Nydelig skogsbærkake <3

Nå er det jammen på tide med en ny oppskrift fra denne kanten. Med alt som har skjedd den siste måneden så har mat blitt prioritert så langt bort som overhodet mulig. Men jeg laget en sunn skogsbærkake til bursdagsfeiringen til mamma i slutten av september som jeg gjerne vil dele med dere…ble skikkelig fornøyd med den 🙂

 

Ingredienser:

75 g mandler

2 eggehviter

75 g sukrin

 

300 g skogsbær (bringebær, blåbær, rips, bjørnebær)

10 gelatinplater

3 dl kesam

3 dl vaniljekesam

200 g yoghurt naturell

125 g sukrin

 

Fremgangsmåte:

Mal mandlene.

Pisk eggehvitene til hvitt skum. Tilsett sukrin mens du fremdeles pisker, slik at det blir en luftig marengs.

Skjær marengsen inn i mandlene.

Fordel massen i en 26 cm form og stek ved 175 grader i 15 minutter.

Jeg kunne tatt min ut et par minutter tidligere…såvidt gylden bør den være for ikke å bli tørr. Avkjøl bunnen.

Fyllet: tin bærene hvis de er frosne. Legg gelatinplatene i kaldt vann og la dem stå og bli myke i 5 min.

Varm opp bærene i en kjele og mos dem med stavmixer.

Løs opp gelatinplatene i den varme bærmosen under omrøring. Avkjøl blandingen.

Bland kesam, vaniljekesam, yoghurt og sukrin.

Til en lysrosa blanding.

Hell den avkjølte bærblandingen i kesamblandingen litt etter litt.

Nam!

Hell massen over avkjølt bunn. Sett kaken kaldt min 3 timer.

Jeg glemte dessverre å ta bilde av det ferdige resultatet, men den ble pyntet med friske bær til slutt…god helg! 🙂

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg