Laks panert med gresskarfrø servert med syrlig kålsalat

Jeg spiser altfor lite fisk. Men etter dagens fantastiske middag skjønner jeg virkelig ikke hvorfor! Herlighet så godt dette var! Og det beste av alt..det tok ikke mer enn et kvart å lage til alt 🙂 Så ingen unnskyldninger fra nå av!

Ingredienser (1 person):

Fem tykke skiver av en grønnkål

Fem tykke skiver av en rødkål

3 små gulrøtter

5 reddiker

3 ss olivenolje

1 ts pepper

3 ss sitronsaft

2 ss sukrin

En knivsodd sitronsyre

1 laksefilet

To dråper rapsolje

Pepper

2 ts tørket rosmarin

2 ts tørket dill

En håndfull gresskarfrø

 

Fremgangsmåte:

Start med kålsalaten. Skjær tykke skiver av kålen. Jeg laget salat nok til to dager for den er så god og kan brukes til alt. Det er en kypriotisk tradisjon så jeg lærte meg å lage den da jeg bodde der. Og falt head over heals 🙂 Her bestemmer du selv hvor mye du vil lage, og derfor også hvor mye kål du vil bruke.

Kutt rødkålen og grønnkålen deretter i strimler og bland dem sammen i en bolle.

Rasp gulrot og reddiker fint og bland sammen med kålen i bollen.

Hell over en god olivenolje og kvern over så mye pepper som du foretrekker. Jo mer jo bedre spør du meg..:)

Sprut over noen gode sprut med sitronsaft.

Dryss over noen skjeer sukrin og pittelitt sitronsyre. Bland alt godt og la salaten stå og godgjøre seg litt mens du steker fisken 🙂

Ha et par dråper olje på en stekepanne (du trenger ikke mye, bare så den ikke gror fast) og kverne over pepper, rosmarin og dill.

Strø over en neve med gresskarfrø. Snu fisken og gjennomstek den så den får en gyllen skorpe på hver side.

Legg opp fisken på tallerken med så mye kålsalat som du bare orker å spise. Dryss til slutt over de ristede gresskarfrøene som ikke hang fast på fisken 🙂 God middag!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg