Verdens beste biscotti

Når jeg bodde på Kypros så fikk jeg alltid biscotti på cafe. Jeg elsker det! Utrolig gøy at jeg derfor fikk til å lage en sunnere utgave som smakte minst like godt! Inspirasjonen kommer fra Fotballfrue. Hvis dere er like glad i biscotti som meg så må dere prøve denne, for jeg lover at den er minst like god som den usunne varianten!! 🙂

Ingredienser (ca 20 stk):

200 g skåldede malte mandler

50 g grovhakkede mandler

100 g sukrin

2 ss fiberhusk

1 ss bakepulver

Frøene fra 1 vaniljestang

Skallet fra 1 sitron

2 egg

70% sjokolade (kan sløyfes)

 

Fremgangsmåte:

Mal de skåldede mandlene (jeg kjøper ferdigmalt på helekosten..litt dyrt, men veldig lettvint) og grovhakk de med skall. Bland dem i en bolle med sukrin, fiberhusk og bakepulver.

Rasp sitronen, men ikke ta med det hvite innenfor skallet. Ha sitronskallet i det tørre. Del vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Bland dem inn i røren. Ha i eggene og rør til deigen blir fast. Del deigen i to, rull pølser med litt kortere lengde enn brettet og klapp de flate. Stek disse to pølsene ved 175 grader i 25 minutter.

Åpne ovnsdøren og skru temperaturen ned til 75 grader. Ta ut brettet og skjær pølsene på skrått til biscotti fasong. Det blir ca 10-12 biter per pølse. Når ovnen har gått ned til 75 grader steker du dem videre i 2-3 timer med døren på gløtt. De skal nå stå til de er blitt harde. Her bestemmer man selv hvor harde man vil ha de. Jeg synes 2 timer var greit. Avkjøl kjeksene på rist.

Dersom du er glad i sjokolade kan du smelte litt i vannbad og dyppe halve biscottien i. Sett de i kjøleskapet for å stivne. Jeg elsker biscotti uten sjokolade og valgte derfor å sløyfe dette 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg