Borghese-parken

Rett ved Piazza del Popolo ligger Roma’s største park. Borghese-parken er over 6 km i omkrets, og gigantisk. Du trenger hele dagen om du skal få med deg hele parken. Det er en herlig utflykt fra folkefulle Roma. Her er det mange mennesker, men fordelt på så stort område så føles det rolig og fredelig. Jeg tilbragte en hel ettermiddag her, og gikk bare rundt og så på blomster, fontener, trær og stier. Kjempefint! 

Inngangen til parken på utsiden av Piazza del Popolo. Det går også en trapp rett opp fra Popolo. Jeg gikk opp her, og ned igjen der 🙂 

I tillegg til fontener og blomster så er det også flere aktiviteter i parken. De har blant annet en dyrehage, et akvarium, sykkelutleie og en lake der du kan leie robåt. Det minner meg litt om hagen i Versailles utenfor Paris. Samtidig minner parken litt om Central Park i New York – men den føles enda større. Det er kafeer og restauranter innimellom. 

Etter noen timer i parken så begynte det plutselig å plaske ned! Det var ikke bare litt regn heller – det bøttet ned. Akkurat når jeg tenkte at nå skulle jeg hatt en paraply så stod det en inder ved siden av meg og tilbydde. Merkelig det der: de vet alltid hva du trenger, enten det er drikke, paraply eller selfiestang. Haha. Jeg tenkte på det men så fant jeg ut at jeg driter i det. Så jeg ga en god F, og ble kliss gjennomvåt. Regn i Roma er litt bedre enn hjemme, det er tross alt 25(!) grader varmere, så man blir ikke så kald. Allikevel begrenser det jo litt muligheter – ikke så gøy å være dassblaut. Jeg fikk tilbud om paraply fra minst 20 indere på turen min gjennom park og gater. Kom meg omsider i dekning på rommet og fikk byttet klær. Jeg har fakisk bare hatt en dag uten regn i denne byen – det var i går. Er det vanlig?! 

Roma-turen min er dessverre over, men jeg har mer å dele med dere, så følg med 🙂 Og ja, hvis du er i Roma, så ta deg en ettermiddagstur i Borghese-parken 🙂 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg