Hos naprapat

Jeg fikk en strekk i brystmuskelen i starten av året under en runde med benkpress. Det tok litt over to måneder før den gikk over. Etter det fikk jeg en strekk i armen, den husker jeg ikke hvordan skjedde. Det jeg ikke har koblet er at den kunne være relatert til strekken i brystet. Denne armen har plaget meg i nesten fem måneder nå, og det er spesielt vondt når den er utstrekt, både fremme, på siden og over hodet. Øvelser som skulderpress og sidehev er derfor helt håpløse. Samme når jeg skal bære ting med strak arm. Har liksom gått med en konstant bicepscurl når jeg skal bære noe. Haha. Legen sier bare at jeg trener for mye, og må holde meg i ro. Gleden var derfor stor når jeg fant ut at vi har en naprapat på Stord!

Hadde jeg kunnet velge utdannelse om igjen så hadde det blitt en master i mote, enten journalistikk, business, merchandising eller design, syns alt er spennende. Eller naprapat. Naprapater bruker ulike teknikker for å finne roten til det vonde. Massasje og spesifikk muskeltøying brukes for å senke muskelspenninger, og triggerpunkter behandles med pressur. I tillegg kan elektroterapi anvendes, og nåler. Naprapater behandler vonde rygger hodepine, nakkesmerter, muskelspenninger, isjias og idrettsskader, for å nevne noen. Mange større idrettsforeninger, fotballag og ishockeylag har ansatt en naprapat som behandler akutte skader på trening og kamper. Utdannelsen tar fire år, og kan tas i Sverige, Finland eller USA (Chicago).

Jeg har mye mer tro på naprapat enn lege når det kommer til muskelskader. Jeg fikk masse nåler kjørt inn i musklene til de vibrerte. Det blødde og jeg er helt blå på armen i dag. I tillegg trykket og trykket hun på senefestene, noe som gjorde utrolig vondt. Hun fant ikke roten til det vonde før helt mot slutten av timen. Prøvde å trykke oppover på hele armen, inn og ut med nåler. Men fikk det liksom ikke til å stemme. Så kom jeg på strekken i brystmuskelen. Når hun presset på muskelfestet til den muskelen holdt jeg nesten på å svime av. Det strålte ut i hele armen og jeg mistet følelsen i hånden, som ble iskald. Helt utrolig at jeg har gått rundt i fem måneder og trodd jeg hadde en strekk i arm/skulder når det bare er triggerpunkter fra brystmuskelen. Nå vet vi hvertfall hva som skal fikses. Så jeg skal gå fast en dag i uken fremover. Blir jo spennende å se om det er håp om noe bedring 🙂 Noen som har erfaring med naprapat?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg