MItt første møte med New York

 

Hei dere! Beklager at dere ikke har hørt fra meg, men jeg har ikke internet på YMCA. Foruten at det er veldig kaldt, så har jeg det supert i New York!

Jeg tok båten fra Stord til Flesland tidlig lørdag morgen. Flydde med British Airways fra Bergen til London, der jeg hadde nesten tre timer på Heathrow før jeg skulle videre til Newark, New Jersey med Virgin Atlantic. Da jeg kom inn på flyet som skulle ta 8 timer, ble jeg overlykkelig da de sa boarding complete, og jeg hadde hele raden for meg selv! To ledige seter ved siden av meg! Lykken viste seg å være kortvarig, da vi hadde turbulens absolutt hele veien. Foruten to pauser på ti minutter og en på 25 så måtte vi sitte fastspent med setebeltet, stolene oppreist og bordene oppslått hele turen. Den tok også 8 timer og 35 minutter. Kabinpersonalet beklaget seg da vi landet over at alle hadde måttet sitte i en vaskemaskin så lenge. Man kunne ikke lese, se på TV etc fordi det ristet sånn. Aldri vært med på noe lignende så lenge! Det var derfor fantastisk å lande i Newark klokken ni om kvelden lokal tid. Den utsikten vi hadde når vi flydde innover New York var også helt fantastisk!

Det er aldri bare bare å komme seg ut av en flyplass i USA. Etter passkontroll og grundig sjekk med fingeravtrykk og spørsmålsrunde om oppholdet (are you really gonna be all by yourself, are you not gonna visit anyone while you are here, or meet anyone somewhere, are you sure?!), kom jeg meg gjennom til bagasjebåndet og fikk plukket opp kofferten. Alltid like imponert over at de klarer å få den til riktig sted (bank i bordet). Sjekken var ikke ferdig. Har du noe frukt, kjøtt etc med deg? Jeg måtte jo da innrømme at jo, jeg hadde ett grønt eple igjen som jeg hadde planer om å spise til kvelds. Dette ene eplet sendte hele meg til grundig sikkerhetskontroll. Både kofferten, håndvesken og jeg ble sjekket for innhold. Haha, heldigvis fant de ikke noe annet. Proteinpulver var godkjent.  Så var det å finne ut hvordan jeg skulle komme meg inn til Manhattan.

Jeg hadde ingen anelse om hvor hostellet mitt lå, så jeg turte ikke å begynne med noe bussgreier. Jeg spurte hvor lang tid det tok med taxi og fikk beskjed om 30 minutter. Jaja, tenkte jeg, da kan det ikke være så dyrt. Betalte 30 dollar fra Los Angeles International til Venice Beach for et par måneder siden, og det var jo rundt en halvtime. Fant en taxi og satte meg godtroende inn. Da vi var fremme på YMCA så spurte taxisjåføren meg om jeg ville gi 10 eller 15% tips. Jeg spurte hva som var vanlig. Han sa at de kjipe ga 10%, men at de fleste ga 15%, så sant de ikke hadde noe imot sjåføren.  Jeg kunne jo ikke være kjip, så jeg godtok 15%. Da sjåføren da repliserte at joda, da skulle han ha 92 dollar (?!?!) så trodde jeg at jeg skulle svime av! Samme prisen som en natt på YMCA! Så dere, om dere ikke er flere i en bil, så er taxi virkelig en rip off i New York! Da jeg senere så på den gule slippen jeg hadde fått i hånden på flyplassen så stod der forresten 60 dollar. Jeg burde nok sett på den tidligere. I tillegg så kom toll fra New Jersey og inn til Manhattan (tre ulike tollstasjoner) og tips. Der fikk jeg den.

Jeg var på YMCA litt før halv elleve. Fikk utdelt nøkkelkort og informasjon, og betalte for oppholdet. Rommet mitt var ikke akkurat noen fin overraskelse. 4 kvadrat, en enkeltseng, en pult med stol, og et kjøleskap (hurra!). Det var kjempelang vei til felles toaletter og dusjer. Skrekk og gru! Først ned en gang, og så videre ned i neste.

Jeg orket ikke tanken på å legge meg der, så jeg hev bare inn kofferten og tok meg en tur ut i New Yorks gater (fremdeles ingen anelse om hvor jeg var). Jeg gikk mot lysene, og etter 15 minutter var jeg på Times Square! Lykke! 🙂 Dette var virkelig mitt første møte med New York, og det var helt fantastisk! Masse folk, masse lys, butikker, stemning, sjapper, musikaler, you name it! Det var akkurat som jeg hadde forestilt meg det! Det var litt sent å finne på noe, så jeg gikk bare rundt og kikket litt før jeg gikk tilbake til hotellet. Det fantastiske med New York er alle disse deliene, eller supermarkedene med masse frukt, salatbarer og annen fersk mat som er åpen 24/7. Min favoritt er uten tvil den som ligger rett over gaten for hostellet, og heter Bread and Butter. Der selger de ferdigrenskede granatepler i bokser! Akkurat som på Kypros! Lykke! I tillegg har de salatbar med alle typer bær og frukt som finnes! Jeg kjøpte med meg frukt både til kvelds og frokost neste morgen, og dro tilbake for å legge en plan for de neste tre dagene.

Nå visste jeg endelig hvor jeg bodde, Vanderbilt YMCA, 3rd avenue and East 47th Street, midtown Manhattan, New York. Fortsettelse følger 🙂

2 kommentarer
    1. lineinspirasjon: haha ja det er nok samme sted! Fantastisk trening!!! Har såååå mange bilder jeg har lyst å dele med dere men får ikke laptopen på nett i Miami heller..vet ikke hva det er 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg