Palmebyen Rethymno

Jeg trodde ingenting kunne måle seg med Chania. Så kom jeg til Hersonissos og elsket det. Neste stopp var Rethymno, og der var det jo også superfint. En lekker strandpromenade med palmer og kilometervis med sandstrender, hvem liker ikke det? Hovedforskjellen mellom Rethymno og Chania er nok antall turister. I Rethymno hørte jeg kun tysk over alt, i Chania er det mange flere lokale i gatene.

Chania føles derfor kanskje enda mer som Hellas, men promenaden i Rethymno er muligens den fineste av de alle – med palmer og lys hele veien. Ingen by jeg har besøkt på Kreta har hatt så mange palmer. Hele veien langs den to kilometer lange promenaden lå det flotte hoteller, restauranter og barer. Og stranden var kilometerlang med sand hele veien. Her skulle jeg ønske jeg hadde hatt selskap.

Solnedgangen var også nydelig fra strandpromenaden 🙂

Når du kommer til enden av promenaden så kommer du til gamlebyen og den koselige havnen med det lille opplyste fyrtårnet. Her ligger restaurantene på rekke og rad både langs sjøen og i smale gater inne i gamlebyen.

Det er vanskelig å vite hvor man skal velge å sette seg ned. Ofte kan det lønne seg å gjøre et googlesøk for å finne de beste stedene – de ligger stort sett ikke på de aller beste lokasjonene.

Et sted jeg definitivt kan anbefale for søtsaker er Cremeria Vienna som var helt fantastisk på både vafler og is. De hadde en helt vanvittig dessertmeny som jeg enda får vann i munnen av. Det er det beste med Hellas – de crispy vaflene med is! 🙂

Ellers syns jeg Livingroom mot sjøfronten var bra. Jeg fikk ikke tid å spise pizza di Rethymno men det lå en pizzarestaurant som het Pizza di Napoli i en smal bakgate rett ved hotellet mitt som visstnok skulle ha den beste pizzaen i hele byen. Litt lei meg for at jeg ikke fikk prøvd ut den – pizzaelsker som jeg er.

Restauranten som lå på Aquila Hotel på strandpromenaden kan jeg også anbefale. Det var tanten min som tipset meg om den, og jeg fikk servert digg halloumi med grillede grønnsaker og pitabrød.

Jeg bodde veldig enkelt i Chania og Hersonissos, og valgte derfor å unne meg noen dager med luksus i Rethymno. Jeg bodde på The Artemis Palace som virkelig var et superfint hotell på oppsiden av strandpromenaden. Rommet var kjempefint og jeg følte meg som en liten dronning selv om det var litt ubehagelig å få følge i heisen av en mann som tok fra meg nøkkelkortet og dro kofferten helt inn på rommet for meg. Jeg er ikke vant til sånt, haha.

Her kunne man velge mellom all inclusive eller half board som var frokost og middag. Jeg liker best å spise utenfor hotellet så jeg tok sistnevnte. Jeg testet buffeten en dag og det var et helt sinnsykt utvalg – også mange valgmuligheter for vegetarianere. Når det er sagt så er jeg ikke så glad i buffet. Det er noe med følelsen av å sette seg ned på en restaurant og kunne bla i en meny og velge seg en rett man har skikkelig lyst på.

Ellers hadde jeg store forventninger til treningsrommet på et sånt hotell, men det skuffet stort. Jeg kunne ikke gjøre noe mer der enn jeg kan på stuegulvet hjemme. Noen få manualer og kettlebells, en romaskin, en mølle og en nedtrekksmaskin – hvem er det som bestemmer hvilket utstyr som skal inn på et sånt rom? Det kan ikke være noen med bakgrunn innen trening i alle fall. Derfor ble treningen den ene dagen byttet ut med løping på strandpromenaden i stedet.

Oppholdet mitt her ble ikke helt som forventet da det skjedde noe på jobb som gjorde at jeg ble sittende veldig mye inne og jobbe. Jeg fikk bare utnytte stranden en dag, og fikk ikke utforske byen som planlagt.

Stranden ser ut som en sandstrand helt til du går uti vannet, der er det en del steiner. En solseng kostet fire euro, en euro mer enn i Chania, men helt greit. Samme type solseng som der, men her var det ingen strandkiosk som serverte mat på solsengen, og derfor heller ingen toalett man kunne bruke. Kanskje det er annerledes andre steder på stranden, men de tre stedene jeg sjekket var det samme opplegg.

Utenom strandpromenaden og gamlebyen så var Venezian Fortezza; det store fortet som ligger på toppen av gamlebyen, det eneste jeg fikk med meg. Det er verdt et besøk dit både for kultur og utsikten over byen fra alle kanter.

Fra fyrtårnet kan du følge havnen og kysten videre og komme opp til fortet. Du finner også veien dit gjennom smale gater og trappetrinn via gamlebyen. Sistnevnte er kanskje den koseligste ruten, men jeg anbefaler å sjekke ut begge to.

Fortezza er citadellet til Rethymno, og det ble bygget av venetianerne på 1500-tallet. I 1646 ble det kuppet av ottomanerne i 1646, og flere hundre år senere ble det bygget mange hus der. Disse ble revet etter andre verdenskrig, og etterlot bare noen få historiske bygninger.

Området er såpass stort at man kan se Rethymno fra alle kanter. Her er utsikten bort fra byen, men mot busstasjonen.

Prisen for å komme inn var kun fire euro og det syns jeg var verdt pengene. Vær obs på at de stenger klokken syv, jeg kom for sent dagen før og måtte snu og komme tilbake neste dag.

De holdt forresten på å rigge til konsert når jeg var der – toppen på festningen er visst ofte brukt som konsertlokale. Det er et gigantisk område så der klarer man jo å holde avstand om man vil 🙂

Det som var litt merkelig med Rethymno var at det var mye kaldere enn de andre to stedene jeg besøkte. På dagtid var det rundt 28-30 grader og på kvelden var det helt nede i 23. I Chania lå kveldstemperaturen på over tretti grader. Jeg vet ikke om det var tilfeldig, eller om det faktisk er såpass store variasjoner fra by til by.

Når jeg ble kjørt til busstasjonen siste dagen min så oppdaget jeg handlegaten – cirka tre gater opp fra stranden. Her lå flere av kjedebutikkene på rekke og rad sammen med andre små butikker. Jeg gikk sikkert ikke glipp av noe 😀

I tillegg til å besøke gamlebyen, strandpromenaden og fortet så er det flere muligheter til spennende dagsturer fra Rethymno. Jeg hadde veldig lyst å leie bil for å se de berømte strende Elafonisi, Falaserna og Balos, men på grunn av jobb så fikk jeg dessverre ikke så mye ekstra tid så det får jeg spare til en annen gang 🙂

Om kvelden er palmealleen opplyst, helt fantastisk 🙂

Det var også superfint på bassengkanten om kvelden, og jeg la meg her en kveld og bare nytte varmen og stillheten. En veldig koselig og fin by som jeg gjerne skulle hatt litt mer tid til å utforske, spesielt på mat- og utelivsfronten.

4 kommentarer
    1. Du skriver altså så bra om de forskjelige plassene du besøker!😍 Alt man trenger å vite, godt fortalt! 😊

    2. Beste bloggen!!Inspirerende og en får så lyst å reise dit. Og du er så tøff som tørr å prøve alt dette❤️ En blir varm av å lese om varme land, takk for at du deler🙌

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg