Telltur i Sveio

God morgen! Nå sitter jeg i tightsen, klar for en ny tur. Det ser ut til å bli en nydelig dag! 🙂 I går fikk jeg mamma med meg til Sveio for å plukke opp de enkleste Telltur-kodene. Det var faktisk veldig kjekt å oppdage litt nye turmål 🙂 Menneskene i Sveio var også veldig hyggelige og hjelpsomme når to forvirrete Stordinger skulle på fjelltur i nye omgivelser.

Golfparken var første destinasjon. Den var lett å finne, vi fulgte bare skilting. To fine turløyper å velge mellom – en på 2.3 km og en på 4 km langs vannet.

Neste var Salamanderparken i Sveio sentrum. Vet ikke akkurat om jeg vil kalle dette en tur, men heller en slags park. Vi gikk totalt 1 km 🙂

Rossafjellet var heller ikke den store utfordringen…det tok 6 minutter til toppen 🙂 Ca 1.1 km tur/retur. Var også lite utsikt derfra, tror det var litt ødelagt med det store bygget der oppe.

Når vi skulle finne Brørsteinene så kjørte vi oss litt vill på Paddeveien og endte opp på andre siden – i Mølstrevågen.. Da fant vi ut at vi like godt kunne ta Ryvarden for oss 🙂 En tur på ca. 4.5 km t/r på grusvei. Lite utfordringer, og en tur som passer for alle. Vi ble litt skuffet når kafeen var stengt, men det var kjekt å se fyret fra land…vi har gått mange ganger forbi med båten 🙂

Minnesmerke etter Sleipner-ulykken 226. november 1999 da 16 mennesker omkom. Tenk at det allerede er så lenge siden…

Merkingen til Brørsteinene var helt elendig. Eller det vil si – det var ingen merking. Vi spurte mange lokale fra Sveio, men det var ikke mange som hadde hørt om det. Har sendt melding til Telltur at de må sette opp et skilt som markerer startpunktet. Dette var bare en usynlig sti opp fra Paddeveien. Hadde vi ikke truffet på en som visste hvor det var så hadde vi aldri fått det med oss. Dette ble favoritturen vår – litt mer terreng enn de andre turene, men også lett å gjennomføre 🙂 Relativt tørt i landskapet, noen våte partier, men de var lett å gå utenom.

Sagnet sier at to brødre som mistet foreldrene sine tidlig bodde på gården Istertveit. De gjorde det bra, og bestemte seg derfor for å ansette en hushjelp. Hun var så vakker at de begge ble forelsket i henne. Men hun hadde bare øyne for den yngste broren. Dette skapte strid mellom de to brødrene, og etter en lang slåsskamp døde den yngste broren. I kampens hete tok hushjelpen øksen og drepte den eldste broren. Hun begravde de og satte opp gravstøtter. Disse to “brørsteinene” står derfor der den gamle gården på Istertveit lå. Senere gikk hun ned til vannet og druknet seg. Om dette er sant får vi vel aldri vite…

Alt i alt en veldig fin dag i Sveio. Siden det er flere turmål der så må jeg nok tilbake 🙂 God lørdag alle sammen! Kom deg ut på tur! 🙂