Idylliske steder i regionen

Det er utrolig hvor lite jeg vet om hva som finnes i regionen jeg bor i. Telltur lar meg oppdage litt mer. I går tok jeg Trude med meg på tur 🙂 Det første stedet vi besøkte – Slettene – var magisk. Jeg ante ikke at det fantes et så nydelig sted bare en halvtime unna leiligheten min. Det er det mest idylliske sommerstedet jeg noengang har sett på Vestlandet, og jeg har store planer om å tilbringe varme sommerdager der – om vi får noen da 🙂

Slettene ligger i Auklandshamn – en liten avstikker fra E39 som jeg vanligvis suser rett forbi på vei til Haugesund.

Strender, hengebroer, svaberg, bord og benker. Et nydelig sted for piknik og sommeridyll 🙂 Fra parkeringsplassen er det bare 600 meter å gå så her kan du fylle opp piknik-kurven og pakke bikinien 🙂 Can’t wait!

Neste stopp var Emberlandsnipen, også tilkomst fra Auklandshamn – eller Sætre som det heter akkurat der. Turen er på ca. 3.5 km tur retur, og vi brukte ca. 1 time på turen opp og ned. Skogsvei, med et bratt parti på slutten. Her oppe var det faktisk ganske lunt i solen bak varden, så vi koste oss med frukt og yoghurt og nøt utsikten 🙂 Dessverre hadde ingen av oss så mye kunnskap om hva vi faktisk så på…hehe

For å komme oss til neste tur på listen så måtte vi bevege oss hjemover igjen – mot Førde. Fra butikken i Førde sentrum kommer du lett til Rex garden, eller den såkalte Rusleturen. Vil du ha med deg den koselige Kyrkjestien slik som vi gjorde, så må du parkere litt lenger oppe, på motsatt side av veien. Vi gikk forbi noen naust og plutselig kom vi til en park med mange flotte trefigurer. Utrolig imponerende laget til, og spesielt imponert var vi over han som har laget alle disse figurene! Veldig flott sted å ta med seg barn – de har også lekeplass 🙂 Turen tar ikke mer enn 15 minutter hver vei hvis du tar med Kyrkjestien 🙂 Men du kan jo bruke litt mer tid på å kikke deg rundt 🙂 Også en flott utsikt på toppen av parken.

Samme symbolet som tatooen min 🙂

Ved Førde samfunnshus parkerte vi for å komme oss til fjellet Dreng. Relativt bratt tur hele veien opp, en del sleipe partier. Totalt 3 km tur retur så det gikk på under timen. God trim, og fin utsikt 🙂

Vi avsluttet dagen med en liten tur til Leirvåg, på motsatt side av fergeleiet i Valevåg. Denne turen var vel egentlig den vi likte minst, de andre stedene vi besøkte var enda finere 🙂 Men turen gikk langs sjøen, og kom ut på en strand, og et lite område med benker og grillmuligheter. Sikkert en veldig kjekk plass hvis du har hytte i nærheten. Litt mindre enn 1 km per vei bort til den gamle Kolerakirkegården som står der.

En utrolig hyggelig dag i kjempegodt selskap! Og vi hadde nydelig vær hele dagen 🙂 Slike opplevelser lever man lenge på! Og jeg er så glad for at jeg har oppdaget et nytt lite sommerparadis 🙂 Nå trenger vi bare sol og varme!! 🙂