Home of the pizza: Napoli

Da jeg ble lei av turistkaoset i Roma så hev jeg meg på et tog til Napoli – pizzaens hjemsted. Jeg hadde egentlig håpet å få til en overnatting der og en dagstur til Capri, men det ble litt for dyrt, og litt for mye stress, så det må jeg gjøre en annen gang. Jeg tok ekspresstog fra Termini-stasjonen i Roma til Napoli Centrale. Det kostet 39 euro og tok 1 timer og 5 minutter – lynkjapt. Men det ble litt dyrt, så hjem igjen bestemte jeg meg for å ta et regionaltog. Det kostet 11 euro, og brukte 2 timer og 45 minutter. Det var skikkelig harde seter, og jeg hadde SÅ tresmak i ræva etter disse timene, så jeg anbefaler absolutt det dyreste toget…hehe. 

Jeg fikk beskjed at det var langt til sentrum så jeg måtte ta T-banen til Toledo-stasjonen som visstnok skulle være midt i sentrum. Siden jeg ikke hadde noe kart så gjorde jeg det. Den metrobilletten kostet 1 euro så det var ikke noe å si på det. Men herregud så latterlig! Jeg fant senere ut at det hadde tatt meg 20–30 minutter å gå…hehe..alt er relativt når det kommer til avstander 🙂 Jeg gikk selvfølgelig tilbake. 

Utrolig flott på plassen som det kongelige palasset ligger – Palazzo Reale. Ikke bare Roma som har fine bygninger. 

Det jeg savnet mest i Roma var sjøen, så jeg måtte selvfølgelig komme meg ned dit med en gang. Jeg fulgte Via Toledo nedover til denne store plassen med palasset, og videre ned til sjøen. 

Nydelig vær, og mange mennesker som koste seg på svaberg og badet.

Likte spesielt disse store hvite bergene med tagging på 🙂 

Jeg kjøpte meg noe frukt og satte meg ned med lokalbefolkningen i en times tid 🙂 Herlig å nyte sjøen..jeg kunne aldri bodd et sted over lengre tid som ikke har sjø. Det er noe helt spesielt ved å sitte og nyte havet og lyden fra bølgene som slår inn. Selv om det denne dagen i Napoli var veldig vindstille 🙂 

Så fortsatte jeg videre på sightseeing-runden min og holdt meg noen timer nede ved sjøen. 

Castel Dell’Ovo ligger over en liten bro ute i sjøen, og det er gratis å gå inn og kikke. Du kommer opp til øverste terrasse og får en fantastisk utsikt over Napoli-bukten. Verdt et besøk 🙂 

Så måtte jeg kikke litt i byen. Via del Toledo er hovedgaten, her finner du alt av butikker, og det er lett å bruke timesvis her. Du har også en koselig shoppinggate som heter Via Chiara. Så har du også en gammel bydel med smale krokete gater som absolutt er verdt et besøk. Her ligger også stedet som i følge ryktene skal ha verdens beste pizza. 

Her mine damer og herrer – i Via Tribunali – ligger Sorbillo Pizzeria – stedet som i følge ryktene skal ha verdens beste pizza. Det var lang kø utenfor kl 18 – en time før de åpnet, så det ble ikke pizza på meg her denne dagen. Men ut fra køen så ser det ut som de har god pizza. Skal jeg tilbake til Napoli så må jeg smake den. 

Så det ble pizza på en restaurant på Piazza de Gesu i stedet. Mye tykkere kant enn jeg hadde forestilt meg, og kanskje litt for mye tomatsaus, men absolutt godkjent! 

Men jeg har smakt bedre pizza enn dette, så litt skuff var det. Skulle stått i kø på Sorbillo 🙂 Jeg deler litt bilder fra gateferden min videre…gikk en halvmaraton denne dagen i Napoli 🙂 

Her sitter jeg på Duomo – en minikopi av den store katedralen i Milano. Dette var siste stopp før jeg gikk tilbake til togstasjonen og var tilbake i Roma rundt midnatt. Jeg hadde en skikkelig fin dag i Napoli, og gleder meg til å besøke øyene rundt ved en annen anledning 🙂 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg