Arrivederci Milano

Lørdagen i Milano var ganske intens..ALT skulle gjøres på en dag! 🙂 Jeg startet tidlig, og forlot hotellet litt over halv åtte. Da var hotellfrokost inntatt. Jeg må si at både beliggenhet og standard på hotellet jeg hadde valgt var bra. Mye søtsaker til frokosten, men også egg, skinke, ost og frukt 🙂 Hotellet lå 100 meter fra nasjonalstasjonen i Milano. Derfra var det veldig enkelt å ta metro. Enveisbillett kostet 1,50 euro og heldagsbillett 4,50. Det siste alternativet gjorde at jeg fikk veldig mye for pengene på lørdag. Metrolinjene var veldig oversiktlige og enkle og finne frem i. Jeg kjøpte (!) et metrokart så jeg hadde kontroll. Første sted man faktisk må betale for et metrokart, men det var bare 1,50 euro så det gikk greit 🙂  

Stazione Nationale i Milano 🙂

Armani har et helt eget bygg rett før Via Montenapoleone. Der finnes alle kolleksjoner, både til damer, menn, tilbehør, sport, og en egen kafe.

Det var mye jeg hadde lyst på hos Armani…men jeg klarte å la kortet ligge igjen i vesken. Prisnivået er nok et par hakk over det jeg har penger til. Men å være i Milano – moteparadiset Milano – fikk meg til å innse hvor mye jeg faktisk har lyst å jobbe med mote. Jeg var selvfølgelig altfor stor i forhold til de snertne milaneserne, så for å klare å få en jobb der så måtte jeg jobbet hardt med kroppen! 🙂 På en del av plaggene så var ikke den største størrelsen passelig en gang. Men så er jo Milano (sammen med Paris) også de to byene i verden der modellene er de aller tynneste og kravene til å jobbe i moteindustrien er de sykeste. Så det krever hardt arbeid! Og jeg begynner å bli gammel, så det blir nok bare med drømmen….

På anbefaling fra motekonsulent-læreren min så kom jeg faktisk inn på Istituto Marangoni på Fashion Business i 2012. Det er verdens tredje beste moteskole, og hun har tidligere jobbet der. Problemet med skolen var bare prisen…200,000 for ett år. Så jeg måtte dessverre skrinlegge de planene. Jeg tror det er sånne skoler man må gå på for å kunne ha noen som helst sjanse til en jobb innen mote.

La Rinascente er fantastisk!

Jeg falt for noen av Cavalli sine siste kreasjoner 🙂

Og jeg ble helt forelsket i disse pizzatallerkene! Jeg hadde ikke plass i kofferten, men om de har dem neste gang jeg er i Milano så skal jeg lage plass! 🙂

Julen var kommet…jeg liker det ikke. 1. desember er tidlig nok for meg.

Duomo 🙂

Folksomt på Duomo på lørdag!

Vi hadde 17 grader utover kvelden, det var ikke så altfor ille 🙂

Koselige fortauskafeer over alt 🙂

Risottoutvalget var sinnsykt!

Kanalene i Navagli før åpningstid en lørdagsmorgen..etter hvert er det fortauskafeer på begge sider av kanalene.

Jeg gikk litt videre og oppdaget et fantastisk farmer’s market! Lykke! Klarte såklart ikke la være å kjøpe med meg granatepler..det ble tungt å drasse med seg resten av veien 🙂 Store fine granatepler..ja jeg kan bo i Milano 🙂

Skulle så gjerne hatt et kjøkken! 🙂

Man har så lyst på en leilighet når man går på sånne steder…friske blomster på bordet..fersk fisk i ovnen…masse friske grønnsaker og frukt. Åh!

Jeg måtte prøve EN gelato! Blanding av sjokolade og sitron..absolutt godkjent! 🙂

Jeg fulgte Corso Buenos Aires og fant en stor park. Her hadde det vært perfekt å jogge!

Bryllup på sykkel..bruden og brudgommen fremst (fikk de akkurat ikke med på bildet) og gjestene bak..:)

Via della Spiga…nok en fantastisk motegate! 🙂

På toppen av La Rinascente lå Mozzarella bar..der kan du få Mozzarella på alt..og sitte på takterassen med utsikt rett på Duomo…fantastisk toppetasje!

På Duomo kunne man velge mellom å gå 250 trappetrinn og betale 7 euro eller å ta heisen til toppen og betale 12 euro. Jeg gikk såklart 🙂

Her ser vi ned mot Vittorio Emanuelle 2, nok et “kjøpesenter” 🙂

Sko og vesker laget av sjokolade…Rinascente igjen..jeg klarte å la være å spise godteri, men det var kjekt å se 🙂

Mozzarella bar på toppen!

Verdens dyreste vannflaske..hvem gidder å betale 2400 kr for en vannflaske liksom. Man kan jo få en Michael Kors veske for samme pris. Idiotisk! Voss vannet stod nedenfor til 5 euro og så skikkelig kjipt ut 🙂

Castello Sforzesco 🙂

Åh så heldig jeg var! Nyåpning av en gigantisk Nikebutikk! I nærheten av Corso Como. Samtidig var det et stort løp i Milano med 5000 personer påmeldt. Det startet fra denne Nike-butikken, og det var mildt sagt kaos! Jeg fant noen kule tightser jeg hadde lyst å prøve, men med en kø fra prøverommene og ut av butikken så la jeg de fint tilbake. Fikk derimot plukket med meg et par nye joggesko til samlingen..jeg tror vi kan bli gode venner 🙂

Av og til så er det faktisk greit med svarte joggesko 🙂

Jeg avsluttet lørdagskvelden med ekte pizza Margarita fra steinovn i Corso Como. Den kostet 5,50 euro og er noe av det beste jeg har smakt!

6 kommentarer
    1. Oda C: jeg gikk ned 25 kg under kurset. så la jeg på meg ca 10 kg igjen, og tok en ny shakediett på egenhånd året etter. Da gikk jeg ned de 10 kg, som jeg nå har gått opp igjen. Det er forferdelig vanskelig å holde noe med så lite kalorier etterpå..det er rett og slett farlig. Så selv om jeg er sykt streng med maten nå så har jeg ødelagt forbrenningen helt. Så vær forsiktig med å kutte ut all mat og bare drikke shake!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg