Sunnere Troika-sjokolade til Valentine

Hadde jeg hatt noen å feire valentine med så skulle jeg laget en ny porsjon med Troika-sjokoladene mine i hjerteformer. Prøv dem du også 🙂

 

Ingredienser (15 små biter):

3 ss mandelmel

2 ss sukrin

1/4 ts vaniljepulver

1 eggehvite

1/2 dl funlight granateple

2 dl vann

3 gelatinplater

100 g mørk sjokolade

1 ss cocosa (kan sløyfes)

Fremgangsmåte:

Bland mandelmel med sukrin og vaniljepulver.

Rør inn eggehviten til du får marsipandeig.

Trykk den utover i en liten form, eventuelt legg plastikk på begge sider og kjevle den helt jevn. Skal være ganske tynn. Min var kanskje litt for tykk siden jeg trykket den utover i formen i stedet for å kjevle. Sett den kaldt, gjerne i frysen.

Legg gelatinplatene i kaldt vann. Bland saft og vann og varm opp til rett før kokepunktet. Rør inn bløte gelatinplater til oppløst og sett geleen til avkjøling. Når den er helt kald heller du den over den stivnede marsipanen. Ha litt tålmodighet her. Det hadde ikke jeg..kunne med fordel ha ventet litt lenger før jeg helte geleen over.

Når geleen er stivnet kan du løfte alt ut og skjære biter. Eventuelt snu formen på hodet sånn som jeg måtte.

  

Smelt mørk sjokolade over vannbad og bland inn litt cocosa for å få den mer flytende. Bruk to gafler til å dyppe hver bit i sjokoladerøren. Sett på bakepapir og la de stivne i kjøleskapet.

Happy valentine <3

9 kommentarer
    1. Dette så utrolig godt ut! 🙂 Og kjempe fine bilder av prosessen!
      Hvor lang holdbarhet tror du disse har i kjøleskapet? Hadde jeg hatt alle ingrediensene skulle jeg gjerne ha prøvd meg på disse i kveld!

    2. bakekona: Så bra..takk for det 🙂 Mine holdt seg hvertfall fint en uke..da var de spist opp! 🙂 Du kan sikkert bruke malte mandler i stedet for mandelmel 🙂

    3. Tror ikke de hadde holdt noe særlig lenger enn en uke her heller 🙂
      Det vaniljepulveret. Det må man vel på helsekosten for å få kjøpt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg