Magiske Fonnabu

Dette innlegget har jeg planlagt lenge. For to uker siden var Fredrik og jeg på Fonnabu i Kvinnherad. Fjellet ligger helt inntil Folgefonnsbreen og er 1452 meter høyt. En helt magisk tur i fantastisk vær, skiftende terreng og med en super turkamerat.

Her ser dere ruten. Vi starter i Sundal og går mot Bondhusvatnet. Når vi kommer til veiskillet, tar vi til venstre. Første stopp etter en lang stigning er da Gardshammar 745 m.o.h. Den tyngste delen av turen er stigningsmessig kanskje veien opp hit. Fin traktorvei, men veldig mange svinger som hele tiden går oppover. Vi klarte oss bra her, men kjente det litt i lårene 🙂

I starten gikk vi langs elven – utrolig flott natur rundt oss 🙂 En av de fineste turene jeg har gått på naturmessig!

Liten pitstop på Gardshammar før vi fortsatte 🙂

Vi fant et nydelig lite vann der vi hadde et eple og en liten pust i bakken. Utrolig flott der oppe. Veldig mange muligheter til å fylle på flasken også, så man trenger ikke å ta med så mye vann 🙂 Bedre vann får du ikke!

Imsdal burde vært der oppe og tatt reklamebilder! 🙂

Videre fra Gardshammar var det mer stigning. Landskapet skiftet til mer stein og ur, og vi begynte å se snø. Allikevel var stien veldig bra, hvertfall helt til Breidablikk. Og naturen var helt fantastisk!

Siste stopp før Fonnabu – Breidablikk. De siste 30-40 minuttene fra Breidablikk til Fonnabu føltes veldig lange da vi begge var så sultne! Der er veien litt steinete, men når vi så hyttene på Fonnabu i det fjerne så kom motivasjonen tilbake! 🙂

Sjekk det fantastiske landskapet! Deler av breen var helt blå…fascinerende å se på 🙂

Endelig på Fonnabu etter 3.5 timer med intensiv gåing! 🙂

Vi hadde en god lunsj inne i hytten, og det ble skikkelig kaldt på toppen, så jeg måtte på med alt jeg hadde med meg av klær 🙂

Helt nydelig med deler av breen som holder på å smelte, og ligger og flyter i vannet. Det eneste som manglet var en isbjørn 🙂

Turen ned igjen var hard! Det gikk relativt greit ned til Gardshammar, men så var det alle de tusen nedoverbakkene og svingene igjen. De tok virkelig knekken på knærne, og til slutt så kollapset vi annethvert minutt begge to. Helt håpløst. Tror ikke jeg hadde klart en eneste sving til 🙂 Det var en helt magisk følelse å komme ned igjen til bilen og få skifte klær 🙂 Klokken sa at vi hadde gått 22.15 km og brukt 6 timer og 13 minutter totalt (uten pausen), og det var vi veldig godt fornøyd med! Vi rakk tre ferger tidligere enn vi hadde planlagt 🙂

En utrolig flott tur som jeg virkelig anbefaler til deg med litt fjellturer i beina 🙂