Ibiza: a new paradise

Hei fra nydelige Ibiza! Helt siden Vengaboys kom med sangen “We’re going to Ibiza” i 1999 har jeg hatt lyst til å besøke denne lille spanske øyen utenfor Mallorca. Sammen med Mallorca, Menorca og Cabrera tilhører Ibiza og Formentera den spanske øygruppen Balearene. Da jeg kom over en flybillett direkte fra Oslo til kun 800 kroner, så ble valget enkelt 🙂 Bakdelen er jo selvfølgelig at flyet gikk midt på natten, og jeg fikk en jente ved siden av meg som sov på skulderen min i 3 av den 3 timer og 45 min lange flyturen. Jeg får jo som kjent A.L.D.R.I sove på transportmidler, så jeg hater generelt når lyset dempes og alle sover rundt meg. Men ekstra kjipt var det med et tungt hode på skulderen. Det hjalp ikke uansett hva jeg gjorde, hun flyttet seg i 1 sek og falt nedpå igjen. Er det mulig?! :O 

Jeg landet rundt 04 (samme tid som hjemme) og ble overrasket over hvor stor flyplass denne lille øyen hadde (om enn noe slitt). Det gikk kjapt å få bagasjen, og enkelt å få tak i taxi rett utenfor. Turen til San Antonio (eller Sant Antoni som det egentlig heter) tok litt over 20 minutter og kostet 40 euro inkl. tips. Sjåføren kjørte ekstremt fort – rundt 150 km/t, så jeg er glad jeg satt bak. I San Antonio hadde jeg booket Hostal Rosalia til 3200 kroner for 6 netter. Helt greit hotell, og veldig grei beliggenhet mellom strand og by, men ekstremt mye bråk, og ikke noe kjøleskap (så det blir lunkent vann hver dag, haha). Det er superstille her fra 8 om morgenen til midnatt, men så våkner monsterene opp og holder seriøst på til kl 08 om morgenen! Masse engelske ungdommer her, men også en hel haug med bablende spanjoler og smelling med dører. Veldig fascinerende siden hotellet ligger i en superrolig gate. De to første nettene sov jeg absolutt ingenting, og var derfor helt zombie på dagtid, haha. I natt var det litt bedre, så da hadde jeg energi til å dra en tur til Ibiza town. 

300 meter fra hotellet ligger Calo des Moro – den minste stranden jeg noengang har sett. Men Ibiza er veldig rolig – sjelden jeg har vært et sted med så lite turister/mennesker, så det er alltid mulighet til å finne ledig solseng. Ganske herlig i grunn. Kanskje det også har noe å gjøre med at en ussel solseng koster 7 euro (på Kypros 2.50), så du må betale over 200 kr per dag om du vil ha to senger og en parasoll. Da ryker kjapt noen tusen fra feriebudsjettet, så jeg ser at mange legger seg på håndkleet i sanden. Ibiza er ikke i nærheten så varmt som Kypros, så det går egentlig fint å gjøre det her, man brenner ikke av seg beina i sanden 🙂 Det er også en del vind, så dette er virkelig øyen for deg som ikke liker den intense sydenvarmen. Det ligger på rundt 29 grader på dagen og 22 om kvelden – ca. 10 under Kypros på denne tiden. 

Mitt definitive FAVORITTSTED på Ibiza er Sunset Strip og Cafe del Mar. Fra den lille stranden går det en smal asfaltert vei videre langs sjøen – det perfekte sted å jogge dersom man er tidlig nok oppe. Og helt nydelig på kveldstid. Ibiza er kjent for sine solnedganger, og her samles ALLE for å se solen gå ned på kvelden. Det er helt fantastisk her – sitte og kose seg med god mat og drikke mens solen går ned i havet rett ved siden av deg. Og jeg bor så nær at jeg kan oppleve dette hver kveld! Amazing! 🙂 Sunset strip forvandles til barer og uteplasser på kveldstid, men siden jeg er her alene så har jeg ikke sett så mye til party-livet. Må definitivt dra tilbake med venner en annen gang! 🙂 

Det perfekte stedet for å spise frokost er The Skinny kitchen. Her har de amazing mat med bra næringsinnhold til ikke altfor ille priser 🙂 Jeg betalte 130 kroner for smashed avokado toast med halloumi (Ibiza er generelt dyrt). De har også alle slags protein-shaker og bowls – definitivt verdt å sjekke ut om du skal til San Antonio – ligger fint til ved marinaen. 

Denne restauranten i vannkanten ser også helt amazing ut! Jeg hadde egentlig planer om å trene masse på denne turen men drop-in på de ulike gymmene koster 2-300 kroner per dag, så det er bare å glemme. Derfor blir det forsøk på noen løpeturer, og masse powerwalks, så får jeg ta treningen igjen på Kypros 🙂 

Marinaen i San Antonio er relativt stor med blanding av “normale” og gigantiske yachter, og koselige fiskebåter 🙂 

Bystranden heter S’Arenal, og ligger rett ved marinaen/sentrum i San Antonio. En helt ok langgrunn strand der man kan leie solsenger for 7 euro per stykk. Jeg var her i går, og det var vanvittig mange selgere som gikk att og frem hele tiden. De tar ALDRI pause, og hyler om vann, juice og øl. I tillegg er det masse afrikanske ulovlige selgere som går rundt og prøver å prakke på deg solbriller, smykker, håndklær, hårfletting etc. Dette slås hardt ned på på Ibiza, og to ganger ble de fraktet bort av politiet. Det står også skilt flere steder at man ikke må handle hos gateselgere da dette er ulovlig. Det er ikke denne stranden du velger om du ønsker å slappe av, men om du vil ha mye liv, så er det nok et bra valg 🙂 🙂  

I nærheten av S’Arenal-stranden ligger også masse uteplasser, kafeer og restauranter, så det er enkelt å finne steder å kjøpe seg mat og drikke i løpet av dagen. 

Promenaden fortsetter videre til Bahia de San Antonio, en liten halvøy – og forlengelsen av selve San Antonio. Her ligger hoteller og strender på rekke og rad bortover 🙂 Hvis jeg skulle valgt bosted nå som jeg er kjent her så hadde jeg valgt noe i nærheten av bystranden, da har du alt innen superkort rekkevidde. 

Ocen Club Ibiza ligger også ved denne stranden, og her er det høy Moet-faktor og pool party på dagtid. Inngangsbillett 15 euro og drikke utenom. 

Når du ber noen om å ta bilde av deg og dette er det  du får……aner ikke hva jeg ser på…haha 🙂 

Kjempefint ved havnen og sentrum i San Antonio – koser meg skikkelig her 🙂 Håper jeg klarer å oppdatere litt mer fra resten av turen 🙂 God natt!  

4 kommentarer
    1. Høres ut som en lang tur nedover men vert det når du kom frem 🙂 Håper du koser deg masse og får oppdatert fra turen 😉
      Gjerne sjekk ut smykkene jeg lager <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg