C9

Hei dere! Jeg har brukt de siste ni dagene på å teste ut C9-dietten. Det er flere som har spurt meg om å teste den i forbindelse med eventuelt salg av produktene, og fordi den skulle være så bra. Den skal være en slags “rensekur” og kickstart til veien mot et “bedre liv”. Jeg er alltid skeptisk til sånt, og ante ikke hva jeg gikk til.

I utgangspunktet har jeg absolutt ikke tro på dietter der hovedvekten er på kosttilskudd – og denne meningen har jeg ytret i over et år hver gang noen har spurt meg om C9. Jeg har hardnakket påstått at dette bare er tull. Men det er kanskje greit å vite 100% hva det går i før jeg kan si det. Dessverre er dette også konklusjonen min etter å ha testet den ut i ni dager. Men jeg skal prøve å gi dere en litt bedre forklaring enn det. 

Her ser du produktene som følger med i pakken: 2 liter aloe vera gele, 405 gram shake – måltidserstatter, 120 tabletter forever lean (krom etc.), og 30 enkeltporsjoner med fiber. I tillegg får du et målbånd og et hefte som beskriver hva du skal gjøre disse dagene. Her skjønner jeg ikke hvordan de har tenkt. Etter å ha fullført kuren sitter jeg igjen med 21 porsjoner fiber, 102 tabletter og nesten 1 liter aloe vera gele. I tillegg var det litt for lite shake, slik at jeg ikke hadde nok til siste dagen. Burde det ikke vært akkurat nok av alt til ni dager?

De to første dagene på C9 skal “rense kroppen” og du får bare innta 129 kcal! Ingen mat, kun 4 shots med aloe vera gel, 2 tabletter og 1 shake på 94 kcal blandet ut i vann. Dette er omtrent det samme i energiinntakk som to epler, og skal holde deg gående hele dagen. I tillegg skal du ha 30 min med lavintensiv trening. På 129 kcal! Dette i seg selv er ganske sprøtt for meg. Heldigvis er det bare i to dager.  

Dag 3-9 får du lov til å innføre en ekstra shake, i tillegg til et middagsmåltid på 600 kcal. Her er fordelingen lagt opp til ca. 45% protein, 45% karbo og 10% fett. I tillegg har du lov til å spise en begrenset mengde fra en såkalt fri liste. Denne listen stiller jeg spørsmålstegn til da eneste kriteriet er at matvarene på listen har lav GI. Derfor kan du velge mellom brokkoli og epler, appelsiner og grønnkål og plommer og spinat. I mine øyne er det veldig stor forskjell på å snacke på frukt og grønnsaker, og resultatet vil selvfølgelig gjenspeile valget du tar i den frie listen. Den som velger brokkoli over epler vil få større væsketap fordi det er mindre karbohydrater som kan binde vann i kroppen. Har du ingen kunnskap på dette området så vil du ikke kunne se denne forskjellen.

Et annet problem som jeg fikk var at jeg gikk sulten store deler av dagen, og så ble jeg ubehagelig mett når jeg skulle spise et så stort måltid kun en gang for dagen. Man skulle tro det var bedre å fordele kcal i litt mer jevne måltider utover dagen?  

Kuren lover: 

  • du kommer til å føle deg bedre og se bedre ut
  • du kommer til å føle deg lettere og få mer energi
  • du klarer å vise at du kan kontrollere apetitten og se hvordan kroppen din begyner å endres
  • dette er det første trinnet i å etablere livslange vaner
  • du blir kvitt slaggstoffer og renser kroppen

La oss dette for oss:

Uansett hvilken diett du går på så vil du føle deg bedre kroppsmessig den første uken, for da mister du mye væske og derfor størst reduksjon i antall kilo. Det stemmer, men er ikke unikt for C9. Typisk for mennesker som går på slike dietter er også at man spiser ekstra mye dagen før man starter, for nå skal man være “streng” i ni dager. Da vil resultatet bli enda bedre, da det er enda mer væske å fjerne.

Du kommer til å få mer energi? Hvordan kan man få mer energi på 129 eller 823 kcal? Dette er så lavt at man burde ligge på sofaen, og ikke trene med middels eller høy intensitet som programmet sier du skal gjøre når du får spise et måltid per dag. Dette er heller ingen god måte å lære apetittkontroll på i mine øyne. Er det en normal form for kontroll? Å ikke kunne spise mer enn en gang for dagen – å la magen være tom hele dagen og så spise et stort måltid på 600 kcal for så å være stappmett? Er det slike livslange vaner vi ønsker å etablere? 

For ikke å snakke om slaggstoffer. Hva tror dere kroppen gjør alle de månedene og årene dere ikke går på detox? Tror dere alle såkalte slaggstoffer samler seg opp og hvis man ikke går på en eller annen form for renselseskur så sprekker man? Nei, kroppen er veldig fin på den måten at den klarer å rense seg selv. Et sunt og variert kosthold gjør at kroppen kvitter seg med det den skal, helt av seg selv. Så kan du spare detox-pengene til noe gøy i stedet 🙂 Gode nyheter ikke sant?

Salt er heller ikke lov å bruke, fordi salt binder vann. Altså, kutter du saltet får du i følge C9 enda større væsketap. Men når du trener og drikker mye vann er det viktig å opprettholde en normal elektrolyttbalanse. Det er da viktig å få i seg nok salt. Ved et konstant saltinntak vil kroppen faktisk i lengden holde mindre vann. For lavt saltinntak kan føre til at du blir trøtt, slapp, blir oppblåst og får muskelkramper.

Kullsyre og kunstig søtning er heller ikke lov, fordi det kan føre til oppblåsthet – og selvfølgelig gi utslag på vekten. Det finnes såvidt jeg vet ingen forskning som kan dokumentere at kunstig søtning og kullsyredrikke som f.eks Farris gjør deg feit? 

Ettersom jeg forstår så finnes det to oppfølgere til C9 – FIT1 og FIT2. Da skal man gradvis får lov til å spise litt mer. Men hvorfor selges da C9 alene? Er ikke det uansvarlig? Om man ikke har kunnskap til hva man skal gjøre etterpå så vil en slik kur være helt bortkastet tid. Tre dager senere vil vekten være den samme. Hvorfor? Fordi man går fra å spise 800 kcal per dag til 2000+ kcal. Og hvorfor pine seg i ni dager uten resultat?  

Min erfaring disse ni dagene: 

Dag 1 startet jeg med styrketrening på morgenen – hadde nok igjen en del energi fra dagen før da jeg var i Oslo og spiste mer enn jeg pleier på en vanlig søndag. Akkurat som kuren vil at du skal gjøre for å få mest mulig resultat. Kom hjem og hadde veldig lite energi igjen. Lå på sofaen store deler av dagen. Dette er kroppen sin måte å regulere ned aktivitetsnivået på når den får mindre mat. Overlevelsesinstinktet setter inn, og vi beveger oss mindre. Ergo forbrenner mindre kcal. På ettermiddagen var jeg også veldig tung i hodet og magen rumlet. Dag 2 våknet jeg med dundrende hodepine. Kom meg såvidt ut av sengen. De resterende dagene av kuren hadde jeg hodeverk hver dag, og hodepinetabletter gjorde meg kvalm på tom mage. I tillegg har jeg omtrent vært oppblåst i magen hver eneste dag, og har i løpet av 9 dager kun vært på do to av de. Da har jeg fulgt planen slavisk.

Veiedagene er også nøye planlagt. Du skal måle og veie deg på dag 1,3, 6 og 9. Dag 1 er jo dagen du begynner, da du er tyngst, så den må logisk nok med. Dag 3 er fordi du har fastet i 3 dager og vil da ha et stort væsketap. Så får du ikke veie deg igjen før dag 6 fordi når du innfører en middag så vil du gå opp igjen i vekt – kun på en middag! Dette skjer når du tyner kroppen så lavt i kcal! Derfor gir du den 3 dager på å justere seg tilbake til å spise et måltid. Allikevel står det at det er vanlig å gå litt opp igjen. Siste dag du skal veie deg er dag 9, ikke dag 10 etter at kuren er ferdig og du har fått lov til å introdusere et måltid nr 2 på 300 kcal. Da ville du mest sannsynlig ha gått opp igjen litt. Så dette er nok nøye gjennomtenkt fra leverandøren sin side. 

