LCHF sjokolademuffins med hvit sjokolade- og pekannøtter

I dag skulle jeg egentlig i 30 års feiring til Renate 🙂 Stod opp rett over klokken 6 i dag tidlig for å bake til anledningen før jeg skulle på jobb. Dessverre så ble jubilanten syk, og måtte avlyse feiringen! Så her sitter jeg med en hel haug med muffins 🙂 Heldigvis har pappa sleksstevne i morgen, så da får de bli med der sammen med de andre kakene jeg har bakt 🙂 Nam disse muffinsene ble skikkelig saftige og gode, så jeg tenkte jeg ville dele oppskriften med dere! 🙂 De er laget uten mel og sukker, på lavkarbovis, med rikt fettinnhold. Jeg er superfornøyd med resultatet! 🙂

Ingredienser:

100 g hasselnøtter

100 g valnøtter

80 g usaltet smør

100 g mørk sjokolade (70% kakao)

4 ss sukrin

1 ts vaniljeessens

120 g kremost

4 egg (mellomstore)

1 ss bakepulver

2 ss sukringold

10 dråper stevia

100 g sukkerfri hvit sjokolade

100 g pekannøtter

 

Fremgangsmåte:

Ha hasselnøtter og valnøtter i blender.

Mal til nøttemel og sett til side.

Smelt smør og sjokolade i en kjele over svak varme. Rør hele tiden.

Sett blandingen til side når de er jevn, og la den avkjøle litt.

Bland egg, kremost, sukrin og vaniljeessens, og pisk det luftig.

Så det minner om eggedosis 🙂

Vend først inn sjokoladeblandingen og rør jevn. Visp deretter inn de malte nøttene til du får en tykkere røre.

Visp inn bakepulveret.

Bland til slutt inn sukringold og stevia. Smak litt til om du synes det er søtt nok.

Fordel røren i muffinsformer, ca. halve formen skal dekkes.

Finn frem hvit sjokolade og pekannøtter.

Grovhakk begge deler 🙂

Strø både hvit sjokolade og nøtter over hver enkelt muffins.

Stek muffinsene ved 180 grader i 15 min, avkjøl på rist og nyt! Jeg hadde kjøpt inn rosa konditorfarge og noen søte roser som jeg hadde tenkt å pynte med (rosa sukrinmelis), men siden bursdagen er avlyst så tror jeg at jeg dropper det. De smaker godt som de er 🙂 Så kan jeg spare rosene til en annen gang 🙂

Server i muffinsstativ om du har 🙂 God fredag 🙂

 

4 kommentarer
    1. bakekona: Åh ja det er noe spesielt med sjokolade…dette er noen av de beste muffinsene jeg har fått til uten mel og sukker…så saftige! Nam 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg