Søtpotetpolarbrød med halloumi

På Kypros spiser jeg alltid halloumi. Det er en fantastisk ost som grilles, og smaker helt nydelig. Når jeg var med mamma på operasjonen i Haugesund i midten av februar så fant jeg halloumi på en utenlandskbutikk der! 🙂 Derfor måtte jeg selvfølgelig ha det til middag en dag 🙂 I stedet for pitabrød som de ofte fyller med halloumi på Kypros, så laget jeg en litt sunnere vri – nemlig søtpotetpolarbrødene til Linda Stuhaug. Det er små modifikasjoner i oppskriften, jeg fikk det ikke helt til som det stod der, men sånn er det jo ofte, vi har alle ulikt utstyr og maskiner.

Du trenger (for ca. 12 polarbrød):

  • 600 g søtpotet med skall
  • 200 g havremel
  • 200 g bokhvetemel
  • 1 ss bakepulver
  • 1 ts salt
  • 1-2 dl vann

Dette gjør du:

Del søtpotetene i biter og mikrobak dem i 10-12 min til de er møre. Noen har sikkert en sterkere mikro som trenger kortere tid. Følg litt med. Fjern skallet og ha søtpotetene i blender. Mos til pure. Tilsett mel, salt og bakepulver og bland godt, deretter litt og litt vann til du får en fin deig. Deigen må være så fast at du kan trille boller som du trykker flate. Jeg fikk 12 store polarbrød. Legg brødene på brett og prikk de med en gaffel. Stek ved 180 grader i 10-15 minutter. Avkjøl på rist.









Server med valgfritt pålegg! Jeg stekte halloumi på grillpanne sammen med ananas og paprika. La en seng av salat og agurk på polarbrødet og fylte opp med denne toppingen. Ble godt mottatt hos mamma hvertfall 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg