Crossfit med PT

I går hadde jeg konsultasjonstime med PT i Oslo, veldig spennende! Hun har vært kroppsbygger, stilt i konkurranser, har jobbet ved flere kjente gym og vært personlig trener i mange år. Hun er fra Canada. Det var utrolig herlig med en person som så problemene med en gang, i stedet for å si “du er flott som du er”. For det er mye forbedringspotensiale. Hun klarte å være hundre prosent ærlig om det, samtidig som hun klarte å oppmuntre og motivere meg til å tro på forbedring. Jeg var strålende glad (og svett) når jeg forlot lokalene.

Jeg hadde med meg måltidsplan og treningsprogram. Utrolig nok så gjorde hun nesten ingen forandringer på dietten min. Jeg fikk skryt for bra oppsett så det var jo veldig kjekt 🙂 I stedet for lavkalorishake til frokost så skulle jeg ha proteinshake og 10 cashewnøtter. Til lunsj var det greit med cottage cheese og granateple, men den spiseskjeen med vaniljekesam som jeg hadde i måtte jeg droppe. NULL vaniljekesam er lov. Nøttene jeg bruker å ha i, flyttet hun som sagt til frokosten.

Som mellommåltid mellom lunsj og middag skal jeg ha lavkalorishake. Til middag var alt helt greit sånn jeg hadde det. Speltlomper, fullkornspasta og evt. fullkornsris var gode karbohydratkilder. Samme med kjøtt/fisk og grønnsaker, full godkjenning på proteiner og vitaminer/mineraler. Eneste jeg måtte droppe var ost, som jeg har brukt noen ganger på fajitas, sunn lasagne og speltlompepizza etc. Ingen ost på dietten (foruten cottage cheese og pittelitt philadelphia på speltlompa), det blir litt trist! Funlight geleen min måtte jeg også droppe. Til tross for lite kalorier så var det kunstige innholdet i den nok til å kunne ødelegge fettforbrenningen. Proteinkaffen til kvelds var 100% godkjent, og hun måtte få oppskrift og ville prøve den selv. Haha. Ingenting inn i munnen etter halv ni utenom tyggis. Så endringene på kostholdssiden var heldigvis ikke store! 🙂

Etter denne evalueringen måtte jeg gjennom et treningsprogram for at hun skulle teste kondisjon, styrke, teknikk og de ulike forholdene på kroppen. Ingen overraskelse var det at jeg ikke tok dype nok knebøy. Det vet jeg. Bedre var det at jeg fikk vite grunnen for det. Nr.1: det er mye vanskeligere for høye mennesker å gå dypt ned i knebøy. Dette visste jeg ikke, og ble glad for å høre 🙂 På den annen side er musklene på utsiden av lårene mine overutviklet i forhold til innsiden. Det gjør at det er veldig vanskelig for meg å komme meg opp igjen når jeg setter meg så dypt som jeg skal (visstnok?). Dette er noe vi skal jobbe med, og hun lot meg ikke slippe unna..jeg måtte kjøre 100 dype knebøy.

Jeg måtte gjennom en typisk crossfitøkt. Fem serier med fire øvelser i hver der jeg ble tatt tiden på. Øvelse 1: 10 slam dunk med verdens største medisinball. Øvelse 2: 15 dype dips fra høy benk. Øvelse 3: 10 armhevinger på tærne. Øvelse 4: 20 dype knebøy med vektstang. Altså fem serier med dette, totalt 50 slam dunk, 75 dips, 50 armhevinger og 100 knebøy. Beinhardt! Spesielt med en person hengende over deg stirrende på hver eneste repetisjon. De jeg ikke tok dypt nok ble diskvalifisert og jeg fikk en ekstra. Jeg fant fort ut at det ikke var vits å prøve å jukse. Jeg brukte 14 minutter totalt. De gode nyhetene var at idrettsutøvere lå på rundt 15 minutter, de dårlige nyhetene var at olympiske løftere/crossfit profesjonelle måtte klare det på 10 minutter. Enda bedre nyheter var at mange brukte 20-30 minutter på det. Så jeg fikk mye skryt! Fikk også skryt for at jeg ikke tok en eneste pause og at jeg hadde mer eksplosivitet i siste settet enn de andre. Hun mente jeg hadde motivasjon og sterk vilje. Det må vel være bra? 🙂 Etterpå skulle vi aktivere magemusklene mine…de var ikke enkle å finne, så etter en haug med situps der jeg ikke kjente noe var det frem med bosuballen. AU! De var der 🙂

Det var en del ting som ikke helt var i balanse..så det skal vi fikse. For eksempel utsiden av lårene mot innsiden, sånn at jeg får bedre balanse i knebøy. Korsettet er vel det som er absolutt viktigst å stramme opp, i tillegg var jeg sterk i nederste delen av ryggen, men svak i øverste del. Så her må det balanseres ut.

Jeg venter i spenning på treningsprogrammet som skal komme i løpet av neste uke. Tror det blir litt endringer fra det jeg har. Hun snakker om en hel haug med repetisjoner, akkurat som dama i treningssenteret på Kypros. Få bort fettet først, så kan du dra frem de tunge vektene og begynne å bygge. Høres merkelig ut, men PT-en vet best? Har bestilt 6 uker med henne, sånn ca. annenhver uke. Så skal jeg bruke programmet hun lager når jeg trener alene. Hvis jeg er beinhard med mat og trening så skal jeg kunne gå ned 10% i fett på denne tiden. I følge henne. Fikk også vite (som dama på Kypros sa) at intervaller ikke er så bra som å løpe sammenhengende. Typisk når jeg har blitt så glad i intervaller. Men jeg kunne bruke det som en oppvarming før styrken.

Til slutt så fikk jeg høre at siden jeg har så lange bein og kort overkropp, visstnok gode kroppsforhold, så har jeg potensial for å kunne stille i bikini fitness. Hun var helt giret og ville ha meg til å gjøre det. Men jeg måtte trene to ganger hver dag. Haha, jeg sa at det ikke var hovedinteressen, jeg vil bare føle meg bra 🙂

Hun avsluttet med: “I look forward to torturing you” og jeg gikk sliten og god tilbake til hotellet 🙂 Herlig med to økter på en dag! Jeg håper virkelig at dette kan være redningen min! Jeg har hvertfall tro på dama, og det føles som en bra avgjørelse til tross for prisen 🙂

Bildet til venstre viser hvordan en 90 graders knebøy skal gjøres. Det er ikke 90 grader på huden, det er 90 grader på beinet. Det gjør at den ser (og føles dypere) enn 90 grader. Men sånn er altså den riktige. Bildet til høyre viser knebøyen som jeg har tatt. Som dere ser så er det mye høyere oppe.

Ellers gikk jeg meg en god tur etter at jeg var ferdig..var så tung i beina at hadde jeg lagt meg ned så hadde jeg nok kjent det godt i dag. Da kom jeg over Mary Kate&Ashley for Bikbok som allerede var stilt ut. Skal på lansering med skjønneste Caroline i ettermiddag, så det blir hyggelig 🙂

Haha og så TV-shop da…jeg har sååå lyst på Salad chef og alle disse fantastiske salatkutterne…haha, noen som har prøvd dem?? 🙂

Jeg avslutter med et bilde av værmeldingene i Cabo, California og på Kypros. Kunne det vært mer solskinn?! 🙂 Hvorfor bor vi ikke der? 🙂

6 kommentarer
    1. Mye interessant her, det virker som om du er kjempefornøyd allerede. Jeg føler nok og at langkjøring gir høyest fettforbrenning, men intervaller må til for å bedre eller vedlikeholde (ved økende alder) utholdenheten. Og det er jo DET jeg vil. Håper du blir fornøyd med resultatet etterhvert og 🙂
      Haha, du sjekker værmeldinger så lang tid før avreise, ja, akkurat som jeg alltid gjør. Og i tillegg så er du vel allerde på tur i fantasien?

    2. lineinspirasjon: Ja, intervaller er virkelig mye kjekkere enn langkjøring! Hvertfall inne på mølle! Jeg har faktisk blitt veldig glad i å løpe ute i sommer, men med en gang regnet setter inn så er det ikke sjanse. Å motivere seg til å begynne å løpe sammenhengende inne igjen er boring..haha. Ja jeg har stedene oppe på værmeldingen, så bare jeg går inn så ser jeg hvordan det er..jeg drømmer og planlegger alt jeg skal gjøre…håper jeg har tid og penger! 🙂

    3. Victoria Håkonsholm: haha mulig hun mente body fitness, for å være helt ærlig så hørte jeg ikke helt etter når hun begynte å snakke om det..men det er vel noe med utgangspunktet også. Høy fettprosent og muffin top krever mye trening og streng diett! Haha 🙂 Ønsker deg en super dag 🙂

    4. Victoria Håkonsholm: du kan jo skeie ut når fettprosenten er så lav! Jeg fikk ganske streng beskjed på hva å skeie ut betydde for meg, og det var ikke det jeg drev med forrige lørdag..haha 🙂 Poff mann er ikke noe fint..bikinifitness er tingen 🙂 Når er det du skal stille?? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg