Soft american pretzels

I dag tenkte jeg at jeg skulle gi dere oppskrift på noe skikkelig usunt! Jeg har sikkert tidligere nevnt at det beste jeg kan få er soft american pretzels. Dette fant jeg i New York, Auntie Anne’s pretzels. Etter en kjapp samtale med de som jobbet der så fikk jeg vite sånn halveis hvordan de skulle lages. Dette er ikke noe jeg anbefaler i et hverdagskosthold, men som et frimåltid på lørdagen så er det perfekt. Fullt i karbohydrater:) Jeg laget de hjemme hos mamma og pappa på 2. juledag, og det var en fantastisk lunsj 🙂 Det blir lenge til jeg kan spise det igjen, men kanskje det blir en ny porsjon til sommeren 🙂

Ingredienser (8-10 stk):

1/2 pakke tørrgjær

3 dl vann

2 ss brunt sukker

1 ts salt

1 liter hvetemel

2 ss bakepulver

1 dl vann

40 g salt margarin

Havsalt til strøssel

 

Fremgangsmåte:

Varm opp vannet og rør inn tørrgjær. La det løse helt opp. Rør deretter inn sukkeret og saltet og løs det opp. Rør til slutt inn melet, litt og litt. Det er ikke sikkert du trengerå bruke alt melet, du skal få en smidig deig. Sett deigen til heving på et lunt sted i 60 minutter.

Trill pølser og form til pretzels, eller kringler.

Bland bakepulver med vann og rør godt. Det kommer til å frese litt i starten 🙂

 

Pensle kringlene med bakepulvervannet og sett til heving i 30 minutter. Stek kringlene på midterste rille i ovnen ved 220 grader i 8-10 minutter. De skal være gylne.

Smelt smøret. Ta kringlene ut av ovnen og pensle de med smeltet smør. Dryss over havsaltflak.

Jeg lover at dette er skikkelig yummi!! På den annen side så har hver pretzel over 250 kcal i seg, så vær forsiktig! Det er lett å overspise på gjærbakst 🙂 God helg!

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg