Rhodos: den største av Dodekanesene

Det var utrolig herlig for en vinterblek kropp med noen sommerdager i slutten av mai. Påfyll av D-vitamin og endelig å kunne senke skuldrene litt var fantastisk. Ikke minst å få litt farge før sommeren setter inn. Turen gikk til Rhodos, den største av Dodekanesene-øyene, en øy jeg ikke hadde besøkt tidligere. Den ligger i nærheten av Tyrkia og har rundt 120 000 innbyggere, der nesten halvparten av disse bor i Rhodos by.

Vi reiste på chartertur med Ving og betalte litt over seks tusen kroner for fly og hotell. Bagasje, buss til hotellet og mat på flyet kom utenom og utgjorde en tusenlapp ekstra. Første gang på charter siden 2002! Jeg ble imponert over Ving sitt eget flyselskap; Sunclass Airlines. Kjempestort langdistansefly med to midtganger. Til en annen gang så anbefaler jeg å betale ekstra for seteplass. Vi var heldige på vei ned, men på vei hjem igjen fikk vi seter uten vindu bakerst ved siden av inngangen til toalettene.

Distansen fra flyplassen til hotellet vårt var seksten kilometer. Hadde man ikke hatt koffert så kunne man nesten ha gått. Charterbussen kjørte innom alle mulige krinker og kroker, og etter å ha sittet i bussen tretti minutter for å vente på at alle folkene skulle komme med så tok det en ekstra time før vi var på hotellet. Hadde vi visst det så hadde vi droppet det og tatt taxi direkte.

Vi bodde på Hotel Athineon som lå i utkanten av gamlebyen på motsatt side av Elli Beach, hovedstranden. Det var et helt greit leilighetshotell med god plass, gode senger, bra trykk i dusjen og veldig hyggelig personale. Minuset var dårlig wifi (som alltid i Hellas), veldig kaldt rom og elendig gym – som med de fleste andre hotell. Skulle jeg valgt igjen så hadde jeg bodd nærmere Elli Beach. Vi betalte ekstra for sjøutsikt, det var også en vits – utsikten på bildet over er den de kaller for sjøutsikt. Absolutt ikke verdt ekstra cash, bare ekstra mas fra trafikken og båtene, haha.

Vi hadde gledet oss til soling, slengte på oss bikini og la oss ved bassenget så fort vi hadde sjekket inn. Det var iskaldt, overskyet og vind. Det varte ikke lenge før vi måte gi opp og kle på oss, både bukse og jakke. Veldig skuffende, og veldig rart å oppleve Hellas sånn. Det føles ut som Kypros i slutten av mars. Det var også veldig få mennesker rundt omkring, så det oppleves nesten litt som i covid-perioden.

Siden det var for kaldt for soling, så ga det mye tid til å bli kjent med gamlebyen. Gamlebyen i Rhodos by er sentrert rundt det enorme Grand Masters Palace. Hele byen er omringet av en vanvittig lang og høy mur. Det gjør at den er veldig koselig, og innenfor murene finner du smale brostensgater, turistsjapper, kaféer, restauranter og små boutique-hotell.

Byens midtpunkt er Hippocrates Fountain som ligger midt i gamlebyen. Anbefaler å holde seg unna restaurantene som ligger her. Vi ble skikkelig lurt første kvelden på den som heter Kolona. Forferdelig mat og dårlig service. Etter denne opplevelsen så valgte vi å google oss frem til gode restauranter og forhåndsbooke bord til de andre kveldene. Her var Line en racer, ringte rundt og booket for oss.

Fire steder står igjen som en veldig god matopplevelse, og som jeg anbefaler å teste på Rhodos. Pan & vino hadde utrolig god pizza! Ellers var maten, drinkene og lokalene helt magiske på Sissitio. Divan Restobar hadde også veldig god mat, sammen med Nor Beach House Project der vi tilbragte de to siste dagene. Det hadde også sinnsykt gode vafler og creper med is over alt i hele byen. Et must!

Vi kjørte stort sett trening og alkoholfri hver dag, men vi hadde en utekveld der vi startet på Sissitio, dro videre til Macao Cocktailbar som var et veldig typisk sted for lokale (litt high end med gode drinker og høye priser), før vi avsluttet på Fuego som var et kult sted, men mer livlig og med flere internasjonale mennesker.

Partygaten holdt vi oss langt unna. Vi gikk gjennom den en dag, men den så helt forferdelig ut – jeg tror Ayia Napa lett vinner konkurransen om den beste partygaten i forhold til Kos og Rhodos. Føler meg uansett litt for gammel for det kjøret der, alt virker så mye mer skittent og ufresht enn da man var tjue.

Vi trente forresten på My Oxygen gym som lå like ved hotellet. Superfin beliggenhet med sjøutsikt, men litt gammelt utstyr og apparater. Vi fikk allikevel nesten kjørt alle styrkeøvelser vi ville, og det var en fin start på dagen. Jeg reagerte litt på prisen – trettito euro for fire klipp. På Kypros får du en hel uke for tjuefem.

Dagene tilbrakte vi stort sett på Elli Beach, cirka to kilometer å gå fra hotellet. Det er en skikkelig rullesteinstrand, og i sydenstandard må det vel sies å være en ganske dårlig strand. Men det var egentlig ikke så farlig for solsenger hadde de, og det var uansett ikke badetemperatur. Jeg har sjelden vært i Hellas og sett så få mennesker bade.

Elli Beach er delt i to: den første delen, som jeg kaller den pene delen, hadde komfortable solsenger og fancy restauranter som Elli, Ronda, Baia og Nor Beach House Project. Det var det fineste området på hele Rhodos spør du meg. Den ene delen hadde plastsenger og virket litt mer shabby bort mot akvariet på enden.

Når du rundet akvariet så fikk du Windy Beach på andre siden. Det var virkelig enormt stor forskjell, jeg er SÅ glad for at vi ikke bodde på den siden. Det blåste mye mer, var store bølger i sjøen, og oppleves som mye kaldere. Det eneste minuset var at solnedgangene var på Windy Beach-siden, så de fikk vi sjelden med oss. Når det er sagt så var det kanskje den minst imponerende solnedgangen jeg har sett i Hellas. Det må presiseres at dette kommer fra en som er ganske obsessed med solnedganger og har sett mange fra ulike steder i verden 🙂 Så forventningene er alltid store på nye steder!

Vi lå de fleste dagene på plastsenger på den “kjipe” delen, fordi vi antok at sengene på den finere delen var veldig dyre. Vi betalte seks euro per solseng. Det ble heldigvis varmere og varmere for hver dag, og til slutt så føles det nesten som syden, men jeg tror tjueåtte grader var den høyeste temperaturen vi fikk.

Nest siste dag bestemte vi oss for å unne oss litt ekstra og dro på Nor Beach House Project – mitt absolutt favorittsted på hele Rhodos, og egentlig en av de få grunnene til å dra tilbake. Vi leide en sinnsykt digg daybed i sjøkanten, og fikk bakoversveis når den bare kostet tjue euro! Tenk at vi kunne ha ligget der og kost oss hver dag for nesten samme pris som på plastsengene. Det gjelder nok bare tidlig i sesongen – på Kreta i fjor sommer så kostet en sånn seng hundre euro.

Gjett om vi dro tilbake hit på lørdagen da! Tjukke behagelige madrasser, puter, og fantastisk mat og drikke servert rett på solsengen – helt amazing!

Dagene gikk stort sett i trening, soling, hjem og dusje, ut og spise og tråkke litt i gamlebyen, før vi var i seng til halv tolv. Avslappende og deilig ferie.

I tillegg til gamlebyen så fantes det en nyere bydel litt høyere oppe. Her lå en del koselige kafeer og uteplasser, sammen med alle kjedebutikkene som Zara, Bershka, Stradivarius etc. Generelt så syns jeg ikke shoppingen var noe bra, så det ble en billig tur. Unnet meg derfor et par Gucci-solbriller siste kvelden.

En morgentur til Monte Smith Hill er en fin opplevelse. Cirka tretti minutters tur fra gamlebyen opp til høyden der man også finner Acropolis med Temple of Pythian Apollo, som virkelig er veldig lite å skryte av hvis man har besøkt Athen. Men utsikten over Rhodos by og Windy beach er veldig fin fra toppen!

Vi var ikke så kulturelle, men siste dag besøkte vi Roloi Clock Tower som er det høyeste punktet i Rhodos by, og visstnok skulle gi fantastisk utsikt over hele byen. Prisen var heldigvis ikke mer enn fem euro (som også inkluderte en drikke), og mer var det heller ikke verdt. Det var femtitre små steg opp i tårnet, og når man kom opp så var det kun små luker å kikke ut av, veldig skuffende! Skulle nok heller prioritert å besøke Grand Masters Palace og gå på toppen av muren der.

Rhodos er egentlig ikke en øy jeg kunne tenke meg å reise tilbake til, men akkurat dette stedet kunne jeg gjerne tilbrakt mer tid på 🙂 Det var veldig deilig med litt varme i mai, og jeg kan ikke få skrytt nok av Nor Beach House Project!

Ellers så syns jeg det gikk helt greit å reise med charter. Helt frem til kvelden før avreise. Da sjekket jeg tilfeldigvis Avinor og så at flyet vårt neste dag var forsinket med veldig mange timer. Jeg ble umiddelbart veldig glad siden det betydde en ekstra dag i solen. Det som var veldig merkelig var at Ving ikke hadde informert oss om dette, verken på SMS, mail eller telefon, og vi skulle fremdeles bli plukket opp med bussen tidlig neste morgen. Hotellet visste ingenting. Vi prøvde flere ganger å ringe Ving, men det ble brutt. Jeg måtte ringe mamma og få henne til å prøve fra Norge.

Dette ødela siste kvelden vår fordi vi måtte bruke mye tid på å finne ut av hva som var riktig og ikke, samt at beskjeden mamma fikk av Ving var nedslående: vi måtte bli hentet til samme tid fordi de ikke fikk flytte innsjekkingstiden på bagasjen (!) Det endte med at vi ble hentet før halv tolv på formiddagen for et fly som gikk nærmere halv syv på kvelden, snakk om surt! Å tilbringe hele dagen på en bitteliten flyplass var en skikkelig dårlig avslutning på en fin tur, og det gjør at det virkelig ikke frister å reise charter igjen. Jeg har aldri hørt om noe så idiotisk. Innsjekk stengte halv fem, men bagasjeinnsjekk stengte halv ett?! Nesten så man hadde lyst å sette igjen bagasjen.

Foruten Rhodos by så leide vi også bil en dag, og utforsket litt mer av øyen. Jeg skriver om dette i et eget innlegg 🙂