Oldtidens Roma

På Piazza Venezia er det første som møter deg dette enorme palasset. Det heter Il Vittariano og er tilegnet Victor Emmanuel – Italias første konge. Det er ikke så gammelt (ferdigstilt i 1913), men utrolig flott, og når du kommer fra handlegaten Via del Corso så er det det første bygget du ser på vei mot oldtiden: Colosseum, Roman Forum og Palantino. Det 70 meter høye Il Vittoriano er absolutt verdt et stopp. 

Du kan gå inn i bygget og opp til den øverste terrassen for å få med deg en fin utsikt over Piazza Venezia 🙂 

Så var det Colosseum neste! Det vil si – det var planen. Helt til jeg så køen! Den gikk søren meg rundt hele bygget. Jeg gikk tilbake til turistinformasjonen for å spørre om jeg kunne kjøpe billetter et annet sted. Fikk beskjed at køen på Roman Forum var litt kortere enn til Colosseum, men det var allikevel sprøtt! Det er det jeg liker minst med Roma – de vanvittige mengdene med turister over alt – og lange køer uansett hva du skal. På den positive siden så betyr det lite is og godsaker for jeg gidder ikke å stille meg i kø til det. På den andre siden så betyr det at jeg ikke får med meg alt jeg burde fordi jeg rett og slett ikke har energi til det. Etter flere timer i kø så er man liksom litt demotivert. I tillegg blir man jo sulten før man egentlig har fått begynt dagen..haha. Merkelig det der…hvorfor er det ingen kø i Athen? Eller London? 

Meeeeen…siden Colosseum er noe jeg har studert gjennom kunsthistorien på videregående skole så måtte jeg jo inn! Jeg stilte meg i køen til Roman Forum som tok 2 timer og 40 minutter – 1,5 time kortere enn de som stod i Colosseum-køen. Solen stekte på oss gjennom køen – værmeldingen sa regn, så jeg hadde ingen solkrem på. Gjett om denne bleike kroppen ble brent! Skikkelig fine singletmerker både fremme og bak..argh! Jeg trenger en strand så jeg får reparere litt! 🙂 For 12 euro fikk jeg billett til Roman Forum, Palantino og Colosseum. Køen var verre enn prisen. Du kunne hoppe på sånne skip the line-billetter, men de kostet mellom 30 og 60 euro avhengig av hvor du ville, så det ble veldig mye dyrere. Jeg satte tålmodigheten på prøve og sparte penger. 

Vi starter med Roman Forum. Etter at jeg hadde stått nesten 3 timer for å få tak i en billett, måtte jeg stille meg i en ny kø for å komme inn. For et opplegg! Heldigvis gikk det bare 30 minutter denne gangen. Roman Forum ligger rett ved siden av Colosseum, og var det politiske og økonomiske midtpunkt i det historiske Roma. Det er et stort område med flotte ruiner og triumfbuer. Jeg skal innrømme at etter den lange køtiden så var jeg litt lei, så jeg leste ikke informasjonen så nøye. Brukte helle tiden på å kikke rundt. Så nå kan dere få lov til å kikke litt også 🙂 

Neste stopp var Palantine Hill. Det ligger 40 meter ovenfor Roman Forum og ser ned på det på ene siden. På andre siden ligger Circus Maximus – et område som en gang var den største stadionen i Roma med plass til over 250 000 tilskuere. I dag er det en park. 

Høydepunktet for min del var Colosseum! Veldig mange har sagt at de blir skuffet når de kommer til Colosseum, men jeg syns det var moro:) Gøy å komme på innsiden av gladiatoren 🙂 Greit nok at alt er veldig likt inni der, men sånn er det jo! 🙂 Vi fikk komme opp i første og andre etasje. Noen få grupper som sikkert hadde betalt ekstra mye, fikk komme opp et nivå til. 

Til slutt så må jeg nevne Campidoglio! Det oppdaget jeg på en kveldstur – det er liksom gjemt litt bak Il Vittariano, opp en bakke. Hvis du ønsker deg litt fred og ro i Roma så er dette stedet helt magisk! Jeg kjøpte meg en ferskpresset lemonade og satte meg ned her for å nyte bygningene og en liten halvtimes fred fra turister, innpåslitne indiske selgere og trafikkaos. Herlig! Det skal visstnok være designet av Michelangelo. 

Med det konkluderer jeg en dag tilbake i tid, og stiller klokken på moderne tid fra i morgen igjen 🙂

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg