Helgen i Gdansk

Hei dere! Det er ikke ofte jeg synes det er godt å komme hjem, men nå har jeg virkelig vært for lenge i Polen! 10 dager faktisk! Jeg ankom Gdynia forrige lørdag, og var på jobb der hver dag til og med fredag denne uken. Det er en veldig fin gjeng som er her nede og jobber, og jeg har blitt veldig godt tatt imot. Når det er sagt, så har været vært kaldt og ufyselig de fleste dager så det har vært en prøvelse å være flere timer ute på verftet for å ta bilder og skrive. Til tross for tykt verneutstyr, ullundertøy og fleecejakker så blåste det rett gjennom meg. Heldigvis fikk jeg all informasjon og bilder jeg trengte så jeg kan krysse av for bra gjennomført jobb 🙂 Det var i grunn ikke tid til noe annet enn jobb og trening på ukedagene, så derfor bestemte jeg meg for å være igjen i Gdansk denne helgen. Fant et tilbud på Scandic hotel der jeg bodde fra fredag til søndag.

Scandic ligger midt i sentrum av Gdansk, og jeg hadde utsikt rett over på togstasjonen – hovedstasjonen Glowny Gdansk. Byen har en flott gamleby, og  mange erværdige bygninger. Når det er sagt så var det litt kaldt og surt så jeg tilbragte ikke så mye tid der. Gikk gjennom hovedgaten i gamlebyen, men den var ganske tom. Om sommeren er det mye koseligere med kafeer og restauranter som har bord utenfor. Mistet litt av personligheten sin om vinteren den gaten! Fikk en tur langs sjøen og “the crane” som en av de gamle bygningene heter – i solskinn på lørdagen.

Etter å ha lett hele Gdansk rundt etter granatepler (alle matbutikker jeg kom over) så fant jeg lørdag morgen et frukt og grønnsaksmarked bak hovedmarkedet. Der fikk jeg tak i granatepler! Ikke like store og gode som de på Grønland, men jeg var reddet 🙂 Det markedet må dere forresten sjekke ut om dere drar til Gdansk. Mye dritt, men allikevel en artig opplevelse..mange år tilbake i tid 🙂

Galeria Baltycka er i grunn det eneste kjøpesenteret som er verdt å besøke. Etter å ha blitt bortskjemt i Dubai så er jeg ikke spesielt imponert over Baltycka heller, men i forhold til de andre (Madison, Manhattan, City forum) så har de i det minste noen kvalitetsbutikker. Og Carrefour! 🙂 Jeg fikk kjøpt med meg to blazere i vårens pastellfarger, to par sko, og to bukser. I tillegg kjøpte jeg et nytt lommekamera som jeg skal ha med meg til Florida i april 🙂

Slenger med litt bilder fra helgen i Gdansk 🙂

Gamlebyen!

Langs sjøen 🙂

Mariacka – gaten der det selges rav hele veien…avsluttet med Mariakirken..den skal man kunne komme opp i, men det er tydeligvis bare om våren/sommeren. Helt stengt når jeg var der på lørdag.

Koselig kafe i Mariacka.

Togstasjonen, utsikt fra hotellrommet.

Madison shoppingsenter…omtrent vegg i vegg med hotellet. Grei matbutikk i kjelleren, ellers for det meste bare drit. Kanskje noen ok sportsbutikker. Ligger også en restaurant der som heter Sphinx som jeg hadde veldig lyst å prøve. Men jeg kom aldri så langt..

Markedet!

Denne kåpen fra Zara ønsker jeg meg! Dessverre er den kjempestor i størrelsen, så alle de minste var selvfølgelig borte 🙁

Den lyseblå kjøkkenmaskinen var like dyr i Polen som hjemme..

Litt av den nye fangsten 🙂

Var det ikke skjønt? 🙂 Det er kjempelite, så det blir kjekt å dra med seg 🙂

Alt i alt så har jeg hatt noen fine dager i Gdansk, men jeg var glad for å reise tilbake til Norge i dag. Lei av å være uten kjøkken, og skikkelig styrkeutstyr. Gleder meg til en hel uke på Stord der alt skal gjøres riktig med hensyn til mat og trening! 🙂

 

6 kommentarer
    1. Hei hei 😉
      Fine bilder fra flott by 😉
      reiser selv dit om fire uker 😉
      Hva bør jeg tenke på av kjøp klær/sko mm og mat & drikke ?
      Kan jeg spørre hva du jobber med ? Som er på reise så lenge 😉
      God kveld ! Klemmer

    2. Fabiolita: så kjekt, da må du ha masse god tur! Jeg er kommunikasjonsansvarlig for Edvard Grieg-prosjektet til Kværner, så jeg har vært der nede i forbindelse med en stor begivenhet på et verft der..for filming, bilder, intervjuer etc 🙂 Hvis du går på de riktige stedene så kan du få veldig billige sko! De har også en butikk som heter reserved på de fleste kjøpesentre som jeg liker godt! og Mohito! Mat og drikke kan jeg dessverre ikke svare deg på..da jeg er alene så blir det stort sett supermarkedmat..cottage cheese, frukt, salat etc. Men du får sikkert gode råd på hotellet 🙂 God kveld tilbake!

    3. Der har jeg aldri vært – derfor veldig artig med alle disse bildene – en guidet tur!:)
      Så fint kamera! Borte bra, hjemme best – alltid.

    4. Janne: takk for det, litt kjedelig at det ikke er noen med folk på kanskje..men er ikke så fornøyd med meg selv for øyeblikket så jeg sparer det en stund 🙂 Jeg syns ikke alltid det er kjekt å komme hjem…hvertfall ikke etter varme land. Men nå var jeg lei av Polen…ikke et land jeg ville bodd i 🙂

    5. Heisann :0)
      Takker for at du svarte og tar med din informasjon videre, og gleder meg til å dra dit !!
      og stå på You go girl !!!
      klemmer til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg