Belvedere Palace og Rathausplatz

Siste dagen i Wien så hadde vi tenkt oss til Belvedere Palace, og var på vei til å finne en taxi for å dra dit. Men så kom vi tilfeldigvis over en hop-on hop-off buss som hadde dette slottet på ruten, og bestemte oss for å satse på den. Den kostet 25 euro per person så spesielt billig var det ikke. Man kan velge mellom flere busslinjer der den røde gikk i sentrumskjernen, den blå gikk langs Donau og den grønne gikk til vindistriktene utenfor.

Vi valgte den gule som stoppet på Schönbrunn Palace, et av de mest kjente slottene i Østerrike, og et sted vi sikkert burde gått av. Men man kan bli litt mettet av sightseeing og. Spesielt når det er så varmt og man helst bare vil nyte solen 🙂 Bussen stod også her i en evighet og ventet – det var litt slitsomt. Den passerte også et stort fruktmarked som dessverre var stengt, før den kom til Belvedere Palace som er det tidligere sommerhuset til Prins Eugen av Savoy (hvem nå i alle dager det er:))

Slottet var fint, med en gigantisk hage på baksiden. Det var også en restaurant/kafe der med muligheter for lunsj.

Litt moro må man ha – i hagen på Belvedere 🙂

Slotten fra baksiden, og den store bakgården. Et lite mini-Versailles, om noen av dere har vært der (utenfor Paris).

Etter at vi dro fra Belvedere så gikk vi litt på måfå. Jeg var utrolig glad for GPS-en på telefonen på denne turen, den var veldig nyttig. Skulle også hatt med meg en powerbank – kom ofte hjem om kveldene med en avslått mobil til tross for 100% kapasitet på morgenen. Et lite stykke fra slottet kom vi over denne fantastiske fontenen. Det var så utrolig herlig å stikke beina uti, jeg tror vi ble sittende her hvertfall en time.

Etter å ha gått en og en halv maraton på tre dager så var det skikkelig digg med en liten pitstop på fontenen 🙂 Vi orket rett og slett ikke sette oss på den trange klamme bussen igjen etter Belvedere, så det var en gedigen skuffelse fra vår del. De 50 euroene kunne vi med fordel brukt på noe annet. Vi fant veien tilbake til sentrum igjen, og fant oss en taxi som vi tok til Rathausplatz – vårt favorittsted i Wien.

Dette hadde nok mye med at det var filmfestival her når vi var her i slutten av juli, og det var en utrolig god stemning på området med markedsplass og mange steder som serverte ulik spennende mat og drikke. I tillegg var det laget til en slags beach lounge med sand, strandstoler og et minibasseng til å dyppe beina i. Utrolig koselig, og det ble til at vi spiste middag her siste kvelden og satt og koste oss med folkelivet og all den spennende maten rundt oss.

Folkefest på Rathausplatz 🙂

Vi hadde booket båt på Donau fra Wien til Bratislava. Vi fløy til Wien og skulle fly hjem igjen fra Budapest, så da ble Bratislava en hyggelig liten stopp på veien. Og det var jo artig med hurtigbåt på Donau – vi brukte firmaet Twin City Liner, og var veldig fornøyd med det. Båthavnen lå ca. 1 km fra leiligheten vår, så det gikk også veldig greit med taxi på morgenen.

Jeg tror båten gikk tre eller fire ganger per dag, den første kl 09. Vi måtte være der en halvtime før for innsjekk. På båten hadde vi greie seter akkurat som på en hydrofoil fra Bergen til Stord. Den tok 1 time og 45 min og kostet 33 euro per person, så det var ikke noe å si på. Vi kom også helt til sentrum av Bratislava, så vi trengte ikke noe transport derfra. Veldig praktisk.

Eneste minuset er at ingen av disse byene har sjø – og Donau er utrolig skitten – hele elven er helt brun, så det frister ikke akkurat å bade i den. Det er rart, men når det ikke er noe sjø i nærheten så føler jeg meg litt fanget. Havet gir meg en utrolig frihetsfølelse – er det noen som føler det på samme måte? Jeg kunne aldri bodd et sted uten sjø. Kanskje fordi jeg har vokst opp med havet rett utenfor døren 🙂

Alt i alt så er Wien er superfin by som vi likte veldig godt 🙂 Jeg tror ikke jeg kommer til å dra tilbake med det første, men det er mest fordi jeg føler at jeg har fått sett så mye av byen på denne turen, og fordi det er så mange andre byer å besøke!

4 kommentarer
    1. No har eg lest gjennom innlegga dine fra turen dåkas, og fy så kjekt det såg ut! 😀 Korleis kom dåke på å reise innom alle desse landa, og korleis bestilte dåke reisen? 🙂

    2. Ida: Hei, så kjekt å høre, tusen takk 🙂 Ja det er gøy å få med seg flere land/byer på en tur, det liker jeg 🙂 Jeg studerer ofte kart før jeg drar på tur, og finner ut hva som ikke har så lang avstand, og så sjekker jeg flybilletter 🙂 Så vi fant billig billett til Wien, og hjem fra Budapest, så da ble det sånn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg