10 things I love about Larnaca

1) Solen, temperaturen, strendene og palmene. Hvordan skal jeg klare å leve uten den nydelige strandpromenaden min her i Larnaca..utsikt fra balkongen rett ned på stranden og palmene..late dager med soling og sosialt samvær på stranden…kommer til å bli det aller største savnet tipper jeg..Den fuktige luften her nede er også helt fantastisk..den holder huden fin og myk…og man slipper unna sprekking av hender og lepper som i Norge. Gleder meg ikke til å komme hjem å få tørrflassede bein tilbake…

2) Maten: bakverkene, frukten, grønnsakene, jordbær i løs vekt og verdens saftigste granatepler!! Jeg er avhengig av granatepler! Det finnes ikke noe bedre!! I Norge har vi jo bare noen små inntørkede til 30 kr stk..tror jeg må begynne å importere granatepler og få det mer populært i Norge for det finnes ikke en mer fantastisk frukt 🙂 I tillegg har de ALT av grønnsaker og det er STORE marked og delikatessebutikker stappfulle av godsaker. Kommer til å bli et STORT savn!

3) Butikkene..fra små boutiques til fantastiske kjedebutikker som Topshop, Zara, Mango, Stradivarius og Debenhams. Det er så herlig å handle fra butikker der ikke alle går med det samme. Alle boutiqene her nede tar jo bare inn noen få av hver vare, gjerne bare en eller to i hver størrelse..så man blir ganske unik i klærne..og det liker vi! 🙂 I tillegg har jeg blitt totaltforelsket i Topshop og Zara og det kommer virkelig til å bli hardt å miste de! Topshop sender jo ikke til Norge engang..

4) Utvalget..her finnes alt inne alt. Jeg får tak i Herbal Essences shampoo og balsam (hvorfor finnes ikke det i Norge lenger?), Johnson&Johnson Body Lotion og den rosa Adidas roll on deodoranten. Jeg elsker variasjonen av gigantiske matvarebutikker som har alt og små marked og oppdelte butikker som spesialiserer seg innen sitt felt. Hos slakteren får du topp kvalitet kjøtt, på markedet fantastiske frukter, bær og grønnsaker, i delikatessebutikken herlige oster og gourmetprodukter og i bakeriet de mest fantastiske bakverk. Finnes ikke noe sånt på Stord..:( 

5) Kafeene, restaurantene og barene. Det er bare 70,000 mennesker i Larnaca, men sikkert oppimot 1000 kafeer og restauranter. Der serveres fantastiske retter og kafekulturen er til å ta og føle på. Folk dresser seg opp og går ut og tar en kaffe eller spiser en salat til lunsj. Jeg ELSKER denne mentaliteten!

6) Venner, folkelivet, språket, mentaliteten, vennligheten, høfligheten og de fine gode menneskene. Kypriotene har den perfekte blandingen av dette. De elsker å gå ut og bruker byen sin for det den er verdt. Det betyr at det alltid er folk i gatene og på kaffebarene..er så kjekt å se på folkelivet og stilen til ulike mennesker. Språket elsker jeg, og det var kjempetrist å slutte på greskkurset forrige uke..enda et språk jeg kan krysse av på listen som jeg aldri lærer skikkelig (sammen med fransk og spansk). Mennene er utrolig høflige, det er en helt annen mentalitet enn hjemme der folk trenger seg foran deg og smeller døren i ansiktet på deg. Kommer nok til å savne alle de fine komplimentene også..de er flinke på det her..man føler seg fort bra i selskap med kyprioter 🙂 Og så klart, mine gode venner her nede!!! Det blir trist å reise fra dem 🙁

7) Leiligheten min, den kjære leiligheten min. Jeg skulle ønske det fantes en måte jeg kunne fortsette å leie den og ha den når jeg reiser ned her..men det blir ikke penger til det 🙁 Jeg bor midt i smørøyet! Utsikt rett på palmene, sjøen og promenaden og butikker og kafeer rett utenfor døren. I tillegg er leiligheten fin og ny med lyse farger, høyt under taket og masse skapplass! Helt FANTASTISK!

7) Gasskomfyr – dette skal jeg ha i Norge hvis jeg kjøper meg en leilighet der. Matlagingen blir dobbelt så enkel og alt smaker bedre! I love it!! 🙂

9) Treningssenteret. På dansetimene er det nye koreografier hver eneste uke, og jeg elsker fitballtimene og aerobicstang timene som ikke er i nærheten av noe jeg har prøvd i Norge. Får full effekt av det! I tillegg så har man på en måte personlig trener uten å betale noe annet enn medlemsavgiften. Det er to personlige trenere som alltid er til stede i styrkerommet og de kan du bruke så mye du vil. Utrolig herlige mennesker som trener der også, er et lite sosialt fellesskap 🙂

10) Jobben. Herlige kollegaer, mer og mer kreative og spennende arbeidsoppgaver og følelsen av å bli verdsatt.

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg