Enkelt hjemmetreningsprogram for bein

Jeg er såvidt i gang med styrketrening igjen, og det føles veldig bra! For første gang på en måned kjørte jeg i dag noen enkle beinøvelser. Litt forskjell fra å ha 70 kg på ryggen, men jeg ble allikevel godt sliten! Rart hvor mye som endres på 4 uker uten trening, det er deprimerende! Jeg har egentlig forbud ut juli, men føler meg i bra nok form til å kjøre litt øvelser med kroppsvekt. Fant ut at programmet jeg kjørte i dag lett kan brukes på ferie, og tenkte derfor å dele det med dere 🙂 Hovedfokuset er på underkropp!

Knebøy med kroppsvekt! Litt bredere bein enn skulderbredde, stabiliser mage og rygg, og sett deg så dypt ned du klarer før du skviser rumpa og presser knærne utover på vei opp igjen. 2-3 runder på 20 repetisjoner! Hold gjerne en kettlebell eller vannflaske i hendene for å få ekstra belastning. 

Vannflaske-swings! Hold en flaske/kettlebell mellom beina, skyt hoften frem (og skvis rumpa) og bruk farten til å flytte flasken fremover. Veldig lett belastning på meg her, men fikk jobbet godt med hoften uansett 🙂 2-3 sett på 30 repetisjoner.

Litt rumpetrening – glutebridge på gulv. Sett hælene så nær rompa du kommer, press opp og skvis rumpa på toppen mens du presser ut knærne. 2-3 runder på 20 repetisjoner. Har du en strikk så fest den rett under knærne – da blir øvelsen tyngre!

Step-ups på en benk. Finn en benk i passelig høyde og steg opp med en og en fot. Pass på at ryggen er rett. 2-3 runder på 8 repetisjoner per fot. Her kan du også gjerne ha belastning i hendene. 

Litt jobbing med bakside av lår – hamstringbridge. Finn en benk du kan ha den ene foten på – løft den andre opp i luften. Press opp, skvis rumpa, hold 1 sek, og kom rolig ned igjen. 2-3 runder på 10 repetisjoner per fot. 

Jeg avsluttet med fire sett med hoppende knebøy – 10 repetisjoner per runde. Da var jeg faktisk ganske shaky i lårene 🙂 

Håper dere vil prøve 🙂 

 

4 kommentarer
    1. Lurt det med den vannflaska. Skal til utlandet på ferie og det trikset skal jeg kopiere:) ellers hadde jeg allerede tenkt på de andre øvelsene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg