Spinalonga og Agios Nikolaos

Fra Hersonissos booket jeg en utflukt til Spinalonga og Agios Nikolaos med et lokalt reiseselskap som het Trips and Tips. De hadde kontor både ved havnen og i hovedgaten og var greie å forholde seg til. Prisen for turen var 25 euro, men mat på båten og inngangsbillett til Spinalonga kom utenom og måtte betales på stedet.

Jeg ble plukket opp med buss på avtalt sted i nærheten av hotellet klokken ni på morgenen. På bussen var det tre guider, en gresk/engelsk, en polsk og en tysk. Det var ekstremt mye tyskere der nede, og på restaurantene i Hersonissos så hadde de faktisk tyske menyer. Med maske på gikk turen til Elounda som visstnok skal være et paradis for de rike og berømte. Jeg tror du må ha penger til å bo på et av luksushotellene hvis det skal være gøy å bo der for Elounda var veldig lite; jeg så bare en sandstrand og en liten promenade i en bukt.

Fra Elounda tok vi båt ut til Spinalonga – en tur på cirka 25 minutter. Man kan også ta båt på egenhånd, da fra Plaka eller Agios Nikolaos. Billetten for å komme inn på øyen koster åtte euro og er lik for alle.

Opprinnelig var ikke Spinalonga en øy, men en del av Kreta. Øyen ble benyttet som koloni for spedalske fra 1903 til 1957, og er kjent for å være den siste aktive leir for spedalske i Europa. I løpet av 54 år ble 730 syke mennesker fraktet dit i båter, 36 ble født der ute. På Spinalonga skapte de spedalske sitt eget samfunn med kirker, skole, kafeer, butikker sykehus og kirkegård. Den siste innbygger, en prest, forlot øyen i 1962.

Det var greit å ha med seg guide her siden det stod veldig lite informasjon på de ulike ruinene. Vi fikk 45 minutter med guide, deretter 45 minutter på egenhånd – noe som var litt for liten tid til å komme seg rundt øyen og samtidig ha mulighet til å kjøpe noe drikke i strandbaren.

Det er en helt nydelig farge på vannet i dette området av Kreta, utrolig klart med en lekker blågrønn farge. Etter at vi hadde brukt opp tiden på Spinalonga møttes vi ombord i båten igjen for å dra videre til et bestemt badested for å svømme.

Der var det altfor landlig og øde for min del. Brun ørkensand og summende insekter gjorde at jeg ikke følte meg så komfortabel med å legge meg ned å sole meg der. Mens de andre badet så trasket jeg avgårde og fant en bittelitt enmannsbrygge som jeg slo meg ned på. Det føltes mye renere 🙂

Jeg må si at jeg stiller veldig spørsmål til valg av badested. Her var det ikke spesielt fint, med mye steiner og kvister og vanskelig for folk å komme seg uti vannet. I forhold til alle de fine badeplassene Kreta har så var det et merkelig valg. Sikkert fordi det var korteste vei fra Spinalonga og ikke krevde noen omvei tilbake til Elounda. Så hvis jeg skal klage på noe så må det være det.

Etter badingen så var det klart for lunsj på båten. Det var barbeque som man måtte betale ti euro for. Da var det kylling eller biff sammen med salat bestående av løk, agurk og tomat, og en fetabit hver. De hadde ingen vegetaralternativer så jeg fikk en ekstra fetabit. Tror dette må ha vært den dyreste lunsjen jeg spiste på hele turen, haha. Kun hvitvin og appelsinjuice var inkludert i prisen, vann måtte vi betale ekstra for. De solgte forresten drikke og småsnacks på båten hele veien om det var noen som ønskte det.

Tilbake i Elounda stod bussen klar til å kjøre oss til Agios Nikolaos; hovedstaden i Lathissi (Kreta består av fire regioner: Chania, Rethymno, Heraklion og Lathissi). Den turen tok heldigvis ikke mer enn tjue minutter og vi passerte den vakre Mirabello-bukten med den nydelige sjøfargen på veien dit.

Det var litt slitsomt med de tre guidene som skulle gjenta seg selv på tre forskjellige språk, så når vi kom til Agios Nikolaos så takket jeg bare fint for meg og ble igjen der. Tiden de hadde satt av var en time og det føltes altfor lite til å kunne få en feeling på byen.

Jeg starter som jeg ofte gjør; med å følge kysten. Da endte jeg opp med å finne en nydelig liten sandstrand som het Ammos (som forøvrig betyr sand på gresk) og ble liggende der i et par timer og nyte solen og bade.

Deretter spaserte jeg hele kystveien rundt til den mest berømte bystranden i Agios Nikolaos, og deretter til innsjøen Voulismeni der restaurantene ligger tett. Frem til 1907 var det en ferskvannsinnsjø, deretter ble det gravet en kanal og innsjøen gikk i ett med sjøen. Den kalles ofte “den bunnløse innsjø” fordi den er så dyp – rundt femti meter dyp.

Jeg fikk servert supergod pasta med pesto og parmesan på La Scala; den første restauranten innerst ved innsjøen. Fra innsjøen går det trapper opp i høyden, hele byen ligger på en høyde over innsjøen og det er trapper over alt.

Til tross for at det var koselig rundt innsjøen og fine strender langs kysten så syns jeg Agios Nikolaos var litt for lite til at jeg hadde villet bo der. Det var noen små koselige steder, men butikkene og den lille gamlebyen var ikke noe å skryte av, og jeg føler jeg fikk med meg det meste på fire timer.

Det som ble det mest utfordrende var å finne frem til busstasjonen, som virkelig lå kronglete til utenfor allfarvei. Heldigvis hadde jeg ikke mye bagasje å dra på. Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med at jeg valgte å bo i Hersonissos og ikke i Heraklion eller Agios Nikolaos. Like fornøyd er jeg med at jeg fikk til en dagstur begge steder så slapp jeg å lure på om jeg hadde gått glipp av noe stort.

På listen min til en annen gang står byene Sitia, Ierapetra og den berømte palmestranden Vai Beach. Det var steder jeg hadde lyst å besøke som jeg rett og slett ikke rakk. Fra Hersonissos dro jeg videre til Rethymno så neste innlegg blir derfra 🙂

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg