Asiatisk inspirert kyllingeksperiment

I kveld har jeg eksperimentert på kjøkkenet og prøvd meg på noe jeg aldri har laget før. Ble kjempefornøyd med resultatet, veldig god smak så da måtte jeg jo dele med dere 🙂 Men seriøst..man blir dødsmett så ikke overspis 🙂 Jeg ligger her i sofaen og angrer på de siste bitene…jeg hadde til og med gele til dessert…galskap! 🙂

 

Ingredienser (nok til to personer):

1 dl kokosmelk

2 ts rød pesto

2 ss creme fraiche lett

2/3 boks hermetiske tomater

1/2 sitron

2 ss sukrin

1 ts paprikapulver

1 ts chilipulver

En neve frisk timian

10-20 aspargesbønner (kan sløyfes)

Peanøtter

To kyllingfileter

Pepper (og salt)

Valgfrie grønnsaker eller salat som tilbehør

 

Fremgangsmåte:

Finn frem alle ingrediensene du trenger. Bland kokosmelk, rød pesto, creme fraiche lett og hermetiske tomater med stavmikser. Press over saften av 1/2 sitron, en neve frisk timian, paprikapulver, sukrin og chilipulver. Jeg kvernet også litt pepper over før jeg mikset videre.

Når det er gjort kan du tilsette opphakkede aspargesbønner om du vil. Jeg tok en liten runde med stavmikseren men ikke så lenge at de ble helt oppdelt. Vil gjerne ha noen biter igjen. Dette velger du selv 🙂

Del kyllingen i store biter og stek den med pepper (og salt hvis du bruker det) i en gryte med litt olje. Jeg har en rapsolje spray som fungerer veldig bra så man slipper å bruke så mange kalorier. Husk at med en skvett olje kommer man fort opp i 100 kcal. Det er kcal man ofte glemmer å telle..

Hell sausen over i en ildfast form og strø over ønsket mengde peanøtter. Rør de inn i sausen før du legger kyllingstykkene over.

Stek ved 200 grader i 20 minutter. Mens du venter kan du lage deg en salat eller hive noen grønnsaker i woken 🙂

Ta formen ut av ovnen, ha litt på en tallerken, strø over litt peanøtter og litt frisk timian. Server med grønnsaker 🙂

Enjoy! 🙂

Og hvis du klarer..spis sukkerfri gele med vaniljekesam og granatepler til dessert…kan ikke bli stort bedre enn det! Im dying! 🙂

2 kommentarer
    1. Renate: Ja det var faktisk veldig godt..litt annerledes! Nå holder jeg på å lage bounty og julekonfekt..julekonfekten ser bra ut..men bountyen er helt umulig! Jeg får ikke kokosmassen til å henge sammen…drittlei!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg