Koselige Dalt Vila og Ibiza town

Cirka 30 minutter med buss fra San Antonio ligger hovedstaden Eivissa – populært kalt Ibiza town. Bussen er helt ok, men stappfull på morgen og kveld, så om du har mulighet så er midt på dagen den beste tiden å dra på. Noen ganger må man kjøpe billett på bussen, andre ganger inne på stasjonen i San Antonio (som forøvrig ligger i sentrum), det får man beskjed om. Bussen koster kun 2 euro. 

‘Høydepunktet i denne lille koselige havnebyen er definitivt gamlebyen Dalt Vila – trange små gater som henger sammen med en gammel festning. Fra toppen av den kan du gå rundt til ulike små høyborger som har ulike navn – Baluarte de sant Jordi, Baluarte de Sant Jaume etc. Absolutt verdt å ta seg en tur opp på noen av disse for å få se utsikten over hele byen på forskjellige kanter.  

Yachtene ligger i kø rundt Ibiza, utrolig hvor mange mennesker i verden som har masse penger 🙂 🙂 

Hadde jeg hatt litt mer av det så hadde jeg lett tatt meg noen dager her! Hotel Mirador de Dalt Vila ligger oppe på en av høydene med et fantastisk utkikkspunkt over havnen. Det har fem stjerner og koster fra 3000 kr natten. 

Utkikkspunkt fra Mirador hotell 🙂 

Gamlebyen er full av koselige små gater og smug, og plutselig dukker det opp en restaurant eller cafe midt inni der. Sikkert nydelig å spasere her på kveldstid når det er opplyst også. Det er litt enklere hvis man bor i selve Ibiza!

Moten på Ibiza minner veldig mye om St. Tropez – hvite blondekjoler- og topper, korgvesker og fargerike sandaler med skinn og perler. Jeg elsker denne stilen, men alle de små koselige butikkene i gamlebyen er veldig veldig overpriset. Noen av varene er nok håndlaget og kanskje verdt det, men mye finner du til halv pris i San Antonio. Kjolene på bildet lå på rundt 1500-2000 kroner per stykk. 

På vei opp eller ned til toppen av borgen så kommer du til en koselig liten plass som jeg dessverre ikke husker navnet på. Her ligger flere koselige restauranter og kafeer ved siden av hverandre – og de byr på ulike spennende matretter 🙂 

Superkoselig 🙂 

Her er inngangen til gamlebyen fra bysiden – jeg gikk opp i borgen fra oppsiden, den korteste og bratteste veien til toppen 🙂 

En av mange koselige gater i hovedstaden. 

Et annet nydelig område i Ibiza town er Paseo Vara de Rey – en stor åpen plass med butikker og restauranter. Her ble det lunsj 🙂 

På La Bufetana kan du kjøpe enkle pizzastykker til 4 euro – denne var med ricotta og spinat, og var supergod! 🙂 

Midt på dagen er mye stengt for siesta, men det åpner igjen på ettermiddagen. Absolutt verdt et besøk hit! Videre vekk fra gamlebyen finner du også kjedebutikker som Bershka, Stradivarius og Mango, og også mindre frittstående butikker som er billigere. 

Nede ved havnen ligger båtene tett i tett, og herfra går det også store og mindre båter til Formentera. 

Ca. 1.5 km utenfor Ibiza by ligger Talamanca – den fineste stranden hvis du bor i byen. Fra restauranten Calma ytterst på båthavnen i Talamanca får du en helt nydelig utsikt over til gamlebyen 🙂

Og sist, men ikke minst! Jeg kunne ikke dra til Ibiza uten å besøke PACHA!! Denne superkjente uteplassen ligger 1 km fra havnen i Ibiza, og et sted jeg har hørt masse om siden 2008 da jeg jobbet på Kypros og ble kjent med Simona som jobbet som danser der. Hun viste alltid masse filmer og bilder fra stedet, og det så helt sykt ut! Jeg HÅPER å få besøkt innsiden av dette stedet også en dag! 🙂 

Hippie-tema på Pacha om dagen 🙂 

Nå holder jeg på å gjøre meg klar for å dra på Hippy marked i Es Canar – ønsker alle sammen en superfin dag 🙂 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg