Det aller beste stedet å være på kveldstid må være Vatikanet. Foran Peterskirken er det en helt utrolig stemning på kveldstid. Lite mennesker, en fantastisk ro, oppvarmede steiner til å ligge på. Jeg bare lå her i en time og nøt utsikten – helt stile, helt rolig. Så vakkert. 

Sted nummer to må være Trevi-fontenen. Den er så utrolig flott – eneste problemet er at her er det stappfullt av mennesker! Vil du ha den litt for deg selv så må du være på plass før kl 07 om morgenen. Etter det er det kaos til langt over midnatt. Men den fontenen er så vakker, og opplyst blir den bare enda bedre 🙂 

Området rundt spansketrappen er også veldig fint på kveldstid. Dette er det mer eksklusive området i byen, og mange mennesker samles her for å sosialisere, spise og drikke. Deilig å bare sitte langs fontenen og se på folk. 

Det berømte bløtekakebygget Il Vittoriano blir også enda penere i kveldslys 🙂 

Det stedet som egentlig skuffet meg mest var Piazza Navona. Jeg hadde store forventninger til denne piazzaen som er den mest kjente i Roma. Jeg syns verken fontenen eller byggene kan måle seg med Trevi, Spansketrappen og Pantheon. Disse tre er uten tvil mine favoritter i Roma, sammen med Peterskirken, og Piazza Cavour. 

Så kommer jeg ikke bort fra Trastevere. Et magisk sted å være om kvelden! Boder fulle i småbutikker, restauranter og barer langs elvebredden. Mange koselige kafeer og restauranter rundt Maria-kirken. Masse lokale mennesker – det er visstnok her utelivet i Roma er 🙂 Absolutt verdt et kveldsbesøk! hadde jeg reist sammen med noen så hadde det garantert blitt et restaurant-besøk her også 🙂 Jeg beklager dårlige bilder – som dere vet så får jeg ikke overført fra kameraet, så jeg  må bruke mobilen. Den er skikkelig dårlig på kveldsbilder.

Campo Di Fiori er liksom bohemstedet – her er det litt skitnere, og her sitter ungdommen og drikker. Flere kafeer og restauranter her også – men her likte jeg meg best på dagtid når det var marked der 🙂 

Ancient Roma er også finere når det er mørkt 🙂 

Så må jeg avslutte med dette elendige bildet av en uteplass på en båt på elvebredden. Det så så fantastisk koselig ut! Live musikk, stappfullt med folk, masse lys, drinker og dansing. Dit vil jeg tilbake sammen med noen!! 🙂 

Rome by night er magisk!! Ingenting annet enn å si enn det 🙂 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg