Praktfulle Wien

Siden jeg ofte får spørsmål om tips til ulike reisemål, så har det alltid vært så greit å referere til bloggen for der har jeg samlet all info om alle turene jeg har vært på. Etter jeg sluttet å blogge så merker jeg hvor utrolig mye jeg glemmer når jeg ikke skriver det ned. Jeg fant et lite notat på sommerturen som meg og mamma hadde til Wien, Bratilava og Budapest i fjor, og fant ut at jeg måtte lage noen innlegg om akkurat dette. Kjekt å ha senere, og forhåpentligvis noen gode tips til dere også? 🙂 

Wien var en by jeg lenge hadde hatt lyst å besøke, og er det noe Østerrike’s hovedstad har mye av så er det IMPONERENDE bygninger! Hvis du er glad i arkitektur så er derfor dette det perfekte stedet for deg! 

Vi bodde i en liten leilighet i Leopoldstadt (Vienna Inn Apartments), ca. 1 km fra broene og starten på Wien sentrum. Leiligheten var hyggelig og ren, soverom med dobbeltseng, skap og TV, kjøkken/oppholdsrom med spisebord og et fint bad. Strøket var veldig rolig, ingen bråk om natten. Allikevel var det matbutikker, kafeer og restauranter, et mellomstort marked og noen småbutikker i området. Vi betalte ca. 2000,- for tre netter. Rett ved leiligheten lå også en stor park som var super å løpe i – Augarten park. Her gjennomførte jeg 7 km på kryss i tvers i 30 varmegrader. 

Første kvelden ble vi så sultne etter å ha trasket rundt så jeg åpnet telefonen og skrev: restaurants near me. Den første som poppet opp med fem stjerner var L’Osteria rett rundt hjørnet for Hofburg Palace. Det viste seg å være et veldig bra valg. Vi fikk de sykeste pizzaene jeg noengang har sett. Det var skikkelig USA-size, men med italiensk bunn. Anbefales virkelig, selv om vi selvfølgelig ikke klarte å spise opp. Betalte kun 12 euro for pizza og drikke! 

Er det en ting jeg kan tipse om så er det å ta med seg gode sko! For i Wien blir det mye gåing – vi gikk over 50 km på kun tre dager! Men så fikk vi også med oss utrolig mye! 🙂 Over ser dere landemerket i sentrumskjernen – Stefansdomen, som ikke overraskende befinner seg på Stefansplatz, der det også ligger mange butikker, kafeer og restauranter rundt. Wien er svindyrt (vil påstå enda dyrere enn Norge) så det ble veldig lite shopping. 

Det finnes selvfølgelig kjedebutkker der og, men frittstående butkker hadde veldig høye priser (det er de jeg liker best på ferie, ikke HM som vi har hjemme). Vi fant en liten outlet-butikk så jeg fikk snappet med meg disse søte ballerinaskoene 🙂 I tillegg til en skinnjakke på Urban Outfitters så var det eneste shoppingen jeg gjorde i Wien. 

Det er gratis å komme inn i selve Stefanskirken (som ble innviet i 1340), der man kan betale noen øre for å tenne lys. Mamma tente lys for besto, besten og farmor <3 Kirken i seg selv var ikke så veldig imponerende – mye mindre enn den ser ut på utsiden. 

For 5.50 euro så kan du ta en heis til toppen (domen er 139 meter høy) og få med deg utsikten. Men det var veldig lite gulvplass der, mye avsperringer og mye gitter over alt. Så jeg må dessverre si at Stefansdomen var en av de bygningene som skuffet litt. 

Jeg haaater å gå med joggesko i varmen, det er så utrolig herlig å ha tærne ute og få brukt sandalene. Når man går flere mil til dagen så er det greit med en liten sittepause innimellom. Jeg benyttet meg av en på toppen av Stefansdomen. 

Hofburg Palace ligger også i sentrum og er hjemmet til den Østerriske presidenten. Nok et nydelig bygg som er verdt å få med seg. På baksiden ligger Hero Square og fantastiske hager. 

Wien har utrolig mange flotte parker med roser og grøntarealer. Her samles masse folk på benkene rundt, både turister og lokale. Et kjempefint sted å ta en liten pause mellom all sightseeingen. 

Gjerne med en gelato 🙂 

Eller en aperol på Stefansplatz 🙂 Den meste kjente shoppinggaten heter forresten Mariahilfer Strasse og her var det en god blanding av dyrt og kjedebutikker.  

Wien er litt sånn som Roma, uansett hvor du snur deg så er det en fin bygning eller fontene å ta bilde av 🙂 Du kommer til å snu deg og peke: se der da, sjekk den da 🙂 

For deg som digger litt excitement (eller har barn) så er det et stort tivoli i Wien som heter Prater Amusement park. Vi dro hit på kveldstid, og det var kjempekoselig å vandre rundt på det opplyste området og se på alle menneskene og attraksjonene. Det kostet ingenting å komme inn i parken, man betalte for attraksjonene. 

Utrolig nok så klarte jeg å få mamma med opp i ferris wheelet, og det betalte vi 8 euro per person for. Fantastisk fint å sitte øverst på toppen og se utsikten over hele Prater, anbefales. 

At the top! 🙂 

Til slutt må jeg selvfølgelig nevne Rollercoaster Restaurant i Prater amusement park. Maten smakte faktisk overraskende godt (vi hadde pasta med pesto og caprese-salat), selv om det er litt sånn McDonalds-kvalitet. Men det som er så GØY er at maten kommer snurrende ned i disse “karusellene” du ser på bildet. Så blir den sendt rett ned på plassen din – her er ingen servitører. En artig opplevelse, og sikkert supergøy for barn! Også en billig opplevelse 🙂 

Del to av Wien kommer forhåpentligvis om ikke altfor lenge 🙂 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg