Bokhvetepannekaker på pannekakedagen

 

I går var den internasjonale pannekakedagen, og da måtte jeg selvfølgelig ha pannekaker til middag 🙂 Alltid gøy å eksperimentere med nye varianter, og siden jeg har dilla på bokhvete om dagen, så ble det bokhvetepannekaker. Oppskriften er inspirert av en fodmap-bok jeg holder på å lese. Denne varianten er helt fri for gluten, og passer også for dere som går på fodmapdietten – så lenge dere bytter ut vanlig melk med laktosefri. Pannekakene ble litt grovere enn vanlige pannekaker, og passet derfor supergodt til middag med pålegg 🙂 Fredrik var på besøk, og jeg fikk thumbs up for disse 🙂

Du trenger:

  • 175 g bokhvetemel
  • 1/2 ts salt 
  • 2 egg
  • 1 ss smeltet smør eller olje
  • 5-6 dl melk (jeg bruker styrk for å få opp proteininnholdet)

Dette gjør du:

Bland salt og mel. Tilsett egg og smeltet smør og bland alt. Rør til slutt inn melken, litt og litt, til en klumpfri røre. Syns du det er vanskelig å gjøre det denne veien så kan du selvfølgelig starte med melken og eggen, og tilsette melet til slutt. Blir på samme måte – rør klumpfritt 🙂 Jeg brukte fry light til å steke de første pannekakene med, de neste trengte ingenting på grunn av smøret i røren. Stek pannekaker på middels varme til gylne på hver side.

Bon appetit! 🙂

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg