En ny måte å trene styrke på

Selv om man studerer til personlig trener, så betyr ikke det at man trener perfekt selv. Langt derifra. Det betyr heller ikke at man ikke trenger motivasjon i treningen på samme måte som andre. Et ekstra push i treningen er viktig for å få de resultatene man ønsker. Den beste måten å få dette på er ved å bruke en personlig trener. Man kan også bruke en personlig trener til å lære seg riktig teknikk på styrkeøvelser man er usikker på. Men da er det viktig at det er en personlig trener som vet hva han snakker om. For i dagens samfunn er det er rett og slett altfor enkelt å utdanne seg til å bli PT. Derfor har jeg valgt å bruke lang tid å ta en grundig utdannelse. Jeg vil virkelig kunne det jeg driver med, før jeg skal lære det bort til andre. I tillegg må man trene mye styrke på egenhånd, for å kunne lære det videre til andre. En PT bør også alltid kunne svare på hvorfor? Hvorfor skal jeg gjøre øvelsen sånn, hvorfor er det bedre å ha hoften tilbakebøyd i knebøy, hvilken øvelse belaster hvilke muskler best etc.

Det er ikke uten grunn at dette yrket bare vokser. I vårt samfunn, der 7-eleven slenger gratis boller med til kaffien og tilgjengeligheten av søtsaker og fete matvarer aldri har vært større. Flere undersøkelser viser at levealderen i Norge kommer til å gå ned på grunn av livsstilen vår. Det blir mer og mer livsstilssykdommer (høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes 2 og hjerte og karsykdommer) og flere og flere går konstant rundt og er litt syke (oppblåst mage, vondt i hodet, trøtt og slapp uten energi). Legene nekter å innse at det ofte er et dårlig kosthold kombinert med mangel på bevegelse som fører til dette. I stedet skriver de ut sykemeldinger og propper folk med tabletter de kunne unngått med en livsstilsendring.

I går hadde jeg teknikktrening med Ronny på Fitness Solutions. Han har en helt annen måte å trene styrke på enn det vi lærer på PT-utdannelsen på NIH. Det er mye mer eksplosivt. Man skyter omtrent vekten opp fra gulvet og knuser den tilbake i markløft. Man går fort ned i knebøy sånn at det er lettere å komme seg opp, og man skyter stangen tilbake i benkpress (veldig enkelt og dårlig forklart). Og vet dere hva det fører til? At man klarer å løfte mer vekter. Det føles til og med enklere. Så jeg liker virkelig denne eksplosive måten å trene styrke på mye bedre enn den seige vonde. Ronny har utdannelse, erfaring, en god porsjon selvtillit, og en personlighet som passer veldig bra til en PT – litt skummel, veldig bestemt, men også grei og rettferdig. Og man går faktisk ut fra en time med han med et hakk bedre selvtillit. Det er en sånn PT jeg ønsker å bli. Jeg velger å tro at ingenting er umulig. Men det gjenstår MYE trening for å komme i nærheten. 2014 har 365 dager som jeg har tenkt å bruke bra.

Jeg har tidligere i år hatt en PT fra Sats. Hun var utrolig hyggelig og grei. Var også helt utslitt etter timene med henne. Men fordi jeg skulle trene så mange repetisjoner med så lette vekter så mistet jeg all styrke jeg hadde bygget meg opp. Og jeg fikk ikke noen merkbare resultater. Noen ganger bør man stole litt på magefølelsen, og ikke bare hva PT-en sier. Det er virkelig mange PT-er som ikke har erfaringen, og som i mine øyne ikke er verdt en eneste krone. Det er stort sett tunge vekter (og ren mat) som fungerer best uansett. Så enkelt, og samtidig så vanskelig. Jeg har et ganske stort mål for 1. april 2014. Jeg tror jeg kommer til å slappe litt av med kostholdet i juledagene, men etter jeg kommer tilbake fra Dubai er det beinhardt.

Nå har jeg mye bedre selvtillit på baseøvelsene og jeg gleder meg til å kjøre på med full guffe i julen! Så glad for at Sport-Treff har nøkkelkort! 🙂

 

7 kommentarer
    1. Helt riktig at ikke alle PTer er flinke, men om du skal trene explosivt, bør du være rimelig rutinert og gjennomføre øvelsene 100% korrekt, vist ikke, vil du oppnå en rask progresjon og en langvarig skade 😉
      Og pass på at du varierer mellom Explosivt og rolig/kontrollert, da vil du få et mye bedre resultat.
      Sjekk ut bloggen min for trenings program og inspirasjon for nye treningsmetoder =)
      http://fitnesspappa.blogg.no/

    2. fitnesspappa: det er vel kanskje ikke fullt så eksplosivt som du tenker, men mye mer eksplosivt enn jeg har trent før 🙂 Jeg har kontroll på øvelsene det gjelder så tror det skal gå bra 🙂 Hvertfall nok kontroll til å kunne unngå skade 🙂 Driver ikke med frivedinger og sånne ting. Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg