En nydelig dag i Gdynia

Wow, for en dag jeg hadde i går! Den startet før klokken fem, og jeg var på båtterminalen så tidlig at jeg fikk med meg soloppgangen. Videre var det to fly for å komme seg til Polen og Gdansk. Der var hele site teamet på vei nedover så jeg fikk sitte på i bil til kontorene i Gdynia. Fine nyoppussede kontorer med utsikt rett på verftene. Her satt vi til utover kvelden, og jeg klødde i fingrene etter å komme meg avgårde til hotellet og utforsking av byen..elsker å være på nye steder 🙂 Klokken halv syv var vi på Hotel Nadmorski, et fantastisk hotell med beliggenhet midt på strandpromenaden! 🙂

Gradestokken viste 26 grader når vi landet, og 22 når vi var på hotellet. Jeg måtte selvfølgelig rett ned og sjekke ut strandpromenaden. Gikk den til enden der Gdynia sentrum startet. Gatene var fulle i folk på rulleskøyter, alle hadde shorts og t-shirt, restauranter og kafeer lå på rekke og rad og de spilte sandvolleyball i bikini. Syden-feeling hadde det vært litt varmere 🙂 I sentrum var det meste stengt..jeg gikk og gikk, men fant ikke en eneste åpen butikk, foruten restauranter og coffee shops. Fant derfor ut at jeg skulle ta taxi til det største kjøpesenteret i byen, Klif. Hadde bare en time, men jammen kan man få gjort mye på en time. I tillegg var DET fantastiske supermarkedet åpent en time lenger, så da tilbragte jeg den siste timen der 🙂

På Klif hadde de de fleste kjedebutikker vi kjenner til, i tillegg til en god del high end butikker. Jeg kjøpte meg en svart finkåpe, gul bluse, aprikosfarget kjole, jeans shorts og en liten gave til mamma 🙂 Sinnsykt billig der! 3500 kroner for en Kitchen kjøkkenmaskin..så litt billigere enn hjemme 🙂 Nesten så jeg kjøpte en med meg..men bare nesten 🙂

Alma delikatezy het det fantastiske supermarkedet. De hadde fem hylleseksjoner med pastautvalg, alt fra lys til fullkorn til grov i alle fasonger jeg aldri har sett før. Pakkene kostet rundt 5 kroner. Nøtter var det et helt hav av, med mange nye smaker og tilsetninger. Jeg måtte kjøpe med meg noen pakker…10 kr for nøtter er helt sinnsykt! Tenk å bo på sånne steder med norsk lønn! Ostedisken og kjøttdisken var av en annen verden, og jeg hadde lyst å gå amok! At det går an å ta 10 kr for et helt brett med Goudaost!! Sjokoladeutvalget var også ganske så ekstremt, men jeg klarte å holde meg unna. Jeg hamstret toalettsaker – shampoo, balsam, såpe, tannkrem, barberblader, alt var så billig!

Til slutt så må jeg bare vise litt av menyen på restauranten til hotellet. 32 zloty (ca. 55 NOK) for grillet kveite!!!! Og jeg kan ikke spise annet enn suppe, det må være den dårligste dealen på lenge 🙂 Nå venter en dag proppet med verftsbesøk fra morgen til kveld! Ønsker alle en fin tirsdag:)

2 kommentarer
    1. lineinspirasjon: virkelig Line! Jeg har bare gode ting å si om polakkene foreløpig..snille og hjelpsomme! Jeg hadde kjøpt 4 flasker vann og mistet de i bakken da plastposen rivnet..da var det en jente som gjorde alt hun kunne for å finne en ny pose til meg, og jammen tok hun utav sitt og ga sin til meg siden hun hadde mindre! 🙂 I tillegg er jo byen kjempefin..og det er visstnok Gdanks og Sopot også..som er like i nærheten 🙂 Jeg har kjøpt en hel haug med nøtter..cashewnøtter med chili og lime, peanøtter med sprøstekt paprika ++ Gleder meg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg