Ekstremsport på Mjelkhaug

På Kr. Himmelfartsdag var pappa og jeg på langtur i Husnes-fjellene. Planen var Nordfjell og Vardhaugselet, men på grunn av en feil i kartet så tok vi sjansen på å gå til Mjelkhaug også. Det var lengre enn vi trodde, og det ble litt av en ekstremsport – i storm og snøkaos. Pappa kalte det en tabbe, og jeg er glad for at vi ikke visste hvordan det var på forhånd. Da hadde vi aldri gått. Noen partier var faktisk så tøffe at jeg måtte krype – stående ble jeg dratt over ende av vinden. Ikke en spesielt kjekk opplevelse. Jeg følte vi var midt i en Nordpol-ekspedisjon, og at vi ble reddet av helikopter når vi var tilbake på Vardhaugselet. Haha…føttene var kliss våte og gjennomfrosne. Mjelkhaug bør man nok vente med en god stund til 🙂 Er det en kode jeg virkelig jobbet hardt for så er det den! Jammen er jeg glad jeg hadde pappa med meg – han måtte dra meg ned et par fjellsider når vinden tok tak…haha for en tur!

Opp til Nordfjell gikk det kjapt – bratt hele veien opp, og her startet vinden. Det blåste sånn at vi ikke klarte å gå opp til Varden på toppen av fjellet. Pappa gjorde to forsøk, men ga opp så vi tok bilde nedenfor i stedet. Helt utrolig store krefter i vinden! Fra Nordfjell til Vardhaugselet gikk det kjapt, og det var ingen snø så det gikk veldig greit. Videre fra Vardhaugselet til Mjelkhaug var det 3 km, mesteparten i tung snø. Et par ganger falt jeg ned i snøen helt til låret, og den ene gangen satt jeg skikkelig fast og måtte streve med å få meg løs. Dette er virkelig den heftigste fjellturen jeg noen gang har vært på!

Blåser stikker og strå!

Vardhaugselet! Mens det var 7 grader ute, så var det bare 4 inne i hytten. Men vi slapp unna vinden!

Fint inne i Vardhaugselet 🙂

Her begynner det å bli tøft oppover mot Mjelkhaug. Måtte krype på et par partier fordi jeg ikke klarte å holde meg stående i vinden.

Ikke veldig fornøyd med all snøen vi måtte gjennom! Snø er en forbannelse!! 🙁

På toppen!!! -2 grader og storm!!

Denne koden smakte GODT!!!

Vi avsluttet turen ved Svartatjørno. Da var det omtrent 10 grader varmere enn på toppen av Mjelkhaug, og det føltes som sommer. Et koselig sted 🙂

Vi dro tilbake, dusjet og fikk i oss mat. På kvelden gikk jeg en restitusjonstur i Handelandsdalen – det gjorde godt 🙂

En fin fjelldag med pappa, foruten Mjelkhaug, som gjorde litt vondt 🙂 Men nå er jeg veldig glad for at det er gjort! 🙂