Ayia Napa recommendations

Her kommer et innlegg om mine favoritter i Ayia Napa. Veldig få hotell der har med treningssenter, så jeg melder meg alltid inn på et. Vanligvis er det New Famagusta som er helt godkjent, og som har Les Mills gruppetimer. Siden jeg sjelden går på gruppetimer, men trener mest på egen hånd så fant jeg i år ut at jeg ville prøve Overall magic fitness på toppen av hotel Kalypso. Kjempefint nytt treningsstudio med alt du trenger av vekter og cardioutstyr. Betalte 40 euro for 2 uker så det syns jeg absolutt ikke var ikke. Hyggelig personale og hyggelige kunder 🙂

Etter trening ble det av og til snack a jacks. Vet ikke om den med sjokolade finnes i Norge, men det burde den! Den med ost har vi, den er også god..smaker litt ostepop 🙂

Inngangen til treningssenteret 🙂

På cardiorommet har man utsikt på bassengområdet til Kalypso, hotellet jeg jobbet på i 2008.

Jeg fullførte knebøy chalenge hver eneste dag der nede 🙂 på 16 dagers ferie ble det 13 treningsøkter, og det er jeg godt fornøyd med. Søndager hadde senteret stengt, og da tok jeg treningsfri 🙂

Ellers kommer en motanbefaling.haha! Neet feet i gata…ikke ta pedikyr der! Det er tourist trap, og de gjør en elendig jobb! Neglelakken var så gammel at den var ikke tørket dagen etter en gang..måtte fjerne den og gjøre det på nytt selv. Ikke verdt 20 euro!

La Vinogusto er en vin- og alkoholbutikk som en av mine gode venninner Maria driver. Den ligger i samme gate som Grabbarna grus. Ta deg gjerne en tur dit om du ønsker en god flaske vin, champagne eller hva det skulle være. Hun har det meste! I tillegg vet hun masse om vin så hun kan hjelpe 🙂 Her sitter vi utenfor og smaker på en god rosevin 🙂

Og hvis dere drar på best buy supermarket så finner dere ferdigrensede granatepler i boks – 160 g og 250 g. Helt fantastisk…dagens lunsj på stranden 🙂

På Christatsos beach restaurant på Grecian Bay (Limanaki-havnen) har de utrolig god mat. Er du på stranden der så spis lunsj på Christatsos! Min favoritt er Tropicana salaten, men de har også kjempegode omeletter, halloumien er helt fantastisk der, og det samme er pitabrødene. Yummi!

Skikkelig god grillet halloumi…best there is! 🙂

På American Grill får jeg alltid god pepperstek…det beste kjøttet og en fantastisk sterk peppersaus..akkurat sånn jeg liker det!

Prøv den! 🙂

I år er det store hatteåret, så om du ønsker deg en hatt så finnes det i omtrent alle jallabutikkene. Lang kjole og hatt er en gjenganger..men nå er jo sommeren nesten over dessverre..

Så sant, så sant!

Det er mange strender å velge mellom på Kypros. I Ayia Napa er dette min absolutte favoritt: Grecian bay eller Limanaki. Der har jeg alltid gått, og kommer alltid til å gå. Nissi beach er også svært populær, og er mer kjent som partystranden med flere barer og drikkeleker. I tillegg har du en fin strand litt utenfor som heter Makronissos, i tillegg til Landa og Sandy Bay. Alle har finkornet sand, men noen steder kan det være litt steiner. I Fig tree bay/protaras finnes nok de aller beste strendene på Kypros 🙂

Alion beach hotel midt på Grecian bay..kjempefint hotell med fem stjerner 🙂 Sammen med Grecian Sands, Grecian Bay og Tasia Maris Oasis så er de noen av de fineste hotellene i Ayia Napa. Dessverre så står også prisen til standarden, så jeg har aldri hatt mulighet til å bo så fint. Det finnes en hel del greie trestjernes hotell til en ok penge. Man er jo så lite på rommet allikevel. Vi bodde på Napa Ace denne gangen, nyoppusset og greit rom, men vasking var ikke inkludert så det var litt stress. Rareste jeg har vært med på!

Luna Fair park…Marion og jeg pleier å ha en dag på tivoli. Det er kjempemorsomt! Da blir vi slengt rundt i de ulike karusellene og skriker og ler til stemmen forsvinner 🙂

I år va det også kommet 7D kino i Ayia Napa. Det var moro! Litt sånn en simulator. Setene bevegde seg, det kom noe greier og kilte oss på leggene, vi fikk luft blåst i nakken, lukt, vann etc.

Og så crepe med is da, nam! Jeg husker ikke hva dette stedet heter. men det er ved siden av Napa plaza midt i Makarios street. Det er en isbar som alltid har vært der, og de har tidenes beste crepes! Min var fylt med jordbær…får vann i munnen bare av å se på den 🙂 Andre som er gode på desserter er Fresh og Jello. I tillegg til Yogstar som har verdens beste yoghurtis såklart.

Når det kommer til restauranter så har jeg noen favoritter som overgår alt annet: Sage, Liquid og Quadro står høyt på listen, og utrolig nok så ligger alle i samme gate! Prøv peppersteik på Sage, risotto med kylling og grønnsaker på Quadro, og omtrent alt på menyen på Liquid. Inkludert dessert! Amazing! 🙂

På Yogstar kan du toppe yoghurtisen med granateplekjerner! Heaven 🙂

Den ene kvelden var jeg i Protaras og traff Trude og den skjønne familien hennes 🙂 Jeg anbefalte Guru fordi det er et så hyggelig sted, og vanligvis har de veldig gode drinker. Dessverre så ble vi kjempeskuffet over strawberry daiquirien som var altfor sterk. Vet ikke om de hadde en dårlig dag, eller om de har gjort endringer på menyen?

Når det kommer til uteplasser i Ayia Napa så er det mange å velge mellom. Vi går stort sett alltid der vi kjenner folk, så Senior Frogs og Carwash er en stor gjenganger. Var også litt på Pirates og Delirium. Starsky’s pleier vi også å være innom, men i år var det så tomt at det var ikke noe poeng. Alle var på Carwash. Ellers så er Pepper bar nede i Makarios street et fantastisk avbrekk fra alt stresset oppi partygaten. Der har de gode drinker, bra musikk og ingen plagsomme innkastere 🙂  

Hvis det er noe annet dere lurer på så er det bare til å spørre..tror jeg er ganske lommekjent etter hvert 🙂

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg