Kosthold og trening

I dag vil jeg dele noe veldig personlig med dere. Mest som en advarsel, men også for å vise hva som skjer med kroppen når man går mye ned i vekt på kort tid, og er lenge i kaloriunderskudd. Kurven over gjelder meg og min vekt, fettprosent og basalforbrenning (hvilestoffskifte) fra 2010 til 2013. Jeg har fjernet tallene, mest fordi jeg ikke vil at noen skal påvirkes av spesielle nummer. Det er utviklingen på kurven som er skremmende.

Hvis dere ser på vektkurven så er det som dere allerede vet. Mye ned fra 2010 til 2011, enda litt mer ned frem til 2012, og så en stor oppgang i år. Men hva har skjedd samtidig? Fettprosenten har økt! Selv om jeg veier en god del mindre enn jeg gjorde når jeg begynte på shake så har jeg mye høyere fettprosent nå enn jeg hadde med en høyere BMI i 2010! Dette til tross for at jeg trener 6 ganger i uken, både styrke og kondisjon. Grunnen? Det er VELDIG vanskelig å få noe ekstra muskelmasse om man ligger i kaloriunderskudd sånn som jeg konstant må gjøre for ikke å legge på meg. Muskelmasse krever oftest energibalanse, eller aller helst et lite energioverskudd! Og resultatet av høyere fettprosent? Nedsatt hvilestoffskifte. Det betyr at jeg kan spise mindre og mindre mat før jeg legger på meg. Jeg kan omtrent bare spise halvparten av det jeg kunne i 2010 før jeg legger på meg! Er ikke det skremmende?

Det som skjer med folk som går på diett etter diett og kur etter kur er dette. Man går ned i vekt, mister muskler, senker hvileforbrenningen sånn at man tåler mindre mat. Det vet man ikke, så man spiser samme mengde som før og går opp igjen alle kiloene pluss et par ekstra. Så er det en ny diett, og man mister enda mer muskler og tåler enda mindre mat uten å legge på seg. Løsningen er derfor ikke dietter som har kalorier under hvilestoffskiftet. Ta det fra en som har erfart dette over flere år! Til slutt blir det nesten håpløst å gå ned i vekt fordi man har ingenting å gå på. Jeg har derfor i 2013 sluttet med shake (foruten en måned når jeg hadde brokk på pusterøret og bare kunne ha flytende) og prøver å venne kroppen til et kosthold med mat. Til tross for lite kalorier og en god del kilo vektoppgang i år, så håper jeg at jeg skal klare å stabilisere, øke muskelmasse og kunne klare å gå ned i vekt etter hvert.

Ellers har jeg hatt kosthold- og treningsundervisning hele helgen på NIH. Det har vært utrolig lærerikt og spennende med engasjerende forelesere som Tine Sundfør, Therese Fostervold Mathisen og Vibeke Landaas. Vi har gjennomgått oppbyggingen og nedbrytingen av proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer og mineraler. I tillegg har vi lært mye om kosthold for vektøkning, vektreduksjon og idrettsprestasjoner. Hele dagen i dag har gått med til kosthold i forhold til trening, både før, under og etter. Vi har også gjennomgått spiseforstyrrelser, og mye annet man bør kunne som kostholdsveileder. Kjempespennende! Jeg har lært at karbohydrater ikke er så farlig som alle sier, at man bør ha tre melkeprodukter til dagen og at proteinshake og kosttilskudd ikke egentlig er så viktig. Og en hel haug med andre ting 🙂

Jeg har forresten glemt å fortelle dere at på fredag så hadde jeg PT-time med Ronny “The Beast” Skoglund. Herregud han er skummel! Det var en time med eksplosive markløft, og der var det bare til å skyte opp og knuse vekten ned i gulvet igjen. Teknikk, teknikk, teknikk. Har også fått styrkeprogram hos han, etter at den forrige PT-en min har brutt ned all muskelmassen jeg hadde klart å samle. Hundrevis av repetisjoner med lette vekter gir ikke muskeløkning, trust me! Fra nå av skal jeg bare stole på meg selv! “The beast” har gitt meg en 4-splitt. Jeg håper å få begynt på den denne uken 🙂

Nå er jeg på plass på Vika Atrium igjen, ganske sliten etter undervisning helt siden eksamenene på torsdag, så nå skal jeg bare slappe av med Robinson før jeg legger meg. Jobb i Oslo denne uken. Lenge siden jeg har vært her nå så det skal bli kjekt 🙂

4 kommentarer
    1. Godt av banen. Full fart slanking har vi vell alle prøvd. Så i 2010 var du litt mer formfull, med mere muskler og mindre fett prosent enn i dag, kunne spise mere, kose deg mere osv. Tankevekker den kurven du viser oss!

    2. Ska’ sei den kroppen vår e kompleks, samtidig så’an e enkel… Ikkje bare bare for oss med nåken kjilo for møkje. Sjønna på deg at karbo og protein må me ha om ein aen, samtidig så me bevega oss ein del!

    3. 007: nei det er helt sikkert! Det er best å ikke få de kiloene i utgangspunktet…haha! Men viktig å være forsiktig med å spise for lite altså..det funker ikke bra!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg