Visiting the Pope

Jeg hadde litt samme forventninger til Vatikanet som til Monaco. Det viste seg å være helt feil. Mens omtrent hele Monaco er fantastisk, så er det kun området rundt St.Peterskirken i Vatikanet som er flott. Men så er det fantastisk flott også da! For en kirke! 

Jeg startet dagen med å gå til Castel Sant Angelo som er en borg ikke langt fra Peterskirken. 

Jeg krysset over elven Tiber på Ponte Umberto, og kom rett på Piazza dei Tribunali og det fantastiske Palazzo di Giustizia. Et fantatisk bygg! Fulgte veien videre og kom frem til borgen. Velger du broen Ponte Sant’ Angelo så kommer du rett på 🙂 

Castel Sant’ Angelo var absolutt verdt de 10 euroene de skulle ha i inngangsbillett. Du kommer opp på den øverste terrassen, og får en fantastisk utsikt over Vatikanet. Denne borgen ble opprinnelig bygget som et mausoleum, og det er mange flotte rom og innganger du kan sjekke ut. 

Utsikten fra den øverste terrassen var magisk! Det var også en nydelig dag – varmt og godt 🙂 

Så var det endelig klart for Peterskirken! For en fantastisk plass, og for et vakkert bygg! Da jeg fikk vite at jeg kunne komme meg opp i the Vatican Dome så måtte jeg selvfølgelig inn. I utgangspunktet er inngangen til kirken gratis. Jeg prøvde meg på det. 4 timers lang kø. Etter 3 timers kø i Colosseum dagen før var det helt uaktuelt. Så jeg forlot køen og satte kursene mot inderne. Fikk en deal på 15 euro for å kunne skippe køen, og var inne på 5 minutter. 15 euro for å spare 4 timer syns jeg var en god investering! 

Måtte betale 6 euro ekstra for å bruke trappene til toppen. 8 hvis du ville ta heis, men det var latterlig…bare noen få trappetrinn med heis og så måtte du gå resten allikevel. Glad jeg ikke gjorde det 🙂 551 trinn til toppen! I 40 grader så var det en god treningsøkt det! I tillegg blir trappene smalere og smalere, og noen steder der kuppelen bøyer seg innover må du faktisk bøye deg til siden..hehe…Halveis opp kan du komme inn i et rom og kikke ned i kirken. Fascinerende!

Magisk utsikt fra toppen! Du ser hele Roma! Stappfullt i mennesker, men absolutt verdt det!! 🙂 

Så måtte jeg selvfølgelig ha en tur inn i kirken for å kikke der 🙂 Utrolig fascinerende – søyler, bilder, ikoner – høyt under taket, kupler og selvfølgelig altfor mange mennesker her også. Jeg er fullt klar over at jeg er en av dem altså….:) 

Liten pause etter flere timer i Peterskirken…fikk ikke sitte lenge før jeg ble jaget opp 🙂 

Så til en ting som irriterer meg. Kleskoden for å komme inn i kirken. Må dekke til skuldre og knær. Fair enough. I teorien. Hvis kirken ikke hadde vært et av verdens største turistmål – en gullgruve i forhold til inntjening fra turister. Ingen messe eller seremoni foregikk. Ekstra inntekt på skjerf som alle i shorts eller singlet må kjøpe for å dekke seg til. Man blir omtrent tvunget til det hvis man ikke stiller forberedt. Inni kirken er det bare halvparten som gidder å bruke skjerfet – den andre halvparten går med det i hånden. Magetopper ser ut til å være helt ok (til og med bare en trenings-BH) så lenge skuldre og knær er dekket. Dobbeltmoral much? Når de har latt dette bli så stort mål for turister så kan de jammen slippe oss inn i shorts og singlet. Punktum.

Jeg orker rett og slett ikke å stille meg i kø for sixtinske kapell. Jeg hadde egentlig veldig lyst å se takmaleriene til Michelangelo – spesielt det ene som er så kjent, men det kostet 25 euro, i tillegg til at køen var over en time lang, så det droppet jeg rett og slett.  Jeg kjenner meg egentlig veldig ferdig med de turistattraksjonene som krever timesvis i kø. Det tapper deg litt for energi. I dag har jeg siste dagen i Roma, så den skal NYTES! Ingen køer! Jeg har hatt det så travelt at jeg har ikke fått delt så mye med dere, men det kommer flere innlegg fremover:) 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg