100 km på 5 dager

Når jeg besøker storbyer så går jeg alltid mye. Fra morgen til kveld spaserer jeg rundt for å få med meg mest mulig. I Roma er det fantastiske bygninger og fontener uansett hvilken retning du tar så her ble det også mye gåing. I følge TomTom-klokken min faktisk 100 km på 5 dager. Det betyr at jeg gikk en halvmaraton hver dag 🙂 

Da var joggeskoene gode å ha. Jeg hater joggesko til andre ting enn treningstøy. Jeg syns ikke det er noe fint til kjoler og skjørt, og det er også ubehagelig å ha på seg i varmen. Ingenting slår lette åpne sandaler med tærne åpne. Men etter flere dager med det så kjente jeg det godt i ryggen og også i foten (plantar fascitten) så jeg hadde ikke noe annet valg enn å bytte til joggesko når jeg skulle på langtur. Og dessverre så er det ingen tvil: det er bedre for kroppen.

Hver morgen fra 08 til 13 er det marked på Campo Di Fiori. Mest mat, men absolutt verdt et besøk. 

Jeg kom over denne fantastiske mannen som gjorde magiske ting med kjøkkenutstyr. Jeg endte opp med å kjøpe alt sammen så når det blir spennende grønnsaker fremover 🙂 Dagen etter kjente han meg faktisk igjen og ba meg dele en pizza med han! Haha…jeg takket høflig nei 🙂

Sånne gamle ting dukker plutselig opp midt i byen 🙂 

En ting som er vanskelig i Roma – det er å finne offentlige toaletter. Dem er det langt imellom. Når jeg passerte voksmuseet så måtte jeg sånn tisse at jeg kjøpte billett bare for å få gå på do…hehe. 9 euro skulle de ha – egentlig ikke verdt pengene. Men jeg fikk en tur gjennom Italia’s kjente personer i voks. Og ikke minst – jeg fikk tisse. 

Brad Pitt, George Clooney og Obama stod og lokket i inngangspartiet 🙂 

Måtte prøve meg på noen lokale søtsaker. Den øverste var dårlig – helt steinhard, den nederste var god – som kransekake. Dette kjøper man i kilo, så de syns det var veldig merkelig når jeg bare skulle ha en av hver 🙂 

Så kjøpte jeg meg selfiestang! Hahaha…ALLE går rundt med det i Roma, akkurat som i Athen – så det var ikke pinlig en gang 🙂 

Så tilbake til favorittstedet mitt – Trevifontenen. Helt nydelig der!

Måtte selvfølgelig kaste mynter oppi. En for å komme tilbake til Roma, to for å finne kjærligheten, og tre for å finne kjærligheten i Roma (usikker på om jeg ønsker sistnevnte, men sånn er det visstnok i følge en kollega av meg). Så hev jeg oppi en fjerde bare for sommerkroppen 2017..haha! Så får vi se om det skjer noe magisk 🙂 Mynten må kastes bak skulderen.

Alltid masse folk der!

Presidentpalasset Quirinale ligger bare et steinkast unna Trevi-fontenen – en fin stor piazza med fontene 🙂 

Her foran den store kirken Santa Maria Maggiore. 

Selfiesticken er med…hehe!

I alle fontenene i Roma kan man trygt fylle på vannflaskene og drikke det. Dette er en super måte å spare penger på, og alltid få kaldt vann 🙂 Vannflasker kan være ganske dyre – mellom 1 og 2 euro per stk, og med mitt forbruk så blir det fort mye penger. Så disse fontenene var geniale!

Vannmelon-stopp! Smakte magisk i varmen 🙂 

Her er jeg på Piazza Vittorio Emanuelle. Noe som skulle være en fin park. Dette var parken for uteliggere, indere og andre mennesker som mest sannsynlig bor der. Det stinket urin over alt, og jeg følte meg faktisk litt ubekvem når jeg gikk gjennom der. Akkurat som om jeg var på feil plass. Så her ville jeg ikke tatt pikniken. 

Fint å se på, men når du tar en nærmere kikk så var det litt lugubert. 

Roma er best om kvelden – så jeg måtte selvfølgelig ta en kveldsrunde denne dagen også 🙂 Startet på Piazza Navona der gatekunstnere og salgsboder slåss om oppmerksomheten sammen med trattoriaer og pizzeriaer. Detter stedet for å slappe av og se på menneskelivet. Men jeg ville valgt en av sidegatene for lunsj og middag.  

Campo di fiori er mer bohemaktig, mange ungdommer samles her. Du finner også renessansepalasset Palazzo Spada  på Campo Di Fiori. 

Området rundt Piazza di Spagna er det mest eksklusive i Roma. De tilhørende handlegatene Via Condotti og Via Frattina er stappfulle i merkebutikker. Du finner omtrent alt av luksusmerker her.  

Også et samlingssted på kveldstid foran fontenen. Med en gelato i hånden. For er det noe som er sikkert, så er det at i Roma så går alle med en gelato i hånden. Jeg smakte en, men syns faktisk at vi har bedre is i Norge 🙂 Men så fikk jeg høre at 85% av gelatoen som serveres er falsk. Den er laget fra en pulverblanding som mikses med melk, pumpes full i okysgen og tilsettes farge. Jeg fikk oppgitt to steder som hadde ekte gelato (melk blandet med ekte frukt eller mørk sjokolade – vanligvis ikke mer enn 4-5 ingredienser) og det var en helt ANNEN opplevelse! Mye tykkere og fyldigere. Og ikke så kunstig søt. Så hvis du har lyst på is så sjekk ut Grom ved Piazza Navona eller Fior di Luna i Trastevere. 

Jeg endte siste kvelden i Vatikanet – for en magisk plass på kveldstid!

Om du besøker Roma så er det noen ting du må oppleve både dag og kveld: Trevi, Spansketrappen og Vatikanet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg