Hippie-marked og Santa Eulalia

Nord-øst på Ibiza ligger den koselige havnebyen Santa Eulalia, og ca. 4 km nord for den ligger idylliske Es Canar. Her tror jeg man finner Ibiza’s fineste strand – Platja des Canar, og superkoselige kafeer langs den lille strandpromenaden.

Jeg kan anbefale Jacaronda Lounge, et helt nydelig sted ved vannet som både har basseng, bar, restaurant og kafe. Utrolig vakkert der!

Superkoselige små butikker på rekke og rad, som selger resort-mote fra Ibiza 🙂 Mye bedre priser enn i hovedstaden. Og by the way, nå når jeg er kommet til Kypros så må jeg nesten fortelle det – jeg fant den samme vesken som jeg gjorde et “scoop” på til 39 euro på Ibiza – til 14.75 euro her i Larnaca!! Det burde ikke være mulig – og det sier litt om prisnivået på den lille spanske øyen.

Så mange fine spotter i Es Canar. Inntil gjerdet på klippen bak så går det en smal sti som man kan følge langs kysten og tilbake til hovedstranden. Litt skummel siden det er langt ned, men veldig fint, og med en magisk utsikt!

Da kommer man blant annet hit 🙂 Hvor man kan nyte klippene og havet nesten alene 🙂

Hver onsdag er det hippie-marked i Es Canar – Punta Arabi heter det, og ligger ca. 1 km fra sentrum av Es Canar, der bussen stopper. Bare følg veien gjennom sentrum og forbi alle butikkene langs havet, og vipps så er du der. Uansett om du kommer med buss fra San Antonio eller Ibiza så må du bytte i Santa Eulalia. Det gikk veldig greit – sjåføren pekte oss til riktig buss, og den gikk videre med en gang. 3 euro og 90 cent for begge bussene.

Hippiemarkedet er ikke så veldig stort, men de har klart å stappe ganske mye inn på liten plass!

Her finner du et telt med hippie-øl og masse forskjellige matretter, en restaurant, en kafe, flere små steder med matservering, kiosk, ansiktsmaling og hobbyhjørne for barn, et område for tegnere/malere og masse masse små boder med klær, sko, tilbehør og andre håndlagte ting.

Jeg ELSKER resort-moten og holdt på å gå amok av hvite blonde- og hekletopper og kjoler. Men det kan jo dessverre ikke brukes i Norge, så jeg klarte å begrense meg litt. Prisene er litt lavere på markedet enn på resten av Ibiza så det var gøy 🙂 Og til dere som legger merke til trynet – nope jeg har ingen sminke. Jeg daffet rundt en hel uke uten sminke, utrolig digg!

Deler noen flere markedsbilder under 🙂

Jeg er ikke så veldig fan av buss, så når det fantes et alternativ så tok jeg veldig gjerne det. Båten til Santa Eulalia kostet 7 euro (12 hvis du ville ha retur), og du kunne også ta den videre til Ibiza for en ekstra kostnad (12 euro en vei tror jeg). Den gikk omtrent hver time frem til klokken 17.

Båt er dyrere enn buss, men så får man også en helt annen opplevelse – under solen på åpent hav – nydelig! Turen tok ca. 20 min, og vi hadde en stopp på veien dit – absolutt ikke noe å si på det.

Promenaden i Santa Eulalia heter Paseo Maritimo og er helt nydelig. Den går fra havnen der båtene kommer inn – forbi hovedstranden Platja de Santa Eulalia til den andre stranden Platja des Pins. Anbefaler virkelig å gå den ut, og stoppe og ta seg noe å spise eller drikke mens man nyter den fantastiske utsikten.

Jeg fikk verdens beste sitron-granita i Santa Eulalia – kan lett reise tilbake kun for å drikke en sånn igjen! Laget av ferskskviset sitron – nam nam 🙂 Jeg opplevde også utrolig hyggelige mennesker i denne byen, så det var enda et pluss 🙂

Virkelig fine strender på denne siden av Ibiza – de slår alle i San Antonio!

Paseo de S’Alamera er et lite parkområde/åpen plass rett ovenfor strandpromenaden der det ligger flere butikker langs sidene, med en markedsplass på midten.

Den avsluttes med denne fontenen, og rett over her fant jeg bussen tilbake til San Antonio. Den siste gikk klokken 18, så vær litt obs på det! Blir fort litt pricey med taxi, men det er jo alltid billigere om man er flere 🙂

Jeg må bare dele noen bilder til av denne superkoselige byen 🙂

Jeg tenkte å lage et siste Ibiza-innlegg om San Antonio – siden det tross alt var der jeg tilbragte mesteparten av tiden min 🙂 Takk til alle dere som følger meg 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg