The Jewel of Greece: Mykonos

Den aller fineste øyen av de jeg har besøkt i Hellas må være Mykonos. Jeg har hatt lyst å besøke den så lenge jeg kan huske, og den skuffet virkelig ikke. For et magisk sted!

Vi ankom Mykonos fra Naxos med Golden Star Ferries på morgenen – en kort båttur på 45 minutter. Båten var en ekspressbåt som kostet tretti euro. Den var forsinket med en time til Naxos så vi kastet bort dyrebar soltid i skyggen. Får ikke gjort så mye med det dessverre. Bagasjen ble oppbevart nede under dekk, og så fikk vi tildelt et nummerert sete hver. Renate og jeg hadde booket på ulike tidspunkt så vi fikk sitteplass langt fra hverandre, men båten var ikke full så vi klarte å ordne det ganske greit. Såvidt jeg vet så har vi ikke noe direktefly fra Norge til Mykonos. Det enkleste blir nok derfor å fly til Athen, og deretter ta fly eller båt videre til Mykonos.

Ved ankomst Mykonos var det kaos. Man skulle tro at de hadde opplevd at så mange mennesker kom samtidig før, men de var virkelig ikke organisert. Shuttler, taxier, busser og gående, alle i samme felt. Vi stilte oss i en lang taxikø – og det tok faktisk en hel time før vi endelig fikk en bil. Det virket som om de kun hadde en rekke med biler på øyen og så måtte de kjøre folk og komme tilbake. Tror vi kom med på tredje runde – heldigvis er ikke Mykonos så langt unna havnen (cirka femten minutter). Hvis noen lurer så betalte vi femten euro for turen.

Mykonos har det siste tiåret blitt ekstremt populært blant jet-settere og velstående. Tom Hanks, Julia Roberts og Sean Connery er blant noen av de store kjendisene som har investert i eiendom der.

For at øyen ikke skal miste sitt særpreg må heldigvis alle nye bygninger følge den kykladiske arkitekturstilen. Populariteten til øyen tok også helt av når The Kardashians var der på ferie i 2013.

Mykonos er kjent for sitt yrende natteliv, og har vanvittig mange barer og nattklubber plassert i de små trange hvitmalte gatene. Øyen er også et populært reisemål for homofile. Det jeg i tillegg kan tilføye er at Mykonos town på kveldstid er en vandrende arena for resultatene til plastiske kirurger verden over. Aldri før har jeg sett så masse silikonpupper og duck lips samlet på ett sted. The home of the Barbie!

Alt dette klarer allikevel ikke å ta bort den greske sjarmen fra den nydelige lille øyen. Gatene i Mykonos Town (Chora på gresk) var virkelig helt magiske. Vi gikk oss vill blant alle de hvitmalte gatene, lekre klesbutikkene og koselige kafeene og restaurantene.

Her kan du gå i evigheter før du skjønner at du har vært akkurat samme sted en time tidligere. De har nydelige vafler, is og desserter, og yrende folkeliv.

På grunn av populariteten er denne øyen også litt mer up-to-date enn de andre. Det var derfor enklere å få tak i vegansk- og vegetarmat enn på noen av de andre øyene.

HealthyLicious var et sted som kun hadde vegetar på menyen. Der fikk jeg avokado og mozzarella-tallerken. Kjekt med litt annet enn grillede grønnsaker og fetaost – selv om det er supergodt det også!

En gjenganger i Hellas er de søte lyseblå dørene som man finner over alt. Hvis jeg noengang skal bygge hus så skal det være i gresk stil! Så fint <3

Little Venice ligger på den ene siden av den gamle havnen, og er absolutt et must å få med seg. Bygningene ligger helt ute i sjøen, og på grunn av vinden blir de så og si slukt av bølgene. Det er et superkult sted på kveldstid – da gjøres det om til uteliv og barer. Trendy og hyggelig med levende lys og presenninger som beskytter mot bølgene.

På andre siden ligger bystranden – en liten sandstrand der du kan ta med deg håndkleet ditt og ta deg en liten dukkert. Badevannet i Hellas har ikke spesielt imponerende temperaturer, tipper rundt 22 grader.

Når det er sagt så har Mykonos de aller fineste sandstrendene jeg har sett i Hellas. Her er det myk sand hele veien, ingen steiner. Den mest kjente stranden heter Paradise Beach. Det er visstnok der alle beach-clubbene ligger, og området er en stor partyscene på kveldstid. For å komme dit må du ta buss eller taxi. Bussen går hver halvtime. Fungerer helt greit.

Dessverre så klarte jeg å miste bussen med 30 sekund, så jeg endte opp på Ornos Beach i stedet. Ornos var også en superfin strand med herlig myk sand. Fordelen med å ha en temperatur på rundt 26 grader på dagtid er at du ikke brenner av deg beina når du tråkker på sanden. Det er egentlig ganske behagelig.

Minuset med Ornos var at det så og si bare fantes solsenger som tilhørte restauranter. Man måtte derfor betale i dyre dommer for å leie seg inn. Minimums-leie på de fleste solsengene var 25 euro, og det var ikke aktuelt for meg. Jeg følte faktisk litt på klasseforskjellene når jeg skviste meg ned på håndkleet mitt sammen med hundre andre. Det var allokert en bitteliten flekk til oss helt i enden av stranden der vi så og si satt oppå hverandre. Jeg fikk litt flashback til Tjuvholmen i fjor sommer. Hadde jeg visst at det skulle bli sånn så hadde jeg nok heller valgt bystranden – mye mindre folk der.

Vi fikk også testet ut Cine Manto – Mykonos sin utendørskino. De viser samme film i en uke, og har to visninger per kveld; en klokken 21 og en 23.15. Den uken vi var der var det Spiderman som ble vist. Vi betalte ni euro for en billett. Artig opplevelse, men fy søren så dårlig film..haha! Verdt opplevelsen hvis du finner en film du liker, men hvis ikke så ville jeg kanskje droppet det for stolene er ikke særlig behagelige, og man kjeder seg lett med en dårlig film.

Jeg måtte selvfølgelig også besøke Cavo Tagoo – det store kjendis- og bloggerhotellet som florerer på instagram. Når jeg sjekket så kostet det 50 000 kroner å bo der i en uke – på det billigste alternativet. Kanskje det er litt rimeligere når man bestiller i god tid i forveien. Cavo Tagoo ligger øde og forlatt til cirka en kilometers gange fra Mykonos town. Nydelig hotell med basseng som illusjonsmessig går i ett med havet. Det har også som grotter som de har laget til minibassenger. Disse hører til de dyreste rommene.

Dessverre så kommer jeg ikke utenom å nevne tre negativer på Mykonos: prisnivå, vind og veinettverket. Det er utrolig dyrt å leie hotell på Mykonos! Ettersom dette er øyen for de rike og suksessfulle så er prisnivået også deretter. Mens vi betalte 500 kroner natten på et ganske greit hotell på Naxos så måtte vi ut med 1700 for en natt på pensjonat på Mykonos. Vi bodde på Dimitra Pension, et sted jeg egentlig ikke vil anbefale videre.

Dette var øyen jeg hadde lyst å bli lengst på, men som økonomisk bare lot meg bli der en natt.

Jeg kan aldri noengang huske å ha vært på en ferie med så mye vind. Jeg spurte rundt, og visstnok er det alltid sånn. I perioder så irriterte dette vettet av meg. På Mykonos var det umulig å ha løst hår – man måtte gå rundt med strikk på armen hele tiden. Det blåste stikker og strå hele veien, og turen til Cavo Tagoo var så heftig at jeg holdt på å blåse av veien flere ganger.

Dette var skikkelig slitsomt – konstant flokete hår og sammenfiltrede knuter som jeg måtte rive ut. Man vasket håret, pyntet seg og gikk ut, og fikk det fucket til igjen med en gang. De kunne tjent millioner på disse vindmøllene sine, så hvorfor de bare står der til pynt er beyond me.

Det siste vi må snakke om er infrastrukturen. Veinettverket deres er helt elendig. Det er altfor mye trafikk i forhold til gater, og det er fullstendig kaos med daglige trafikkorker. Det er ikke plass til å gå i gaten når bussen skal kjøre forbi – og busser er det mange av. Fortau eksisterer så og si ikke, og turen til Cavo Tagoo var ganske skummel så den anbefales ikke til fots. Jeg måtte balansere på en tynn liten mur for å unngå å bli overkjørt av busser, men på grunn av den sterke vinden så holdt jeg flere ganger på å blåse av muren. Kombinasjonen av sterk vind og ingen fortau er ikke spesielt god.

Når det er sagt så har jeg veldig lyst å dra tilbake og utforske litt mer av denne magiske lille øyen. Det beste var uten tvil de fantastiske gatene i gamlebyen. Her kunne jeg bare gå og gå uten å bli lei. Og det var her du fikk være mest i fred fra vinden også 🙂

Jeg er ikke helt ferdig med deg Mykonos 🙂

3 kommentarer

Siste innlegg