Verdens kuleste pepperkakehus

Skikkelig fornøyd med årets pepperkakehus! I stedet for å kjøpe et av de to kjedelige..enten hus eller kirke, så bestemte vi oss for å prøve å lage vårt eget i år 🙂 og det var moro! Hadde lyst å dekorere det i Hans og Grete-stil med rødt og hvitt, og det syns jeg at vi fikk bra til 🙂

Først måtte vi lage maler på bakepapir. Deretter laget vi pepperkakedeig som vi trillet ut, og skjærte ut etter malene. Det ble et ganske stort hus med et lite bislag foran, i tillegg til to juletre 🙂

Stjerner i seks ulike størrelser utgjorde juletrærne 🙂

Her er huset og treet satt sammen med smeltet sukker..endte opp med vannblemme på fingeren…au så vondt å brenne seg på det hersens sukkeret!! Vi brukte gelatin som vinduer. Glemte å lage sprosser på vinduene oppe, og å skjære ut vinduer nede, ellers fornøyd 🙂

Og det gøyeste av alt er jo å pynte..overlesset med marshmallows, polkagriser og røde hjerter 🙂 Koselig!

Helgen har ellers bestått i mye baking sammen med mamma 🙂 Jeg laget favorittkjeksene mine med stjerne og hjertefasong til jul – middelhavskjeksene er utrolig gode med ost og druer 🙂

Sukkerfrie kransekakestenger 🙂

Sunne lussekatter på Luciadagen 🙂

Mamma var rå på kjevlingen 🙂

Prøvde meg på bakekona sin sunnere utgave av kakemenn. Men deigen ble omtrent som bolledeig, trakk seg tilbake hver gang man kjevlet så det var vanskelig. Og konsistensen ble litt sånn seig. Så akkurat når det kommer til kakemenn, så har jeg fremdeles ikke funnet noen som slår de vanlige. Men jeg klarer meg utmerket godt uten kakemenn også 🙂 I morgen reiser jeg til Oslo igjen for siste gang i 2013 🙂

 

8 kommentarer

Siste innlegg