I forhold til trening så anbefaler de lavintensiv trening de to første dagene, og deretter middels til høy intensitet. Man blir også oppfordret til mer hverdagsaktivitet, selv om kroppen på så lite kcal strever imot og helst vil ligge på sofaen. Man bør trene kondisjon står det i heftet. Dette gir jo selvfølgelig ekstra kcal-forbrenning, men er det smart å kun trene kondisjon på en diett på 800 kcal? Hvis man i det hele tatt skal trene, så bør det være styrketrening tenker jeg! For å redde den muskelmassen du kan! For gjett om du mister muskelmasse. Til og med på bare ni dager ble jeg merkbart svakere. 

Og så til resultatet: 

– 2.9 kg, – 1 cm i midjen, – 2 cm rundt hoften, – 2 cm rundt brystet og ingen endring på lår, armer og legger. 

– 2.5 kg i benkpress og markløft (svakere)

Dietten koster 1300 kroner for ni dager, og ingen av produktene er noe jeg kommer til å fortsette med. Aloe vera geleen var så dårlig at jeg måtte holde meg for nesen når jeg shottet den. Jeg merker heller ingen magisk effekt på magen av den, slik mange hevder. Heller motsatt – jeg var veldig oppblåst i magen disse dagene. Om dette skyldes den ene tyggisen jeg hadde per dag så vil jeg heller fortsette med mitt normale kosthold der magen er bra. Fiberpakken blandes i vann og smaker lunkent gjær. Du får heller ingen metthetsfølelse av den, det er som å drikke et glass vann. Sjokolade-shaken smaker ikke sjokolade, men rett og slett ren sukkerlake. Proteinpulver er i mine øyne et mye bedre alternativ 🙂 

Synes jeg resultatet var verdt pengene og skallebank i ni dager? Aboslutt ikke! Kunne jeg klart å gått ned minst like mye på et normalt kosthold med mer mat? Absolutt. 

Jeg tror det som trigger mange er disse ni dagene som lover gull og grønne skoger. Kun ni dager – alle klarer det. Men målet med denne dietten virker å være å gå ned mest mulig i antall kg – samme om dette er muskler, fett eller væske. Det tas ingen hensyn til muskelmasse og væsketap, alt er lagt opp til størst mulig kaloriunderskudd. Den eneste gangen jeg kan se for meg at en slik diett kan ha et poeng er hvis du av en eller annen grunn plutselig har en bunad eller brudekjole som er for liten, som du skal passe inn i om ni dager. Til og med da vil jeg si at det finnes bedre alternativer.

Nå regner jeg med mange sinte kommentarer fra Forever Living og C9-tilhengerer, men man må vel få lov å ha ulike meninger? C9 er dessverre ikke en diett jeg kommer til å anbefale videre. Til syvende og sist så er det aller best å følge en kostplan som er godt sammensatt av protein, fett og gode karbohydratkilder. Da kan man ha nok energi til å fungere i hverdagen og få utbytte av treningen,

Dette er min personlige mening. Og det er selvfølgelig lov å være uenig. 

34 kommentarer
    1. Som forhandler vil jeg bare si at C9 ikke er noen diett eller slankeprodukt. Det er et produkt som skal hjelpe deg i gang til et bedre deg og et bedre liv. Det er heller ikke alle som går ned i vekt av C9. Det varierer fra person til person. Det er mange som ikke går ned noen ting, men merker forbedring på andre måter. Bare litt dumt å du skriver det på denne måten slik at andre folk ikke vil kjøpe om di leser dette fra deg. Våre kunder er viktige for oss, di er våre levebrød. Og mister vi kunder pga et slikt innlegg, så er jo det litt dumt da.

    2. Jeg må si at du reagerer på din måte pga du trener mye og er aktiv. Du nevner ikke hvor mye vann du drikke som ville gjort din hodepine mindre med riktig mengde vann.
      Jeg har selv testet dette og jeg hadde ikke de symptomene du skriver i din analyse med å ha hodepine og konstant være sulten.
      En annen ting er smaken på shaken er bedre enn mange andre produkter på markedet jeg har testet som lover det skal være så utrolig god sjokolade smak.. Det står i heftet at du kan bytte ut med med alpro mandel eller kokos melk..
      Jeg tenker denne mengden kcal vil ikke være den perfekte måte for en person som trener mye og kan kosthold, men mer for den vanlige person som kan komme inn på en rett bane med tanke på og spise riktig.
      Jeg tenker din analyse er riktig for en person som trener og bruker mer kcal pr dag enn en vanlig person som ikke er like aktiv.

    3. Helt enig med deg! Synes programmet er uansvarlig da man aldri skal gå under 1200 kcal uten streng oppfølging av sykehus, og for enkelte kan et så lavt kaloriforbruk skade mentaliteten, og føre til forstyrret spising. Et lite kaloriunderskudd over lengre tid er mye bedre enn et slikt enormt underskudd som liksom skal gi superresultater. De aller fleste ender opp med å gå opp igjen til utgangspunkt eller mer eller får forstyrret spisemønster.

    4. Julia Sofie: hei og takk for ditt synspunkt. Dette blir markedsført som en måte å bli slankere og smalere på – i mine øyne er det en diett. Og hvordan kan det hjelpe deg i gang til et bedre liv å gå flere dager uten mat eller på et måltdi? Det er jo ikke slik livet skal være 🙂 Og hvis man ikke går ned på en slik diett, så har man ikke fulgt den. For det er umulig å ikke få væsketap på så lite kcal. Da må man ha spist mengder med frukt utenom. Jeg tenker at alle må få lov til å si meningen sin. Dette er min mening, og det er ikke unikt for C9. Det er det samme med mange andre dietter. Du kan få bedre resultater på en billigere og sunnere måte med vanlig mat! Hvis jeg treffer noen som har klart å opprettholde vektttapet fra C9 etter 1 år så skal jeg heller komme tilbake til deg 🙂

    5. Krusesfoto: hei! jeg sier ikke at dietten ikke fungerer. Alle dietter fungerer vanligvis når de følges slavisk. Men det er ikke kosttilskuddene som gjør at den fungerer. Det er det ekstremt store energiunderskuddet. Med det formål at du går ned i kg (ingen hensyn til om det er væske, muskler eller fett). Og etter 1 år (eller kortere) så er det så godt som 0% som har klart å holde vekten de oppnådde på de 9 dagene.

      Som sagt så fulgte jeg planen helt slavisk så jeg drakk 2 liter vann til dagen + vann på trening i tillegg. Smaken på shaken er nok individuell hvordan man oppfatter – for min del var den grusom. Andre kan synes den er god. Det er ikke poenget. Poenget er at den beste måten å komme inn på en rett bane med tanke på å spise riktig er å begynne å spise riktig fra starten. Hvorfor bruke mye penger på kosttilskudd når man kan oppnå det samme med mat?

    6. Emilie: takk for det Emilie! Helt enig i at en slik diett kan føre til forstyrret spiseatferd dersom det er personer som er litt usikre på seg selv. Det legges jo ikke opp til et normalt spisemønster på 4-5 måltider per dag, men kun et stort måltid per dag. Det er det som er så dumt med alle dietter – lett å gå ned, men hvor lenge varer det?

    7. Jeg har brukt c9 selv, på selve de 9 dagene gikk jeg 5 kilo ned. og mange cm inn. Jeg har nå gått videre på fit1, er på den 20 kiloen min nå, og 4 buksestørrelser. C9 er en kickstart. Det er IKKE en diett!

    8. May: veldig bra for deg, og gratulerer! 🙂 Jeg håper virkelig du klarer å holde av disse kiloene. Om du fremdeles er 20 kg mindre om et par år så har du lykkes! 🙂 Det du beskriver nå er jo akkurat en diett. Kickstart er også diett.

    9. Heisann .Jeg fullførte C9 for 1år siden, og gikk ned ca 3kg , siden har jeg gått ned 7 til og var veldig fornøyd . Jeg fikk absolutt en kickstart og ikke minst motivasjon til å komme o gang med trening som jeg har fortsatt med etterpå. Jeg spiste fra frilista alle dagene og følte meg i fin form og ikke minst er fordøyelsen blitt så mye bedre etter jeg starte med aloe vera juice, jeg har den med ferskensmak da jeg syns denne smaker enda bedre . Mvh Ingvild

    10. Anonym: har du klart å holde kiloene av etter et år? I så tilfelle så er jo det veldig bra!! 🙂 Men jeg tipper du kunne klart det samme med kosthold 🙂 Viktigste er at du fikk motivasjonen på plass! 🙂 Tipper ferskenjuice smaker bedre enn original ja!

    11. Tusen takk for godt formulert innlegg! At folk betale 1300 kr for sånt vise at da e godt markedsført og fint innpakka. Takk for at du plukka da fra kvarandre, da va på tide. Litt imponert over at du orka å gjennomføre heile kuren 😉 Alt for kunnskap!

    12. Knall Toppen! Bra med fakta fra en person med mer enn nok kunnskap på området! Vil påstå at det er en svært liten prosent av de som selger slike produkt som faktisk har nok kunnskap på området. Dessverre finnes det ingen mirakelkur for noe som helst her i verden- bare fantastisk markedsføring! All respekt til Lisa!

    13. Kine Johnsen: tusen takk for hyggelig kommentar! Ja kunnskap er makt! 🙂 Og greit å gjennomføre noe for å kunne uttale seg om det 🙂 Absolutt ikke verdt pengene!! 🙂 Du får mye bra mat for den summen! 🙂

    14. Renate: tusen takk!! 🙂 Har alltid mer å lære, men føler at jeg har bakgrunn til å uttale meg her. Og tror nok du har rett i at kunnskapen ikke er like stor hos alle forhandlere…såvidt jeg vet stilles det ingen krav til å bli forhandler? Mirakelkuren hadde nok vært så dyr at vi ikke hadde hatt penger til den uansett 🙂

    15. Oy..jeg sitter akkurat og vurdere denne c9 kuren men nå ble jeg veldig i tvil her🤔syns det er dyrt for 9 dager også og jeg er av dem som ser på bilder med mere hvordan folk er før og etter.

    16. Jeanette: ja jeg syns du bør revurdere det 🙂 kan få like godt resultat på mer mat og på en billigere måte 🙂 Husk at før og etter-bilder ofte er retusjerte!

    17. Liker at du skriver at ofte er før og etter bilder retusjerte…
      Så da tolker jeg det slik at du retusjerer dine bilder.. Tør jo ikke tenke på hvordan uretusjert vil se ut da..
      Tviler sterkt på at noen retusjerer sitt bilde etter en kur om dem har gått ned med bra resultater..
      Jeg har prøvd C9 og gått ned i vekt og cm og holder fortsatt vekten og kryper videre nedover..
      Tror ikke du fulgte den planen som den burde… Da burde du fulgt treningsrådene i manualen..

    18. Kurt: Takk for komplimentet! 😀 Helt greit at du ikke liker utseendet mitt, men det har vel lite å si i en sånn diskusjon? Poenget mitt er at det ikke er noe unikt med C9. Du hadde fått akkurat samme resultat ved å kutte kcal, karbohydrater og salt – uavhengig av forever sine produkter. Det er det som gir resultatet, ikke aloe vera juicen eller fiberblandingen. Veldig kjekt å høre at du har gått ned i vekt, og har klart å holde motivasjonen videre! Gratulerer med det 🙂

    19. Hei. Nå er jeg snart på siste dagen på C9-dietten og jeg er så langt kjempe fornøyd. Jeg har gått ned 3.5 kg. Nå står vekten rolig, men jeg også vet at det er stort væsketap de første dagene så det er greit. Før jeg startet var jeg svært dårlig, med angst, hjertebank og energiunderskudd. I tillegg hadde jeg en kropp som stivnet og ledd som verket. I disse dager har jeg fått tilbake nattesøvnen og energien, angsten og hjertebanken er så og si borte. Denne kickstarten har gitt meg motivasjonen til å endre min livsstil slik at jeg kan holde meg sunn og frisk i fremtiden. Det finnes helt klart andre måter å gjøre dette på men dette er kickstarten jeg trengte. Er kjempe fornøyd 🙂

    20. Marianne: veldig bra hvis du har fått kickstarten du trengte! Mitt poeng er ikke at ikke C9 funker, men at du hadde fått de samme resultatene ved å kutte så drastisk på mat-og saltinntak uten å bruke forever living sine produkter. Og spart deg for masse penger 🙂 Håper du klarer å fortsette, og at du har holdt vekten av om 1 år. Lykke til!! 🙂

    21. Tusen takk for at du skrev dette innlegget! Ser det er fra i fjor, men veldig glad jeg fant det nå… Vurderte c9 selv i et “desperat” øyeblikk, men du fikk frem fornuften i meg! Jeg kan jo litt for mye om trening og kosthold til å “falle for en sånn fristelse”, men må ærlig innrømme at fristelsen var stor nå her jeg sitter 20kg tyngre etter en graviditet… Ante ikke at man får i seg SÅ lite mat i løpet av kuren, det er jo helt hinsides…. Jeg får nok bare fortsette å spise sunt og trene, så kommer resultatene snikende – på den rette og den sunne måten som jeg er så tilhenger av!! Takk for at du åpnet øynene mine for fornuften og det jeg selv egentlig vet og står for!! 🙂

    22. PREACH!!!
      Jeg er midt i C9 nå og har angret hele veien, men nekter å slutte. Jeg har allerede er sunt og bra kosthold hvor jeg får i meg nok til å trene slik jeg liker (3/4 ggr i uken). Den eneste grunnen til at jeg holder ut fordi jeg trengte en reset hva gjelder kaffeinntak- og håper at jeg fortsatt liker det om 3 dager 😉 Hehe.
      Helt meningsløs kur, og den gelen er bare piss.
      Kroppen min trenger fullkorn og sunne karbohydrater. Jeg kommer heller ikke til å verken gjenta eller anbefale den. Jeg klarer å gå ned like mye sjæl.

    23. Denise Parreira: hei, og takk for hyggelig melding 🙂 Virkelig ikke løsningen å bruke masse penger på en sånn “lynkur” altså. Det beste er å gjøre noe med kostholdet, og bevege seg litt mer! 🙂 Lykke til, you can do it! 🙂

    24. Jeg har selv gjennomført C9 og var kjempefornøyd med resultatet. 31,5 cm totalt mindre og -5 kg.
      Er ikke meninga man skal ha et høyt intensitetsnivå på treningen disse dagene. I hvertfall ikke de første dagene. Ser du skriver at du satt igjen med masse fiber og tabletter. Da vil jeg påstå at du ikke har gjennomført C9 etter anbefalingene i heftet og ei heller bør lyttes til når det gjelder din anmeldelse!

    25. Hei! Gammelt innlegg, men ser flere kommenterer!
      Jeg tok c9 kuren i 2015, tilsammen gikk jeg ned hele 12kg, og -20cm fordelt på kroppen! Startvekt 99kg (stor i utgangspunktet) og siste dag 87kg. Dette er nå 3år siden snart, og veier nå 79kg. La ikke om kostholdet særlig, annet en kullsyredrikker. Koser meg ofte med litt ekstra, men lærte meg og drikke vann fremfor brus/cola. Vekten går sakte nedover til målvekt 74, å har aldri gått feil veg. Veldig fornøyd jeg vertfall 🙂

    26. Anonyn: ingenting er bedre enn det! Kjempebra jobbet 🙂 Du hadde nok klart dette like bra uten c9 (på en billigere måte), men bra at det funket som en kickstart for deg 🙂

    27. Underkant av 150 per dag er da ikke så mye 😉

      1. Kroppen renser seg selv, det er ingenting man kan tilføre kroppen for å rense den, det er det vi har organer til , feks nyrene som har en perfekt rensefunksjon 🙂 Utenom det så er det selvfølgelig fint at du har funnet en måte som funker for deg, da er jo bare til å kjøre på. Dette er min mening om C9 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg