Downtown Manhattan: Statue of Liberty, Chinatown og Soho

 Haha jeg glemte å fortelle dere om idioten som fant ut at han måtte røyke ombord på flyet fra London til New York. Dette ble informert om igjen og igjen før vi tok av. Imponert over at han i det hele tatt kom seg inn på badet og fikk tent røyken på den korte tiden der det ikke var turbulens og vi fikk gå på do. Hvertfall: når vi skulle gå av flyet stod politiet klar, og han fikk på seg håndjern og ble ført bort. Fin start på ferien! Haha 🙂

Uansett tilbake til poenget..jeg bestemte meg for å dele de tre dagene mine her i New York i tre ulike områder. Dag 1: downtown, dag 2: midtown og dag 3: uptown. Brooklyn, Bronx, Queens, Harlem og alt det andre jeg gikk glipp av får jeg lese litt mer om og sjekke ut neste gang jeg er her. For jeg skal nok tilbake 🙂

Downtown Manhattan kjennetegnes av Battery Park der båtene går til Liberty Island med Statue of Liberty, og Ellis Island. I tillegg går det en gratisferge til Staten Island fra South Ferry. Her ligger også Brooklyn bridge ikke så langt unna. Downtown ligger også Century 21, en av USA’s beste department stores for merkevarer med mye rabatt. Du finner også Memorial for World Trade Center, Chinatown, Tribeca, Soho, Greenwich Village og Union Square. Chelsea og Meatpacking District kan nok også betegnes som downtown, men det tok jeg sammen med midtowndelen dagen etter.

Døgnrytmen er like ustabil som sist, så jeg startet søndagsmorgen klokken seks. Da var det litt studering på kart og bok, før jeg tok på meg treningsklærne og gikk for å sjekke ut fasilitetetene. Og det skal sies, selv om overnattingen ikke var noe å skryte over, så var treningsmulighetene enorme! De hadde et program med rundt 30 gruppetimer å velge mellom hver dag, et gigantisk cardiorom med møller, sykler og annet utstyr så langt øyt kunne se, og et styrkerom med alt utstyr fra Life Fitness (lykke, de er best). Det var også svømmehall og andre typer haller for de som ønsker det. Treningsfasilitetene strakk seg over fire etasjer. Det eneste jeg hadde å klage på var at de ikke hadde vektstenger. Bare sånne ferdige som veide fra 3 til 10 kg. Jeg kjørte 90 minutter i styrkerommet. De hadde stang som kunne brukes på pullupsmaskinen, så jeg kjørte meg til utmattelse der med 12×6. Vekslet mellom smalt og bredt grep. Kjørte også 6×12 knebøy med den 10kg stangen, og fikk meg en god runde på noen av apparatene og kabelmaskinene før jeg avsluttet med 6×20 på mage.

Etter en kjapp dusj, var jeg klar for sightseeing! Gikk til Times Square og skulle kjøpe billetter til subwayen til South Ferry. Det var dødsdyrt! 12 dollar for en subwaybillett! Hallo, hva er det med denne byen?! Til dere som skal til South Ferry: husk at dere må sitte i en av de fremste vognene for å komme av på riktig sted. Det gjorde ikke jeg, heldigvis ga de beskjed underveis, og en hel del av oss måtte gå gjennom vognene i fart. Det er ikke spesielt moro, for du må faktisk ut av den ene vognen og hoppe over på den andre…det går fort, og selv om ikke avstanden er mer enn 15-20 cm så er det skummelt :p Jeg kom på riktig sted, fikk kjøpt billett til båten – 17 dollar var ikke så ille. Kom meg gjennom sikkerhetskontrollen uten problemer denne gangen, og stilte meg i kø sammen med en hel haug andre turister. Det var veldig kaldt i New York denne dagen, rundt 5 grader. Gikk opp på taket på båten, og klarte å sitte der til vi var på Liberty Island. Etter regn og iskald vind var jeg da så forfrossen at jeg ikke orket tanken på å gå av. Det var også utsolgt for kronebiletter frem til 17 januar 2014, så det fikk jeg ikke med meg (stor skuffelse). Gikk derfor ned og satte meg inne, og ble sittende der resten av båtturen. Ellis Island er ganske mislykket om du ikke går av, du ser bare en bygning som ikke sier deg noe som helst, så det endte bare opp i en hel haug med venting på at folk skulle av og på båten. Alt i alt, så er jeg glad for at jeg fikk se Statue of Liberty, men denne turen egner seg nok litt bedre når været er noe varmere. Føltes litt som bortkastet tid.

Jeg gikk av båten, og bestemte meg for å gå tilbake til YMCA. Det er langt, og betydde at meg måtte gå på langs gjennom hele Manhattan, fra helt nederst på sørspissen til Times Square. Klokken var bare 12 så jeg hadde god tid. Det føles så rart å være på tur uten å være på jobb. Ventet liksom hele tiden på at jeg skulle rekke noe.

Den første pitstopen jeg tok var på Century 21. Det hadde jeg gledet meg til! Et paradis av designere og merker blandet om hverandre til en billigere penge enn de fleste andre steder (men det er ikke billig, billig altså, bare billigere). Det var sååå mye jeg hadde lyst på, men økonomien er veldig trang (det er en grunn til at jeg bor på YMCA liksom) så jeg endte opp med et par sko til 40 dollar, en svart Nine West veske og en lue fra Betsey Johnson. Det var sko der fra ALLE designere, og jeg fant et par fra Lanvin som jeg kunne dødd for (nesten), men selv med 75% rabatt så var de 600 dollar. Forget it.

Var nede og kikket på minnesveggen til 9/11, men de holdt på med noen constructiongreier, så jeg kom ikke inn på selve området. Det stod en kø der med folk, men de skulle ikke åpne før om to timer, og i den kulden var det uaktuelt å stå i ro i to timer. Chinatown var nestemann ut. Der fikk jeg billige store, fine granatepler, men ellers var det mye rart. Det så ut som de solgte tørket hund og katt og jeg vet ikke hva. Jeg turte ikke prøve meg på noe av det. De prøvde også å selge meg fake designervesker etc. No thanks! I want the real deal! Jeg fant faktisk hodepute (den på YMCA var en høy stein, og det var ikke så behagelig å ligge uten) og hårføner billig i Chinatown, så det var jo topp. Artig opplevelse, men jeg er glad for at jeg ikke bodde der 🙂

Soho derimot, likte jeg godt! Jeg fant en gigantisk Topshopbutikk, koselige kafeer og andre fantatiske butikker! Det ble mye kikking, og lite handling dessverre (ikke fordi jeg ikke hadde lyst) 🙂 Jeg gikk videre opp til Union Square, der jeg fant Wholefoods, som så mange har snakket om. Med de fantastiske frukt- og grønnsaksdiskene de hadde der, er det så og si umulig å ta usunne valg. Alle typer økologiske produkter, fersk mat av alle typer og fra ulike nasjonaliteter, hundrevis av brødtyper, oster, skinker etc stod og fristet i hyllene. Jeg fant til og med cottage cheese (den var dessverre ikke så god, men det var mange typer å velge melom)! Hadde vi hatt en sånn butikk med et sånt ferskvareutvalg hjemme, så tror jeg faktisk vi hadde hatt mindre overvekt! 🙂 Og jeg har ikke sett så mange tykke amerikanere heller denne gang, så kanskje det hjelper! 🙂 Haha..det er jo mange andre grunner til overvekt altså, men man blir inspirert av sånne steder, og har lyst å velge riktig! 🙂 Her er det jeg fikk med meg 🙂

Posene begynte å bli tunge og dagslyset helt borte, så den siste biten fra Union Square til Grand Central Terminal (som bare er 15 minutter fra YMCA) var lange og tunge. Var helt utslitt når jeg var tilbake på rommet halv ni. Da var det bare å pakke litt ut, og legge seg. Jeg klarer ikke denne døgnrytmen, så jeg var i seng halv ti. Herlig å få hvile beina litt før en ny dag med minst like mye gåing ventet!

Brookly bridge rakk jeg dessverre ikke på denne turen, men jeg fikk tatt den igjen to dager senere 🙂 Stay tuned!

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg