Hvordan endre dine vaner

Jeg får stadig spørsmål om hva som skal til for å gå ned i vekt, eller hva som skal til for å bli litt sunnere. Det hele er egentlig ganske enkelt. Mennesker er vanedyr. Vi har alle tillagt oss spesielle vaner som vi følger. Disse vanene bestemmer hvem vi er fordi de avgjør hvilke valg vi tar i hverdagen. Er du en person som spiser frokost, eller en person som skipper den? Er du en person som spiser kyllingsalat til lunsj, eller kjøper du hot dog og bollepakke på bensinstasjonen? Tar du en frukt til mellommåltid, eller tar du et kakestykke? Her er vi alle ulike, men det er disse vanene som definerer hvem vi er, og også til en viss grad hvordan kroppen vår ser ut. 

På bildene ser du bilder av maten jeg spiser alle mest av. Jeg elsker melkeprodukter, så jeg bruker mye cottage cheese og kesam. Havregryn spiser jeg hver dag, det samme med frukt og grønnsaker. Når det kommer til kjøtt så er jeg litt lei for tiden, men det jeg til vanlig spiser er kylling, karbonadedeig, kyllingpålegg og laks. Lørdagen er fridag, da spiser jeg stort sett sunn frokost og lunsj, men unner meg gjerne godis på kvelden 🙂 Dette har blitt en vane for meg!

Om du har ønsker om å endre deg så må du bli bevisst vanene dine, og endre de. Ønsker du å bli sprekere, sterkere eller raskere, må kostholdet ditt reflektere målet ditt gjennom de valgene du tar. Start med dette:

  • Finn ut hva du pleier å spise/drikke og når. Da vil det bli enklere å finne ut hva du burde endre. Skriv ned alt du spiser i løpet av tre dager. Vær nøyaktig, og ta med alt. Du lurer bare deg selv ved å ikke være ærlig. Skriv ned tidpunkt, hva du spiser og hvor mye.  
  • Finn ut hvorfor du spiser akkurat det du spiser. Hvorfor spiste du den maten? Var det fordi du var sulten, tørst eller fysen? Kjedespiste du, eller brukte du maten som belønning eller straff?
  • Finn en dårlig vane du ønsker å erstatte med en god vane. Etter at du har fokusert på å erstatte en gammel vane med en ny i 30 dager så blir den rutine. Har du flere ting du ønsker å endre på? Ikke ta alt på en gang. Når en ny vane har blitt automatisk, kan du starte på en ny. Da vil du få de til!

Noen tips til gode endringer:

  • Hvis du alltid har søtsug på kvelden må du være flinkere med måltidene før middag. Spis en næringsrik frokost, og en god lunsj.  
  • Hvis du bare drikker kaffe og ikke vann så legg deg til den vanen at du alltid skal drikke et glass vann før kaffekoppen.
  • Småspiser du gjennom hele dagen så legger du inn to planlagte mellommåltider. Da får du kontroll over hva du putter i deg. 
  • Blir du kjapt sulten etter et måltid så spis mer fiber og proteiner.
  • Har du det så travelt at du ikke klarer å spise regelmessig så lag niste og ha med frukt/nøtter i vesken.

Innfør f.eks at du skal drikke mer vann, eller spise mer grønnsaker. Små endringer kan utgjøre store forskjeller! 🙂 Lykke til!

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg