Hjemmelaget hamburger the healthy way

Jeg liker ikke hamburger eller pommes frites. Det har jeg aldri gjort. Sammen med cola er det det verste jeg vet. Men jeg blir så misunnelig på alle hamburgerne rundt, for det ser jo så godt ut! Så jeg bestemte meg for å prøve meg på en egen variant, og det ble jo kjempegodt! Så nå ser det jammen ut som hamburger blir innført i kostholdet mitt også…på den sunne måten såklart 🙂 Prøv du også!

Ingredienser (4 personer):

400 g søtpotet (2 middels store)

Olivenolje/rapsolje

Salt, pepper og timian

 

400 g karbonadedeig

1 boks vanlig cottage cheese (300 g)

2 egg

Salt og pepper

Olje eller smør til steking

100 g kalkun- eller kyllingpålegg røkt (filet)

 

4 polarbrød av havre

Litt olje eller smør

Gresskarkjerner (evt. sesamfrø, linfrø, solsikkefrø)

 

Crispi salat

Agurk

Ananas, fersk

 

Fremgangsmåte:

Jeg glemte å ta bilde av søtpotetene. De tar lengst tid så start med dem. Sett ovnen på 220 grader. Vask søtpotetene, og skjær dem i passe store båter. Legg de over i en ildfast form, ha over olje, salt, pepper og timian. Når de står i ovnen så begynner du på burgerne. Bland romtemperert karbonadedeig med en boks cottage cheese, egg, salt og pepper.

Bland godt til du får en røre som ligner på dette 🙂

Bruk flytende smør eller olje til steking. Form burgere med to skjeer duppet i vann (da henger det ikke fast). Jeg stekte to i smør, og to i olje. Det flytende smøret/margarinen er ikke verre enn olje når det kommer til mettet fett. Stek burgerne på middels varme noen minutter på hver side til gylne. Ha de over i en ildfast form, og stek oppstrimlet kyllingfilet/kalkunfilet et par minutter i pannen. Dette blir da “bacon”.

Her kan du selvfølgelig lage dine egne brød, men rett fra trening etter jobb i går fikk jeg dessverre ikke tid til det. Så da ble det polarbrød av havre. Jeg delte dem i to (litt jobb), penslet på et tynt lag med flytende smør (evt. olje) og strødde over litt gresskarkjerner (det var jo tross alt haloween). Når ca. 30 minutter har gått, tar du ut søtpotetene og setter inn disse brødene i tre minutter. Da blir de litt mer crispy, og frøene får en utrolig god smak.

Skjær opp ønsket frukt og grønnsaker. Vi hadde crispi salat, agurk og fersk ananas.

Begynn med bunnen av brødet. Fyll det med salat. Legg deretter på burger, “bacon” av kylling eller kalkunfilet, og ananas + agurk. Sett på toppen av brødet. Dander søtpotene som “pommes frites” ved siden av hamburgeren på tallerken. Evt. ha litt ekstra salat utenom om du ønsker det. Dressing bruker jeg ikke, men man kan jo alltids bruke mager kesam blandet med ulike krydder eller urter dersom det er noe man savner. Man trenger heller ikke ost på toppen ettersom det er cottage cheese i burgeren. Totalt kommer hele tallerken på bildet på under 500 kcal, så det er jo en fin middag 🙂 Kanskje noe for helgekosen?! God helg alle sammen 🙂

4 kommentarer
    1. Det så veldig godt ut. Er smart å lage mat fra bunnen av, spesielt hamburgere…og det blir jo så mye bedre også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg