Ayia Napa travel guide

Ayia Napa. I hele Europa utskjelt og kjent som partyplass nummer en. Elsket av noen, hatet av andre. Stedet der du finner drita fulle mennesker ravende på gaten, gjerne nakne mens de har sex, doper seg og slåss. Hvertfall i følge VG. Mitt første møte med Kypros var Ayia Napa. Jeg var 17 år, og reiste for første gang utenlands med en venninne. Jeg oppdaget ikke en gang partygaten den uken. Ayia Napa er så mye mer.

De fineste strendene på Kypros ligger i Ayia Napa og Protaras. Myk sand, azurblått klart hav og badetemperaturer opp mot 30 grader. Kypriotene drar til Ayia Napa for å bade og sole seg. Min favorittstrand ligger ved havnen i Ayia Napa og heter Pantachou Beach – Paradisos Beach venue. Der får du solseng til 2.50 euro, i tillegg er det snack bar, drink-bar og restaurant rett ved. Et sted man virkelig kan tilbringe hele dagen. Bade, sole, spise, drikke og kose seg 🙂

I tillegg til Pantachou så er Nissi Beach den mest populære stranden i Ayia Napa. På denne stranden er det enda mer liv, musikk og barer på rekke og rad. Det arrangeres også diverse day-parties av uteplassene på Nissi. Så er du en party-person som liker dagsfylla så dra dit. Liker du litt liv, men ikke noe altfor crazy, så dra til Paradisos 🙂

Så må jeg også nevne Makronissos Beach som er perfekt for deg som liker det litt roligere – helt nydelig der også. Den aller mest barnevennlige stranden finner du nok i Protaras – Fig Tree Bay beach, ca. 10 min kjøretur fra Ayia Napa. Og midt imellom der ligger Konnos Bay og Cavo Greko – en nydelig bit av Kypros som må oppleves.

Når det kommer til mat så er ikke snackbaren og restauranten på Paradisos så verst. Der får du gode salater, wrapper og pitabrød med diverse fyll! De har også supergode drinker både med og uten alkohol, og store fristende fruktfat.

Ellers kommer jeg ikke utenom å nevne de beste restaurantene i byen. Quadro er en soleklar favoritt. Italiensk på sitt beste – prøv Risotto al Quadro – helt amazing! De har også supergod pizza, pasta og kjøttretter. Rett over gaten for den ligger Sage som er en litt finere restaurant, men som også har veldig god mat! Ved siden av Sage finner du Liquid, som er litt mer avslappet i kafe-stil. Her kan du spise både frokost, lunsj og middag og de viser ofte fotball eller andre events på TV. Koselig plass.

Jello og Priva ligger nærmere havnen og har også veldig mye fristende på menyen 🙂 De sykeste dessertene finner du på Jello! Så er du en søtmoms så dra dit og indulge! 🙂

Er du glad i fisk så er det noen tavernaer nede ved havnen – Markos, Vassos og Limanaki. Og om du har lyst å prøve tradisjonell Kypriotisk meze så er Limelight taverna bra. Er du glad i meksikansk så må du spise på Los Bandidos. Ikke bare for maten sin del, men også for stemningen og den supergode strawberry margaritaen som lages av en kompis av meg. Har noen i følget ditt bursdag så får dere utdelt sombreros, gevær og bursdagssang fra personalet. Alltid fullt så her bør man booke bord.

Til slutt så må jeg selvfølgelig ikke glemme Pizza Hut, som er den beste junk-maten dagen derpå 🙂

Så kommer vi selvfølgelig ikke utenom utelivet. For selv om jeg ikke oppdaget Ayias Mavris i 2001 så har jeg tilbragt mye tid i den største partygaten til Ayia Napa oppover årene. Selv om jeg ikke kjenner igjen alt som VG skriver. I denne gaten har vi hatt mye moro, både på jobb og på ferie. Jeg har jobbet som bartender på Norway pub, Paddys Irish Pub og Carwash Disco. Gaten er stappfull iavbarer og uteplasser, og til tider slitsomme innkastere (det har blitt bedre), og det kan være vanskelig å vite hvor man skal gå.

Man kommer ikke utenom Senior Frogs. I mine øyne den aller beste baren helt nederst i bargaten. Alltid masse folk og topp stemning. Gode drinker og crazy personal som sørger for at du får en superfin kveld! Jeg har møtt så mange fine mennesker på Senior Frogs som jeg enda har kontakt med, og jeg har utrolig mange gode minner derfra.

Pirates er også en bar som er verdt et besøk 🙂 Samme opplegg der personalet er flinke til å dra deg med. Når det kommer til nattklubber så er det Carwash, Castle og Starskys som gjelder. Den første er 80-talls disco med gamle slagere som I will survive og YMCA, mens Castle har mange rom og større utvalg med blant annet R&B, chillout, house etc. Om du orker enda mer så kan du dra videre på Aqua Club når solen står opp.

Jeg har aldri likt meg i starten av partygaten (Ayia Napa square) fordi det alltid har vært så mange skandinavere der. Når jeg er på ferie så vil jeg helt slippe å se svensker og nordmenn. Men om du digger det så må du ta turen på Ambassaden, og Grabbarna Grus som ligger i bakgaten til squaren. Vil du ha litt mer “high class” så går du på Pepper eller Livingroom som ligger i Makarios/Nissi sammen med butikkene og restaurantene. Shoppingen er Ayia Napa er ikke så mye å skryte av – men det hender jeg finner noe allikevel 🙂

Hvis du ikke er så glad i party så er det en relativt stor Luna park (tivoli) i Ayia Napa. Der finnes mange ulike karuseller, både for pingler og tøffe, store og små, og det finnes flere steder å kjøpe seg mat, dessert, snacks og drikke. Det finnes også et ferris wheel der du får utsikt over hele byen. Fint sted å bruke en kveld på. I tillegg har Ayia Napa en av Europas største vannparker for deg som er glad i basseng og crazy rides. Det går lokalbuss daglig fra sentrum til Ayia Napa Waterpark for ca. 1 euro.

Så må jeg også nevne trening. Favorittstedet mitt var alltid Overall Magic. Helt supert gym med air-condition, og alt man trenger av utstyr. Men så tok jeg av meg skoene for å kjøre knebøy og ble kastet ut. Etter å ha trent der i 3-4 år. Ikke en advarsel en gang. Så da ble det Return gym, som er mye mindre, og med eldre utstyr, men alt funker fint. Tror jeg betalte rundt 30 euro for to uker. Til sist så er også New Famagusta et greit gym, der de i tillegg har Les Mills timer og innebasseng om du er interessert i det. Men, om du liker å jogge, så må du teste ut strandpromenaden i Ayia Napa. Den går hele veien fra havnen og utover – fantastisk sted å løpe. OBS! Det kan bli ekstremt varmt i solsteken så ha med deg vann eller løp på kvelden når solen har gått ned.

I Ayia Napa finner du også litt kultur. Ayia Napa Monastery ble bygget rundt en grotte i år 1100 til ære for Virgin Mary of Ayia Napa. Ingen bodde der før 1790, og det gikk mange år fra byen ble forvandlet fra søvnig fiskerlandsby til livlig party- og ferieresort. Du finner også to museum i byen: Tornaritis-Pierides Museum of Marine Life og Thalassa Agia Napa Municipal Museum. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har besøkt noen av de. I 2014 startet jobben med Ayia Napa Sculture Park, og parken har nå over 100 skulpturer laget av ulike kunstnere – verdt et besøk.

Hver september holdes Ayia Napa Festival – siste uken i måneden. Den holdes i Sepheris Square i klosteret, og her samles alle historiske, kulturelle og agrikulturelle tradisjoner fra landet. Det bruker å være teaterforestillinger, boder og konserter, og et yrende folkeliv.

Når det kommer til hotell og overnatting så er jeg dessverre ikke den beste til å tipse om det. Jeg bor stort sett alltid hos venner – denne gangen på sofaen til Maria og Marian. Jeg har også en god venninne som har et kjempefint hus rett utenfor Ayia Napa, der vi ofte samles for lunsj ved bassenget. Ayia Napa har rundt 200 hoteller, så det er nok å velge mellom. Jeg har bodd på mye rart, og det er utrolig mye dårlig med elendig standard, så vær litt obs på det. De billigste hotellene er ofte gjerne også party-hoteller, så det kan være veldig mye bråk om natten. Aphelandra, Marion, Maos, Nick¨s, Pambos Rocks, Anthea, Androthea, Barbara, Christabelle, Cornelia, Cordelia, Efi, Napa Ace, Paul Marie, Pavlinia, Flora Maria er noen av de jeg kommer på i denne kategorien. Her er det greit å bo om du skal være drita full hele tiden, ellers anbefales det ikke, haha.

Det ligger mange fine hoteller ved stranden – Grecian Bay, Okeanos, Nelia, Faros, New Famagusta, River Rock, Anesis etc. som har en helt annen standard. Men de koster selvfølgelig også mer – hvis ikke du får en god pakkepris. Jeg bestiller stort sett flybillett frem med Norwegian eller SAS, og restplass hjem i siste liten med Ving eller Tui. Da kan jeg få tur/retur til rundt 1500,- hvis jeg er heldig. Denne ferien har jeg fått Oslo – Ibiza – Barcelona – Larnaca – Bucuresti – Oslo til 4000 kroner – ikke verst syns jeg 🙂 Men til sånne priser må man selvfølgelig være villig til å reise på kjipe tider og ha lange ventetider på flyplasser.

Til sist så må jeg nevne at i slutten av 2016 startet jobben med å bygge Ayia Napa Marina – det største private prosjektet noengang på Kypros. Det kommer til å koste over 250 millioner euro og skal være ferdig i 2021. Hovedinvestoren kommer fra Egypt. Det er ingen tvil om at Kypros og Ayia Napa etter alle disse årene trenger en oppgradering, og landet her nå satt i gang en strategi med renovering og endringer som gjør at de planlegger å bli topp 3 beste ferieresort i Europa innen 2030. Så blir det spennende å se om de klarer å lykkes med det! 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg